2021'in en iyi yerli platform dramaları

2021, yerli platform dramaları açısından çeşitliliğin gözlendiği, içerik sayısında artış sağlandığı bir yıl oldu. Temponun artık belli bir seviyeye geldiği, sürelerin iyice oturduğu anlaşılıyor...

Google Haberlere Abone ol

2021 yeni ulusal ölçekte yeni çevrimiçi platformların kurulduğu, mevcut platformların daha fazla yerli yapım yayınladığı, yine Netflix'in Türkiye pazarına özen gösterdiği bir yıl oldu. Önümüzdeki yıl Disney + gibi platformlar da katılacak çevrimiçi kervana.

Bu göstergeler ülkemiz için çevrimiçi yayıncılığın emekleme dönemini aşıp gelişme-genişleme evresine geçtiği biçiminde okunabilir. Gain başta olmak üzere platformların butik belgesellerle yetinmeyerek haber ve şov alanında süreklilik arz eden programlara yönelmesi, diğer yandan dizi ve film yelpazesinin gitgide genişlemesi internet içeriği takibinin genç kuşakların yanı sıra artık tabanda da karşılık bulmaya başladığını gösteriyor.

Bu gelişmelere paralel orijinal içeriklerin sayısında artış gözlemliyoruz. Aslan payı şüphesiz Netflix'te, BluTV ve henüz ilk yıllarını dolduran Gain ile Exxen de çok sayıda "orijinal yapım" yayınladılar.

2021 drama dışında komedinin beklenenin üzerinde rağbet gördüğü, tabiri caizse atılım yaptığı bir yıl oldu. Dramalar ise platformların vitrini ve sürükleyici gücü olma niteliğini sürdürdü. Bununla birlikte 2021 başında kurulan Gain ve Exxen platformlarının komedilere özel bir yakınlık gösterdiğini söyleyebiliriz.

Dilerseniz sözü daha fazla uzatmadan geride bıraktığımız yılın dramalarına geçelim.

15 - SEYYAR - PUHU TV 

Beyoğlu'nun arka sokaklarında seyyar arabasıyla pilav satan Yasin tam da dükkân açıp bir düzen oturtacağı sıra başına olmadık belalar sarar. Sevgilisi Çiğdem'le mazbut bir yaşam arayışındaki naif kahramanımız yıllarca araba sürdüğü semtin sokaklarını bela bir komiserin zorbalığıyla tanır. Gittikçe batağa çekilen Yasin kendini bir anda uyuşturucu satarken bulur.

"Beyoğlu'nun arka sokakları" temalı bir iş "Seyyar" ve ilk yerli çevrimiçi platform olmasına karşın uzun süredir pek orijinal içerik üretmeyen Puhu'nun son yapımı...

Yazan: Ozan Ağaç
Yöneten: Cem Özüduru
Oynayanlar: Ozan Ağaç, Özge Özacar, Erdem Kaynarca
10 Bölüm – Bölümler ortalama 50-55 dakika

14. 50 M2 - NETFLİX

Burak Aksak'ın yazıp Selçuk Aydemir'in yönettiği "50m2", kendi halinde bir mahalleye gelip huzuru kaçıran tetikçinin değişimini konu alıyor. Dizi bu ya “gölge” takma adını kullanan katili adeta ehlileştirerek şirin bir kahraman yaratmayı başaran ekip kentsel dönüşüm, yozlaşma gibi sorunlara ve buna karşılık birlik dayanışma gibi sıcak duygulara da değinmeden geçemiyor.

Nedir ki gerek inandırıcılıktan yoksun öyküsü gerekse mahalle samimiyeti diye yola çıkıp bayatlamış argümanlar kullanması dizinin elini zayıflatıyor.

Mahallede absürdün doğal sınırlarında "Leyla ile Mecnun" vardı, çoktan aşınmış patikalarda dolaşıp samimiyeti yeniden keşfetmek Amerika’ya doğru bir gemi yolculuğuna çıkmaktan farksız!

