Almanya, PISA'da başarısız oldu: 'İlk sebep okul sistemi'
Prof. Hacı Halil Uslucan, başarısızlığın sebepleri arasında Covid-19 döneminde okulların kapanmasını da gösterdi. Dr. Ali Sak, Almanya'nın başarısızlığının göçmen öğrencilere bağlanmasını eleştirdi.
Yunus Ülger
ALMANYA – Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) sınavlarında Almanya'nın çok kötü sonuçlar almasının yankıları hala sürüyor. Ülkedeki pek çok politikacı ve uzman, bu kötü sonuçları ağırlıklı olarak Covid-19 dönemindeki tedbirler gereği okulların kapanmasına ve göçmen kökenli öğrencilerin 'yetersizliğine' bağlıyor.
Ruhr Bölgesi'nin Essen kentinde bulunan Türkiye ve Uyum Araştırmaları Merkezi Vakfı (TAM) Direktörü Prof. Hacı Halil Uslucan, göçmen öğrenciler arasında büyük farklar olduğunu, ayrıca Almanya okul sisteminin de başarısızlıkta payı olduğunu söyledi.
Kuzey Ren Vestfalya Eyaleti (NRW) Türk Veli Dernekleri Federasyonu Eşbaşkanı Dr. Ali Sak ise İsviçre'nin PISA'da çoğu Avrupa ülkesinden başarılı olduğunu, burada göçmen oranın Almanya'dan yüksek olduğunu hatırlattı.
USLUCAN: EĞİTİMDE BAŞARI AİLENİN SOSYO-EKONOMİK DURUMUNA DA BAĞLI
Prof. Hacı Halil Uslucan, PISA'nın sonuçlarının bütün Almanya için kötüleştiğini belirterek, toplumsal konumları zayıf kesimlerin çocuklarının eğitim durumlarındaki zayıflığın daha belirginleştiğini söyledi. Uslucan, bunda Almanya'nın okul sistemi kadar, Covid-19 tedbirleri kapsamında okulların kapanmasının da rol oynadığını belirtti.
Almanya'da göçmen öğrenciler arasında da büyük fark olduğunu belirten Prof. Uslucan, “Geleneksel olarak İranlılar, Vietnamlılar ile Doğu Avrupa kökenliler çok başarılıdır. İspanyollar ve Yunanlar ortada derecede başarılıyken, Türkiye kökenliler, Faslılar ve İtalyanlar daha az başarılı” dedi.
Eğitimde başarının ailelerin sosyo-ekonomik durumları ile eğitim seviyesine bağlı olduğunu hatırlatan Prof. Uslucan, “Türkiye kökenlilerde uzun vadede bir gelişme olmasına rağmen, Almanlarla kıyaslanınca, ailelerde eğitim farkı belirgin. Okul başarısı sadece öğrencinin değil, ailenin de çabasına bağlı” görüşünü ifade etti.
SAK: GÖÇMEN ORANIN ALMANYA'YA YAKIN OLDUĞU İSVİÇRE BAŞARILI
Kuzey Ren Vestfalya Eyaleti (NRW) Türk Veli Dernekleri Federasyonu Eşbaşkanı Dr. Ali Sak, Almanya'nın PISA'da başarısızlığının göçmen öğrencilere bağlanmasını eleştirdi.
“Alman okul sistemindeki sefaletin günah keçileri bulunmuş oldu" diyen Dr. Sak, göçmen oranının Almanya'dan yüksek ve yakın olduğu ülkelerin PISA'da Almanya'nın önünde olduklarını hatırlattı. Yüzde 35 oranında göçmenin yaşadığı İsviçre'nin Almanya'nın çok önünde olduğunu söyleyen Sak, yüzde 25 ile Almanya'ya yakın oranda göçmenin yaşadığı Avusturya'nın da Almanya'dan iyi durumda olduğunu belirtti.
Dr. Sak, Covid-19 salgını sırasında öğrencilere yeterli ders malzemesi sağlanmamasının, göçmen ve göçmen olmayan öğrenciler arasındaki farkı daha da açtığını söyledi. Sak, bunun yanında, öğretmen yetersizliği, eğitim sisteminin toplumsal konumu zayıf kesimlerin uyumunu sağlayamaması, göçmenliğin sorun olarak görülmesi ile iki dilliliğin desteklenmemesinin, Almanya’nın düşük puan almasında etkileri olduğunu ifade etti.
İSVİÇRE, GÖÇMEN ÖĞRENCİLERİN VELİLERİNE DE DİL KURSU VERİYOR
Çoğu Avrupa ülkesi PISA sıralamasında gerilerde kalırken, İsviçre ile Estonya, tüm Avrupa ülkelerinin önünde yer aldı. Bu iki ülke, sadece Asya ülkelerinin gerisinde kaldı. Matematikte Singapur, Çin, Tayvan, Hong Kong, Kore ve Japonya'nın ardından Estonya yedinci sırada, İsviçre ise sekizinci sırada yer aldı.
Alman basını ve uzmanlar, Estonya ve İsviçre'nin başarısının sırrını genişçe tartıştı. Alman İkinci Televizyonu'na (ZDF) konuşan Solothurn Kantonu'nda bulunan Zuchwill Okulu Müdürü Stephan Hug, göçmen öğrencilerin uyumu ve okul başarıları için velilere de dil kursu sunduklarını bildirdi. “Aileler uyum sağlamışsa çocuklar başarılı oluyor” diyen Hug, okul öncesi eğitime de büyük önem verdiklerini belirtti.
ESTONYA NASIL BAŞARILI OLDU?
1,3 milyon nüfuslu Baltık ülkelerinden Estonyalı PISA uzmanı Gunda Tire, öğrencilerinin başarılarını 9 yıl birlikte temel öğretime, zayıf öğrencilere bireysel desteğe ve okullardaki danışma merkezlerine bağladı. Alman Birinci Televizyonu'na (ARD) konuşan Tire, ayrıca öğretmenlerin eğitim yöntemlerinde görece bağımsız olduklarını, bunun da öğrencilerin başarısında önemli rol oynadığını ifade etti. Tire, Estonya'da okul öncesi eğitime de büyük önem verildiğini vurguladı.
5 Aralık Salı günü açıklanan sonuçlara göre, Almanya'daki öğrenciler, 2022 yılında önceki yıllarda hiç olmadığı kadar düşük bir PISA performansı sergiledi. Puanlar, Almanya'daki öğrencilerin şu ana dek matematik, fen ve okuma alanlarında aldığı en düşük sonuçları aldığını ortaya koydu. Buna göre, Almanya, matematikte 475 puanla 25'inci, fende 492 puanla 22'nci, okuma alanında 480 puanla 22'nci sırada yer aldı.