Almanya'da aylık ulaşım 49 euro: 'Gençler arabalara itibar etmiyor'
Geçen mayıs ayında yürürlüğe giren 49 euro karşılığında ülke çapında geçerli Almanya Bileti, temmuz sonu itibarıyla 11 milyon aboneye ulaştı.
Yunus Ülger
ALMANYA - İnsanları toplu taşıma araçlarını kullanmaya teşvik, dolayısıyla çevre koruma ve enerji tasarrufu amacıyla geçen mayıs ayında başlatılan 49 euro ücretli Almanya Bileti (Deutschlandticket), temmuz sonu itibarıyla 11 milyon aboneye ulaştı. Federal Ulaştırma Bakanı Volker Wissing ile Alman Demiryolları, Almanya Bileti'ni 'büyük bir başarı' olarak nitelediler. Alman Demiryolları, geçen nisan ayına göre haziran ayında yolcu sayısının yüzde 25 oranında arttığını bildirdi.
Almanya Ulaştırma Şirketleri Birliği'nin verilerine göre daha önce farklı tarifelere abone olan beş milyon kişi bunu Almanya Bileti'ne çevirtirken, günlük bilet alarak toplu taşıma araçlarını kullanan beş milyon kişi de Almanya Bileti abonesi oldu. Kalan bir milyon kişi ise, daha önce hiç toplu taşıma araçlarını kullanmamış kişilerden oluşuyor. Birlik başkanı İngo Wortmann, insanların Almanya Bileti'ni sadece ucuz olduğu için değil, ülke çapında geçerli olduğu için tercih ettiklerini söyledi. Toplu taşımada büyük ve ivedi yatırım ihtiyacını hatırlatan Wortmann, 2030 yılına kadar 48 milyar euro tutarında yatırım gerektiğini söyledi.
ÖĞRENCİLERE DAHA DÜŞÜK ÜCRETLİ
Öte yandan, Bavyera, Aşağı Saksonya, Schleswig Holstein ve Baden Württemberg olmak üzere birçok eyalet gelecek sonbahardan itibaren Almanya Bileti'ni öğrencilere daha ücretle sağlayacak. Kuzey Ren Vestfalya'da bu ay başından itibaren ilk ve orta derece okul öğrencileri 25 yaşına kadar 29 euro karşılığında Almanya Bileti'ni edinebiliyor ve ebeveynleri sosyal yardım alıyorsa, bilet için sadece ayda 14 euro ödüyorlar. Temel koşul ise, okul ile ev arasının en az 3,5 km olmadı. Uzun bir zamandır aylık 30 ile 35 euro arasında bir ücretle öğrenim gördükleri eyaletlerde tüm toplu taşıma araçlarını kullanan üniversite öğrencileri de indirimli Almanya Bileti talep ederken, henüz bu konuda bir uzlaşma sağlanmadı.
ALMANYA BİLETİ'NİN GELECEĞİ TEHLİKEDE Mİ?
Almanya Bileti'nin büyük bir başarı olduğu söylenirken, son bir hafta içinde biletin geleceğinin tehlikede olduğu konuşuluyor. Eyalet ulaştırma bakanları, Federal Ulaştırma Bakanı Volker Wissing'e bir mektup yazarak, gelecek yıl için biletin finansmanının güvence altına alınmasını istediler. Yeşiller'den Kuzey Ren Vestfalya Ulaştırma Bakanı Oliver Krischer, Federal Hükümet'in sözünü yerine getirmemesi halinde biletin geleceğinin ciddi tehlikede olduğunu ileri sürdü. WDR'in haberine göre Krischer, en geç gelecek ekime kadar finansman konunun açıklığa kavuşturulmasını istedi. Federal Ulaştırma Bakanlığı ise bir açıklama yaparak, konunun eyalet hükümetleriyle görüşüldüğünü bütçe sıkıntısı sebebiyle finansmanda sorun olabileceğini bildirdi. Açıklamada, eyaletlerin desteği olmadan Almanya Bileti'nin her eyalette aynı fiyattan satılmayabileceği belirtildi, ancak sorunun aşılması konusunda iyimser olunduğu ifade edildi.
'AYDA 120 EURO YERİNE 49 EURO ÇOK UCUZ'
Ruhr bölgesinde yaşayan ve şimdiye kadar okula bisikletle giden öğretmen Erol Emon da, Almanya Bileti ile ilk kez toplu taşıma araçlarını kullananlardan. Okulu ile evi arasındaki mesafenin 10 kilometre olduğunu bildiren Emon, daha önce bu mesafe için aylık abone biletin 120 euro olduğunu söyledi. “Bu fiyatla karşılaştırıldığında Almanya Bileti gerçekten çok ucuz, ben de hemen abone oldum” diyen Emon, otobüs ve tramvaylarda gecikme olmadığını ancak trenlerde çok gecikme ve sefer iptalleri olduğunu ifade etti. Daha önce ilk ve orta derece okul öğrencilere yönelik aylık 39 euro karşılığında Schokoticket'i olan oğlu Çağın'ın bileti de otomatik olarak Almanya Bileti'ne çevrilmiş. Bilet için şu anda ailesinin aylık 14 euro ödediğini söyleyen Çağın, bunun gençler için büyük bir imkan olduğunu söyledi. Çağın, bu imkanı değerlendirip, tatillerde arkadaşlarıyla çevre şehirleri gezmeyi planlıyor.
ABONELİK İPTALİNDE SORUNLAR
Almanya Bileti, abone sistemiyle satılıyor ancak bunun için aylık iptal mümkün. Örnek olarak, sadece eylül ayında kullanmak için aldınız, eylülün 10'nuna kadar aboneliği iptal ettirme imkanınız var. Bochum Ruhr Üniversitesi'nde çalışan elektronik mühendisi Enver Eken, temmuzda kullanmak için almış, aldığı yerde hemen iptal ettirmek istemiş, ne var ki bu mümkün olmamış. Uzun bir uğraş sonunda aboneli iptal eden Eken, neden bir defalık aldığını şöyle anlattı. “İşyerim yakın, hep bisikletle gidip geliyorum, o yüzden ihtiyacım yok. Portekiz tatili için Köln'den uçacaktık, trenle havalimanına gidip, dönüşte de yine trenle eve gelmek için bir aylık Almanya Bileti aldım. Ne var ki çıkış çok sıkıntılı oldu. Bunu kolaylaştırsalar çok iyi olacak.”
Z KUŞAĞI ARABAYA İTİBAR ETMİYOR
Yeşil dönüşüm atılımı ve enerji tasarrufu amacıyla Avrupa'da toplu taşım araçlarını kullanmaya teşvik politika ve programları gündemde yer alıyor. Bu bağlamda, McKinsey kuruluşunun Almanya, Fransa ve İngiltere'de 4 bin kişiyle yaptığı anketin bulgularına göre Z kuşağı arabaya itibar etmiyor, toplu taşıma araçlarını tercih ediyor. Buna göre 1995 ile 2010 yılları arasında doğanların yüzde 31'i ileride bir araba almayı düşünmüyor, sadece yüzde 32'si bir araba almayı planlıyor. 45 yaş üzerindekilerin yüzde 77'sinin arabası varken, bu oran 30 yaşın altındakilerde yüzde 42 dolayında bulunuyor. 30 yaş altındakilerin yüzde 20 düzenli olarak otobüs, tramvay, tren ve bisiklet kullanıyor.