Yazan: Burak Aksak
Yöneten: Selçuk Aydemir
Oynayanlar: Engin Öztürk, Aybüke Pusat, Tolga Tekin, Cengiz Bozkurt, Kürşat Alnıaçık, Yiğit Kirazcı, Özgür Emre Yıldırım, Gürkan Uygun, Tuncay Beyazıt
8 Bölüm – Bölümler ortalama 40-45 dakika

13. AŞK 101 (2. SEZON) - NETFLİX

90'ların sonuna doğru -üniversite sınavına hayati bir önem atfedildiği yıllarda- bir araya gelmiş aykırı lise öğrencileri Sinan, Kerem, Osman, Eda ve Işık'ın hayatı ve aşkı tanıma telaşı olarak özetleyebiliriz "Aşk 101"i. Sınavı olmayan, ÖSS'de çıkmayan nedir ki gerçek hayatta hep işe yarayan bir ders bu!

Dizinin ikinci sezonunda çetemizin yeni maceraları ve elbette aşkları, gönül acıları işleniyor. Liseye yeni kaydolan Elif arkadaş grubuna katılırken Necdet Müdürü alt edip okuldan atılan Işık'ı geri döndürmeye çalışıyorlar. Bir yandan ise geleceklerini bağladıkları sınav senesindeler. Gerginler, sıkkınlar, patlamak üzereler...

"Aşk 101", gençlerin günümüzde nereye vardıklarına dair de bir yanıt verirken yıllar sonra tekrar toplanan dostlar geçmişi yâd ediyor, hataları ve tercihleriyle yüzleşiyor.

Yazan: Meriç Acemi
Yöneten: Ahmet Katıksız ve Deniz Yorulmazer
Oynayanlar: Kubilay Aka, Alina Boz, Pınar Deniz, Selahattin Paşalı, Mert Yazıcıoğlu, Müfit Kayacan, Kaan Urgancıoğlu, İpek Filiz Yazıcı, Ece Yüksel
8 Bölüm – Bölümler ortalama 50 dakika

12. OLAĞAN ŞÜPHELİLER - EXXEN 

Son yıllarda kadınları gerek beyazperdede gerek televizyonda yan yana getirmek revaçta... Gerilimden drama, kara mizaha bu anlatılarda daima bir iş ve güç birliği söz konusu... "Olağan Şüpheliler" de eşlerinden yılmış kadınları bir cürümde buluşturarak dönemin ruhunu yakalamış. 

Bennu Yıldırımlar, Ceren Moray, Yasemin Allen ile Beril Pozam'ın canlandırdığı kadınların ortak özelliği ise üst sınıfa mensubiyetleri... Yani öyle bir alttan bir üstten portreler seçip sistalık konseptinde sınıfları barıştırma gayretine tanık olmuyoruz. Bu yönüyle “dürüst” bir yapım diyebiliriz "Olağan Şüpheliler" için. Ancak daha fazlasını diyebilir miyiz orası biraz şüpheli...

Yazan: Sedef Bayburtluoğlu, Rahşan Çiğdem İnan, Nazlı Sunlu ve Pınar Uysal
Yöneten: Yüksel Aksu
Oynayanlar: Bennu Yıldırımlar, Ceren Moray, Yasemin Allen, Beril Pozam, Berk Akman, Pamir Pekin,
10 Bölüm – Bölümler ortalama 45 dakika

11. ETKİLEYİCİ - GAİN

Bir sosyal medya ünlüsü ile dünya devi bir kulübe transferiyle gündemdeki futbolcunun yollarını kesiştiren dizi, kadın haklarını ve internet dünyasının kâğıttan kaplan ilişkilerini irdelerken derilip çatılmış yaşamların, iradesi şirketleşmiş ekran yüzlerinin, metalaşmış sunumların kaygan zeminini gözler önüne seriyor.

Aslıhan Malbora ile Bertan Asllani'nin başrolleri paylaştığı dizi son dönemde gündemde olan bir meseleye, sosyal medyada kadının varoluşuna odaklanıyor.

Yazan: Murat Kepez ve Zeynep Koçak
Yöneten: Hande Türkel
Oynayanlar: Aslıhan Malbora, Bertan Asllani, İlker Kızmaz, Ali Barkın, Serap Matyaş, Melis Özçimen, Mehmetcan Mincinözlü, Nazlı Tosunoğlu
8 Bölüm – Bölümler ortalama 20-25 dakika

10. BİZİ AYIRAN ÇİZGİ - GAİN

Aynı ana defalarca dönme temalı Gain dizisi, kahramanlarımız Sinem ile Sinan'ı kendilerini ayıran çizgide yeniden buluşturmaya çalışıyor. Sinan bir terör saldırısında hayatını kaybeden Sinem'i ölümden uzak tutmak için her gün ölüp aynı güne gitmektedir. Sinem ise onu tanımaz.

