YAZARLAR

Alanyaspor ve top dolaşım modeli

Eğer Çağdaş Atan, iki temel yapı olarak oyuncularını ayrıştırır ve bu ayrıştırma temelinde görevlendirirse, oyunun hem savunma hem de hücum aksiyonlarının tümünü kontrol altında tutabilir. Geçiş oyunları daha kolay uygulanır hale gelir ve set oyununda büyük üstünlükler sağlanır.

Çağdaş Atan’ın Alanyaspor'da, alan üretme ve alan kat etmede kullandığı pas ve pas iade tekniği, sahanın her yerinde ve oyunun her anında efektif kullanılacak bir pas dolaşım modeline dönüşebilir. Aslında eğer Çağdaş Atan hücumda, özellikle her iki kanat organizasyonlarında, aksayan kimi detayları yeniden ele alıp, aynı teknik içinde değerlendirip, kimi yapılara kavuşturursa, biz kesinlikle Alanyaspor’un oyununu bir modelle kolayca tanımlayabiliriz. Kaleci Marafona’dan başlayan serinkanlı ve ne yaptığını bile açılış paslarındaki kararlılık, bir oyun disiplini olarak kanatlara da taşınabilir. Top rakip sahaya taşındığında sol kanat için Cavelas, Moubandje, Siopis, Bakasetas ve Davidson oluşan beşli yapı, pas, pas iade ve seçenek planlamasıyla, Türkiye'de her takımın sağ kanadına büyük sorunlar yaşatabilirler. Aynı organizasyon Jauanfran, Caulker, salih  Bareiro ve Efencan’nın yetenekleriyle yapılandırılabilir. 

Eğer Çağdaş Atan, iki temel yapı olarak oyuncularını ayrıştırır ve bu ayrıştırma temelinde görevlendirirse, oyunun hem savunma hem de hücum aksiyonlarının tümünü kontrol altında tutabilir. Geçiş oyunları daha kolay uygulanır hale gelir ve set oyununda büyük üstünlükler sağlanır. 

İki yapıdan biri hücüm için pozisyonları üretirken diğer yapı, savunma güvenliği için her pozisyonun için konumlanabilir. Dolayısıyla her hücum anında olası top kayıpları için, hem takım savunması güvenliği sağlanır hem de takım savunmada ve hücumda dengesini kaybetmez. 

Alanyaspor maç kazandıkça rakipler daha katı savunma oyunlarılarıyla bu oyuna karşılık vereceklerdir. Bunun anlamı şudur; Alanyaspor rakip yarı sahada oynamak zorunda kalacak ve hücumda set oyunlarına zorlanacak. 

Karagümrük bunun küçük bir örneğini sergiledi aslında. Karagümrük'ü uzun toplarla oynamaya zorlayan Alanyaspor’un ilerdeki baskısı kadar, Karagümrük, uzun vuruşlarla Alanyaspor sahasına yerleşmeyi düşünüyordu. Ama bu düşüncenin talep ettiği hiçbir şeyi yapılandırmadan yapmaya çalıştıkları için de, pek başarılı oldukları söylenemez. Söz gelimi ileriye uzun vuran takım aslında ikinci topları kazanmak için bir plan yapmak zorundadır. Çünkü topa uzun vurduktan sonra, o topu rakibe hediye etmenin hiçbir mantığı yoktur. Ama Karagümrük, ikinci topları kazanmak için hiçbir taktik düşünce geliştirmediği gibi, uzun vurulan bütün toplar, Alanyaspor için elverişli kontra atak imkanı yarattı. 

Maçın ikinci yarısında Alanyaspor’un birinci bölgeden ikinci bölgeye geçerken kullandığı alan üretme ve üretilen alanı kat etme tekniği, futbol ders kitaplarına girecek nitelikteydi. 

Alanyaspor oyunun bir niteliği ve bir bağlamı var. Sözünü ettiğim nitelik bir modele dönüşmeye çok elverişli. 

Uzun yıllardır kavram olarak pas dolaşım modelinden söz ederim. Bu model için bir pas tipi tercihinden söz ederim. Galiba bu kavramları artık Çağdaş Atan ve Alanyaspor için kullanmak nasip olacak. 

 


Ali Fikri Işık Kimdir?

Ali Fikri Işık, 1958 yılında Mardin’in Savur ilçesine bağlı Xeramemo köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Batman’da, liseyi ise Silvan’da okumuştur. 1978 yılında Batman'da “Sesleniş” Gazetesiyle yazın hayatına başlamış. 1985 yılında yazarlar kooperatifi olan Yazko’nun dergisi “Yazko Somut”ta, 1994 yılında “Zone News” gazetesinde, 1995 yılında haftalık dergi “Roj”da, 2010 yılında Taraf gazetesinde, 2016 yılında “BasNews ve Kurdistan24 Türkçe'de yazmıştır. Amedspor Kaos ve Direniş Amedspor kitaplarının yazarıdır.