Altyazı sinema dergisinin ekim sayısı çıktı: Casus Filmleri

Altyazı Sinema Dergisi'nin ekim sayısı yayımlandı. Derginin yeni sayısında sinema tarihinin casusluk anlatıları masaya yatırılıyor.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Altyazı Sinema Dergisi'nin 212. sayısı yayımlandı. Dergi, James Bond'un "Ölmek İçin Zaman Yok" filmiyle sinemalara döndüğü Ekim ayında casus filmleri külliyatını gözden geçiriyor. 

Yeni sayıda, Mata Hari anlatılarından tekinsiz Soğuk Savaş gerilimlerine, türü tanımlayan favori Bond maceralarından "Görevimiz Tehlike", "Bourne" gibi popüler serilere ajanlığın farklı dönemlerde sinemaya yansımış suretleri on dört yazıda ele alınıyor.

YENİ SAYIDA NELER VAR?

Esin Küçüktepepınar “Ajan, Bildiğin Ajan!” başlıklı yazısında türü İngiliz edebiyat klasikleriyle sıkı bağı, bu uyarlamalara ve benzerlerine çöken karamsar beyhudelik hissiyatı değerlendiriyor. Öykü Soğfuoğlu, Marlene Dietrich’in "27 Numaralı Casus" (Dishonored, 1931) performansını ve ‘erkek bakışından bir kadın casusun portresi’ni ele aldı. Türk İstihbarat Teşkilatı’nın başındaki, “Atatürk’ün silah arkadaşı” Albay Haki’nin maceraları ise Ahmet Gürata’nın yazısında okurlarla buluştu. Ekrem Buğra Büte dosya kapsamında, bakışını dosyanın çıkış noktası olan Bond’a çevirdi ve serinin filmlerinden "Altın Parmak"ı (Goldfinger, 1963) bugünün gözüyle nereye oturtabileceğimizi sorguladı. Aslı Ildır Samurai Spy'ı (1965) yazdı. Coppola eseri "Konuşma" (The Conversation, 1974) da, dosyanın bir parçası. Filmin “seslerin içinde, sözlerin izinde”ki seyrini Kutlukhan Kutlu inceledi. Aynı dönemden, ABD’nin ağır politik / bireysel tekinsizlik yıllarından bir diğer klasik, Akbabanın Üç Günü (Three Days of the Condor, 1975) ise dosyada Coşkun Liktor’un yorumuyla yer aldı. Necati Sönmez’in yazısı "J’ai vu tuer Ben Bark"a (2005) dahil dört film üzerinden, Faslı devrimci Ben Barka’nın 1965’teki suikastının sinemalaştırılma biçimleri üzerine düşünüyor.

Janrın en sevilen serilerinden "Görevimiz Tehlike"nin ilk filmini (1996) Burçin S. Yalçın, "Bourne" külliyatından "Medusa Darbesi"ni (The Bourne Supremacy, 2004) Ali Ercivan ele aldı. Bir başka favori casus filmi, Daniel Craig’li Bondların en popüleri "Casino Royale" (2006), Yeşim Burul’un yazısıyla yeni sayının sayfalarında yer aldı. Ajan hikâyelerinin başlıca temalarından ‘baştan çıkarma’nın sularında gezinen Dikkat, Şehvet’i (Se Jie, 2007) Eren Odabaşı, Coenlerin ajanlığı kepaze eden "Aramızda Casus Var"ını (Burn After Reading, 2008) ve tüm bunların 2008 kriziyle ne ilgisi olduğunu Umut Mert Gürses anlattı. "Köstebek"i (Tinker, Tailor, Soldier, Spy, 2011) ise Berke Göl inceledi.

Altyazı’nın 212. sayısına buradan erilişebilir.