Görüntüleriyle dikkat çeken hatta biraz renk paletiyle oynayıp İstanbul içinde başka bir İstanbul sunan dizi kısa süresi ve beş bölümlük seyriyle kompakt bir iş. Dizi, ayrıca belirtmek lazım ki genç yıldızlar Ozan Dolunay ile Hazal Subaşı'nın romantik sahnelerinden ibaret...

Yazan: Tolga Afşin Kaya
Yöneten: Soner Caner
Oynayanlar: Ozan Dolunay, Hazal Subaşı
5 Bölüm – Bölümler ortalama 20-25 dakika

9. FANDOM - BEIN CONNECT 

Bir pembe dizi hayranının yazmayı bırakacağını açıklayan senaristin peşine düştüğü dizi panik odası gibi kışkırtıcı bir öğe ve Stockholm sendromu gibi beylik bir motivasyondan destek alırken televizyon sektörüne de göndermeler yapıyor.

Sezon finali yapan "Fandom", bir diziyle içselleşmenin yarattığı kimlik inşa sorununa ve senaristlerin yaşadığı tıkanmalara değinirken bölümler ilerledikçe aksiyon ve polisiyeye ağırlık vermekte.

"Yılan Hikâyesi" ve "Adanalı" gibi uzun soluklu dizilerin senaryosuna imza atan Tayfun Güneyer tarafından yazılıp yönetilen "Fandom", televizyonda edinilen tecrübeyi, öyküleme becerisini platforma taşımış diyebiliriz.

Yazan ve yöneten: Tayfun Güneyer
Oynayanlar: Tuğçe Altuğ, Şahin Irmak, Eren Vurdem, Ozan Güçlü
13 Bölüm – Bölümler ortalama 25 dakika

8. SAKLI - BLUTV

"The Affair"den uyarlanan "Saklı", mutsuz ve çıkışsız evliliklerinden bunalmış Aslı ile Ozan'ın fırtınalı yaz aşkını konu alıyor. Şile'de, zıt kutupların birbirini çektiği, yasak olanın tatlı bir atmosferin ortasına düşen sevgililer bir yandan kaçak göçek yakınlaşırlarken bir yandan çıkış arıyorlar.

İç güveysi Ozan zengin kayınailenin baskısından yılmış, roman yazarak hayata tutunmaya çalışıyor. Aslı ise çocuğunu bir yıl önce kazada yitirmiş, küçük yerleşimde süregiden yaşamın ve tekdüzeliğin esiri olmuş bir kadın olarak mutluluğu arıyor.

Dizi ağdalı diyaloglarına rağmen olay örgüsü ve mekân seçimi bakımından başarılı bir uyarlama...

Yazan: Armağan Gülşah ve Deniz Akçay
Yöneten: Deniz Akçay
Oynayanlar: Hazar Ergüçlü, Fırat Çelik, Ahmet Rıfat Şungar, Defne Kayalar, Tugay Mercan, Nur Sürer, Zuhal Olcay, Erdal Küçükkömürcü, İsmail Ege Şaşmaz, Volkan Yosunlu
10 Bölüm – Bölümler ortalama 55-60 dakika

7. SAYGI - BLUTV

İkinci sezonu yayınlanan dizi, "Behzat Ç."de tanıdığımız saygı saplantılı Ercüment Çözer'in esas yaşamını işleme iddiasındaydı. Çözer'i ilk sezonda rehabilitasyon merkezini kurmuş, arkadaşı Yavuz ile birlikte malikanesinden adalet dağıtmaya soyunmuş acımasız bir katil olarak izledik.

"Kendin pişir kendin ye" tarzı cinayet işlemekten sıkılınca başları derde giren çiçeği burnunda bir çifti Savaş-Gelen çiftini göze kestirmiş, onları koruyup kollamaya bir yandan ise eğitmeye niyetlenmişti.

İkinci sezonda öykü biraz daha hareketleniyor ve Savaş ile Helen'in aşkı, Ercü'nün insani yönleri öyküyü dengeleyerek daha gerçekçi kılıyor. Buna karşın sezon finaline doğru senaryoda yine birtakım problemler çıktığını öne sürebiliriz.

