30 bin katılımcı yanıtladı: En az sorun çıkartan otomobiller
Yaz geldi çattı. Şimdi motordan klimaya, lastikten aküye kadar bakım zamanı. Peki otomobillerde en fazla arıza nerelerde çıkıyor? Bu arızaları daha az yaşayan markalar hangileri?
DUVAR - Sıfır ya da ikinci el araç satın almada kullanıcıların çok farklı kriterleri var. Kimisi için A noktasından B noktasına ulaştırsın yeter, kimisi için yakıt tüketimi en önemli faktör, kimisi de bir arzu nesnesi olarak görür. Haberimize konu olan İspanya Tüketiciler Örgütü (OCU) tarafından Avrupa genelinde dokuz ülkede 29.873 otomobil kullanıcısıyla gerçekleştirilen kapsamlı araştırmaya göreyse en temel kriter yüzde 39’luk oranla aracın dayanıklılığı ve sorunsuz olması. Diğer bir deyişle, “arıza çıkarmaması.”
Katılımcılara sorulan araç seçme kriterlerini dayanıklılığın ardından yüzde 16 ile ihtiyaca uygun boyut ve kapasitesi, yüzde 9 ile yakıt tüketimi, yüzde 9 ile fiyatı, yüzde 6 ile yakıt türü, yüzde 5 ile tasarımı, yüzde 5 ile çevresel etkisi ve sadece yüzde 3 ile markası belirliyor. Araştırma, bir önceki yıl sonuçlarına göre yüzde 9 etkili olan tasarımın öneminin azaldığını, çevresel etkinin ise yüzde 3’ten 5’e çıktığını söylüyor.
JAPONLAR AVRUPA’YI FETHETMİŞ
Çok çarpıcı sonuçlar ortaya koyan araştırma, 9 ülkede düzenli olarak aracına bakım yaptıran 30 bine yakın katılımcıyla 35 markanın 276 modelini incelemiş. Son yıllarda özellikle elektrikli araçlarla Çinli markalar Avrupa'da varlık göstermeye başlasa da, satış oranlarının hâlâ düşüklüğünden dolayı araştırma kapsamında bunların hiç olmadığını baştan belirtelim.
Sorunsuzluk skalasında ilk on aracın sadece ikisi Avrupa menşeli, biri Kore, yedisiyse Japon markası. İlk dört sıra Japon modellere aitken, Alman, Fransız, İtalyan, İngiliz ve Amerikan markaları kendilerine çok daha gerilerde yer buluyor.
Önce en çok görülen arızalar ve bunlarda tüketicilerin görüşlerine bakalım.
ELEKTRİK SİSTEMİ EN BÜYÜK NEDEN
Araştırma sonucuna göre, ön, arka ve iç aydınlatma grupları, sigortalar, otomatik pencereler, kablolama gibi elektrikli bileşenlerin neden olduğu arızalar yüzde 13 ile ilk sırada yer alıyor. Bundan en çok etkilendiklerini belirten kullanıcılar ise Alfa Romeo, Fiat, Opel, Dacia, Renault ve Skoda sahipleri.
Bunu yüzde 9 ile motor ve ona bağlantılı elemanların arızaları takip ediyor. Citroën, Land Rover, Opel ve Peugeot bu açıdan kullanıcıların ifadelerine göre en çok baş ağrıtan markalar.
AMAN FRENLERE DİKKAT!
Araştırmanın katılımcıları yaşadıkları sorunların yüzde 9’unun kanallar, disk ve balatalar, pompalar ve kablolardan oluşan fren sistemlerinden kaynaklandığını belirtmişler. Bu konuda da Citroën, Ford, Lancia, Mazda, Opel, Skoda, Volkswagen ve Volvo en başarısız bulunmuş.
Elektronik sistemlerin arızaları ise yüzde 8 ile dördüncü sırada. Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Lancia, Opel, Peugeot ve Renault bu sorunların en yüksek oranlarda görüldüğü markalar olmuş.