Yazan: Ercan Mehmet Erdem
Yöneten: Ender Mıhlar
Oynayanlar: Nejat İşler, Boran Kuzum, Miray Daner, Erkan Can, Sarp Akkaya, Damla Sönmez, Dost Elver
8 Bölüm – Bölümler ortalama 60 dakika

6. İLK VE SON - BLUTV

BluTV'de yayınlanan dizi baştan ve sondan hareket ederek bir ilişkinin yükseliş ve düşüş öyküsü olarak öne çıkıyor. Barış ile Deniz tanışıyor, yakınlaşıyor, evleniyorlar. Çocuk sahibi oluyorlar, atışıyorlar, iş değiştiriyor, ailelerinin baskılarını göğüslüyor ve nihayet boşanıyorlar.

Seven kalplerin kopamayacağını ve saplantılı bireylerin hayatı zindan edecek eşlerini aradığını gösteren "İlk ve Son", romantik aşk öykülerinden sıkılanlara ilaç gibi gelecek. Hele de asgari ücretteki son artış orta sınıf alışkanlıklarına yıkım etkisi yaşatırken Deniz-Barış çifti bugünü görseler birbirlerini nasıl yerlerdi diye düşünmeden edemiyor insan!

Yazan: Hakan Bonomo
Yöneten: Cem Karcı
Oynayanlar: Özge Özpirinççi, Salih Bademci, Sacide Taşaner, Şerif Erol, Ushan Çakır, Gülçin Kültür Şahin, Serkan Acar
8 Bölüm – Bölümler ortalama 60-65 dakika

5. FATMA - NETFLİX

Görünmez emeği ve talihsiz bahtı ile Fatma ekmeğini temizlikçilik yaparak kazanmakta, hapisteki eşinin yolunu gözlemektedir. Bir gün tesadüf eseri karanlık işlere bulaşır ve insan temizlemeye başlar!

Fatma art arda cinayetler işlemesine karşın ciddiye dahi alınmaz. Bu görünmezliği keşfeden kadın küçük oğlunun can verdiği kazadan sonra kan parası alıp susan kocası ve yıllar önce bir zenginle evlenerek hayatından çıkan kız kardeşi ile hesaplaşacağı bir noktaya doğru hızla sürüklenir.

Netflix'in dizisi sosyal sorunlardan hareket ederek gerilimi yüksek bir iş çıkarmış. Aksiyon çoğu zaman toplumsal olanı bastırıp alt metni çiziktirirken olay örgüsündeki bazı mantık hataları dikkat çekiyor. Yine de izlenir diyelim.

Yazan: Özgür Önurme
Yöneten: Özgür Önurme ve Özer Feyzioğlu
Oynayanlar: Burcu Biricik, Mehmet Yılmaz Ak, Gülçin Kültür Şahin, Deniz Hamzaoğlu, Uğur Yücel, Hazal Türesan, Şehsuvar Aktaş, Umut Kurt
6 Bölüm – Bölümler ortalama 40 dakika

4. KULÜP - NETFLİX 

Geçtiğimiz yıl Netflix'in en çok konuşulan yerli yapımı "Kulüp", siyasi içeriğinden ve bir dönem işi olmasından dolayı hayli ilgi gördü. 50'lerde geçen dizi Beyoğlu'nda bir eğlence mekânı üzerinden hayallerinin peşinden gidenleri ve hayalleri yıkılarak katı bir gerçekliğe sürülenleri buluşturuyor. Kimi tüm engelleri aşarak şarkıcı olurken kimi Yahudi kimliği yüzünden yaşadığı zulmün yaralarını sarmaya çalışıyor.

"Kulüp", bir azınlık ve öteki öyküsü. Her ikisinin tutunabildiği yer ise İstanbul'un kültürel göbeği Beyoğlu. Kozmopolit İstanbul'dan manzaralar sunarken dönemi yaşatmaya çalışan dizi bunu kısmen başarıyor. Bazı karakterlerin işlevsiz kaldığı dizi eksiklerine karşın konusu itibariyle dikkat çekici. Yakında dört bölüm daha yayınlanarak ilk sezonu sona erecek.

Yazan: Ayşin Akbulut, Rana Denizer, Necati Şahin, Bengü Üçüncü
Yöneten: Seren Yüce ve Zeynep Günay Tan
Oynayanlar: Gökçe Bahadır, Salih Bademci, Asude Kalabek, Barış Arduç, Metin Akdülger, Fırat Tanış, İştar Gökseven, Suzan Kardeş, Selin Hasar
6 Bölüm – Bölümler ortalama 45-55 dakika

3. HAMLET - GAİN

Shakespeare'in ünlü eseri 'Hamlet'ten uyarlanan dizi Büyükada'da yıkılan bir fayton krallığının gölgesinde geçiyor. Faytonla taşımacılık yasaklanınca atlar ve siyaset başıboş kalır. Fırsattan istifade eden Kadir ağabeyini öldürerek tüm maddi birikimine konar ancak bununla da yetinmez yengesi Nazan'ı baştan çıkarır. Her şey onun istediği gibi sürüp giderken yeğeni Hazar karşısına çıkar.

Hazar, ona âşık Öner, aşk acısı, baba kaybının acısı, iç içe geçmiş yas ve arayış... Reality şovlarda çekilen adalet sancısı. "Hamlet" burada, içimizde ana karada veya adada, erkek veya dişi fark etmeksizin arıyor gözünü kan bürümüşleri...

Kaan Müjdeci'nin yönettiği dizi senenin iyi işleri arasında...

Yazan: William Shakespeare (eser), Kaan Müjdeci
Yöneten: Kaan Müjdeci
Oynayanlar: Elit İşcan, Erdal Beşikçioğlu, Ahmet Rıfat Şungar, Hatice Aslan, Çiğdem Selışık Onat, Murat Kılıç, Şebnem Bozoklu, Cihat Tamer, Serdar Orçin, Emrullah Çakay
7 Bölüm – Bölümler ortalama 40-45 dakika

2. YEŞİLÇAM - BLUTV

60'larda geçen dizi "Yeşilçam"ın zirve yaptığı döneme eğilirken yapımcısından senaristine, starına film sektörünün tüm paydaşlarını öyküsüne katmayı başarıyor ve film sevdasıyla büyümüş Semih Ateş'in prodüktörlük macerasını konu alıyor.

Rekabet, hırs, dalavere, kıskançlık, yıldızların seçildiği yarışmalar, habis siyasetçiler hepsi "Yeşilçam"da... Yanı sıra ikinci sezonunda casusluk, darbe girişimi ve 68 rüzgârının Hippi yansımalarına da değinen dizi bazı atıl karakterleri ve kimi eksiklerine karşın iyi bir iş...

Yazan: Volkan Sümbül ve Levent Cantek
Yöneten: Çağan Irmak
Oynayanlar: Çağatay Ulusoy, Selin Şekerci, Yetkin Dikinciler, Bige Önal, Afra Saraçoğlu, Bora Akkaş, Güngör Bayrak, Nilüfer Küçükalın, Muhammet Uzuner, Kanbolat Görkem Aslan, Hilmi Cem İntepe, Taner Turan
10 Bölüm – Bölümler ortalama 55 dakika

1. METOT - GAIN

Şaşalı milenyum çılgınlığından hemen sonra 2003'te İspanyol Jordi Galceran'ın kaleme aldığı "Metot", yurdumuzda da Semaver Kumpanya tarafından senelerce sahnelendi. Beğeniyle takip edildi, sevildi sayıldı.

Bu kez mini dizi formatında uyarlanan "Metot"u yine Serkan Keskin yönetiyor. Öykü, bir plazada bir beyaz yakalı pozisyona başvuran dört adayın rekabetine dayanırken iş dünyasının vahşi ortamını ve kariyerist cendereden insan kalarak çıkmanın güçlüklerini ele alıyor. Sistemin aşındırdığı değerler, alt tabakanın (ücretlilerin) hırsı ve kedi fareyle oynar gibi iş başvurusuna gelmiş zavallılarla oynayan bir insan kaynakları!

"Metot", tek bir mekânda geçmesine rağmen bu kapalılığı metinle birleştiren yüksek temposu, sürekli yükselen gerilimi ve sizi bir solukta bitirmeye yönelten gizemiyle izlenmeye değer.

Yazan: Jordi Galceran
Yöneten: Serkan Keskin
Oynayanlar: Mustafa Kırantepe, Serkan Keskin, Şebnem Hassanisoughi, Sarp Aydınoğlu
4 Bölüm – Bölümler ortalama 35-45 dakika

**

2021 dramalarına göz attığımızda ilkin dönem işlerine bir yönelim görüyoruz. Her ne kadar sadece iki işten (Yeşilçam ve Kulüp) söz etsek de bu sayının artacağını öne sürebiliriz. Dönem işleri platformların kesenin ağzını açtığını ortaya koyuyor. Büyülü dünyalara dalınıyor, zamanda acı tatlı yolculuklar yapılıyor.

Aksiyon ve polisiye ağırlıklı diziler de eksik kalmadı bu sene. "50m2", "Saygı", "Seyyar", "Olağan Şüpheliler" vs. Yine "Atiye" gibi gizem dizileri final yaptı. Dramada esas damarın kolay tüketilir işler olduğunu vurgulayalım. Ancak dikkat çekici bir nokta var. Sosyal meseleler dolgu malzemesi olmaktan çıkıp arka plan hatta alt metin boyutuna yükselebiliyor. Örneğin "50m2"de aksiyon kentsel dönüşüm sorununu gölgede bırakırken (kahramanın adı da Gölge bu arada) "Fatma" dizisinde bir gündelikçinin hayattaki bağları, görünmezliği ve “değersizliği” sorgulanabiliyor. "Metot"ta beyaz yakalı istihdam ağırlıklı dünyanın çarpık kariyerist anlayışı teşhir ediliyor. "Kulüp"e ülke siyasi tarihinin önemli bir sorunu olan azınlıklar işleniyor. Üstelik alışageldik bakış deliniyor. "Fandom" ve "Etkileyici", çeşitli düzey ve niyetlerle sosyal medya çürümesini ele alırken "Hamlet" dizisi bugünü düne değil de dünü bugüne uydurarak uyarlayan bir yaklaşımla yorumluyor çağımızı.

Dramalarda bir başka ortak nokta, konunun güçlü kadın kahramanlardan ilerlemesi. Hemen her dizide güçlü yahut aykırı dolayısıyla toplumun çizdiği çerçeveyi aşan bir kadın portresiyle karşılaşıyoruz. "Fatma" baştan sona bu "güçlü kadın"ın dizisi. Yine "Olağan Şüpheliler" kocalarının öldürerek "özgürleşen" kadınların dizisi... "Kulüp"te Matilda, "Seyyar"da Çiğdem, "Fandom"da Ferda, "İlk ve Son"da Deniz... "Etkileyici"de Leyla... Örnekleri çoğaltabiliriz. Başrole ortaklar, ortak olmadıklarında dahi varlıklarını hissettiriyorlar.

Güçlü kadın kahramanların ötesinde marazlı aşklara yer verildiğini görüyoruz. "İlk ve Son" inişli çıkışlı, kavgalı dövüşü bir ilişkiyi işlerken aşkın tanımları üzerinde eğrisi doğrusuyla durmaya çalışıyor. "Saklı", yasak aşkı konu alıyor. "Fandom", Stockholm sendromuna yaslanıyor.

Platformların yükseldiğinin bir diğer göstergesi ise uyarlamalara rastlıyor oluşumuz. Sahneden ekranlara bir yol izleyen "Metot" ile "Hamlet" dizilerini ve "The Affair" uyarlaması "Saklı"yı da izledik 2021’de. Evvela özgün öykülerle yol alındı, belli bir seyirciye ulaşıldığında ise manevra alanı açıldı diyebiliriz. Özellikle Gain'in mini dizileri "Metot" ile "Hamlet" kanalın yayın politikasına uygun olarak "niş" bir seyirci kitlesine hitap ediyor.

Toparlarsak, 2021, yerli platform dramaları açısından çeşitliliğin gözlendiği, içerik sayısında artış sağlandığı bir yıl oldu. Dizilerde sezon finallerine doğru belli düşüşler yaşansa da genel itibariyle anlatılarda temponun artık belli bir seviyeye geldiği, sürelerin iyice oturduğu anlaşılıyor ve şüphesiz hepsinden hareketle seyircinin çevrimiçi platformları benimsediği görülüyor.