11 belediye başkanının talebi kanun teklifi oldu
CHP, Covid-19 salgınının yerel yönetimler üzerindeki olumsuz etkilerinin hafifletilmesi için 21 maddelik kanun teklifi hazırlayarak Meclis Başkanlığı'na sundu. Kanun teklifinde, korona virüsü salgınında görev ve sorumlulukları artan belediyelerin gelir kaynaklarının da arttırılması, vergi, sigorta primi, KDV ertelemeleri ile bazı hizmetlerin sürdürülebilmesi için de hazine desteği istendi.
ANKARA - CHP, aralarında İstanbul, Ankara ve İzmir’in de bulunduğu 11 büyükşehir belediye başkanının “sokağa çıkma yasağı, tam karantina” çağrısı yaptığı açıklamada yerel yönetimler için acil olarak önerdiği ekonomik talepleri kanun teklifine dönüştürdü.
Kanun teklifinde korona virüsü (Covid-19) salgınında işletmelerin ve halkın belediyelerden beklentisinin yükseldiği belirtilerek gelir kaynaklarının da bu artan görev ve sorumlulukları karşılayacak şekilde artırılması için bir dizi değişiklik istendi.
CHP Grup Başkanvekilleri Engin Altay, Özgür Özel ve Engin Özkoç tarafından hazırlanan kanun teklifi Belediye Kanunu ile Büyükşehir Belediyesi Kanunu başta olmak üzere yaklaşık 10 kanunda değişiklik öngören 21 maddeden oluşuyor.
'SORUMLULUĞU ARTAN BELEDİYELERİN GELİRLERİ DE ARTMALI'
Teklifin genel gerekçesinde halkın ihtiyaç duyduğu hizmetlerin sağlanmasında merkezi idareye nazaran belediyelerin yerel halk nezdinde ayrı bir öneme sahip olduğu ancak sunulan hizmetin sahip olunan kaynaklarla sınırlı olduğuna dikkat çekildi.
Gerekçede, “Küresel çaptaki korona virüsü salgını nedeniyle hem ekonomik hem de sosyal açıdan ülkemiz zor bir süreçten geçmektedir. Fiilen çalışamadığı için geçimini sağlamakta zorlanan vatandaşlarımız ile işletmelerimiz merkezi hükümetten ve özellikle de belediyelerden yardım beklemektedir. Bu süreçte gelirlerine kıyasla görev ve sorumlulukları çok daha fazla artan belediyelerin gelir kaynaklarının da artırılmasına ihtiyaç bulunmaktadır” denildi.
Bazı borçların ertelenmesi, genel bütçe paylarının 2020 yılı için artırılması, toplu ulaşımda Hazine desteği gibi belediyelere ek kaynak sağlanarak halkın ihtiyaç duyduğu yerel hizmetlerin aksamadan yürütülebilmesi için yapılması istenen değişikliklerden öne çıkan başlıklar şunlar oldu:
VERGİLER ERTELENSİN: Belediyeler ile bağlı kuruluş, işletme ve şirketlerin 31 Aralık 2020 tarihine kadar verilecek muhtasar beyannameleri ile katma değer vergisi beyannamelerine istinaden tahakkuk edecek vergileri 31 Aralık 2021 tarihine kadar aylık taksitler halinde ve 12 ayda ödenmek şartıyla teminat ve faiz alınmaksızın tecil edilsin. 31 Aralık 2020 tarihine kadar, belediyelerin DSİ’ye olan borçları nedeniyle, her ay genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden belediyelere ayrılacak paylardan herhangi bir kesinti yapılmasın. 31 Aralık 2020 tarihine kadar, belediyeler ile bağlı kuruluş, işletme ve şirketlerine yapılan akaryakıt, doğalgaz ve elektrik teslimi ile belirlenecek diğer teslim ve hizmetler katma değer vergisinden müstesna olsun.
TOPLU TAŞIMAYA DESTEK VERİLSİN: Şehir içi toplu taşıma hizmetlerinden ücretsiz olarak yararlananlar dolayısıyla, belediyeler ile bağlı kuruluş, işletme ve şirketlerine taşıt başına, her ay Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı bütçesinden 1.000 TL ödeme yapılsın. Toplu taşıma için kent içi raylı sistem hatları işleten belediyeler ile bağlı kuruluş, işletme ve şirketlerinin bu faaliyetleri KDV bakımından hasılat esaslı vergilendirme usulüne göre vergilendirilsin. 31 Aralık 2020 tarihine kadar, belediyeler ile bağlı kuruluş, işletme ve şirketlerine, toplu taşıma taşıtlarında kullanılmak üzere, akaryakıt, doğalgaz vb. teslimi özel tüketim vergisinden müstesna olsun. 31 Aralık 2020 tarihine kadar, belediyelere ait toplu taşıma taşıtlarında kullanılacak elektrik tüketim bedelleri üzerinden hiçbir vergi, fon ve pay alınmasın. Genel bütçe vergi gelirleri tahsilâtı toplamının yüzde 1’i tutarında ek kaynak, münhasıran toplu taşıma hizmetlerinde kullanılmak üzere büyükşehir belediyelerine ayrılsın.
BELEDİYE İLE ŞİRKETLER ARASI BORÇ İLİŞKİSİ YENİDEN DÜZENLENSİN: İndirimli veya ücretsiz tarife uygulanan hizmetler dolayısıyla ortaya çıkan bütçe açıkları büyükşehir belediye bütçesinden finansman edilebilsin. Büyükşehir belediyeleri ile iştirakleri de bağlı kuruluşlarla olduğu gibi birbirlerinin nakit ihtiyacını faizsiz olarak karşılayabilsin. Büyükşehir belediyelerinden bağlı kuruluşlarına verilmiş borç tutarları karşılıklı olarak mahsup edilebilsin.
MÜCBİR SEBEPLE DOĞRUDAN ALIM İMKANI SAĞLANSIN: Mücbir sebep hallerinde belediyelerin, sağlık ve sosyal hizmetlerine yönelik ihtiyaçları herhangi bir gecikme olmaksızın doğrudan temin yöntemi ile sağlanabilsin.
SGK ÖDEMELERİ ERTELENSİN: Belediyeler ile bağlı kuruluş, işletme ve şirketlerinin, 31 Aralık 2020 tarihine kadar ödenmesi gereken tüm sosyal sigorta prim borçları teminat ve faiz alınmaksızın tecil edilsin.
BÜYÜKŞEHİR GELİRLERİNE 2020 DÜZENLEMESİ YAPILSIN: 2020 yılında, büyükşehir belediye payının hesaplanmasında büyükşehir belediye sınırları içinde yapılan genel bütçe vergi gelirleri tahsilât toplamına bazı mallardan alınan ÖTV de dahil edilsin. Büyükşehir belediye sınırları içinde yapılan genel bütçe vergi gelirleri tahsilâtı toplamı üzerinden yüzde 4 daha fazla büyükşehirlere pay ayrılsın. Genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden il özel idareleri ve belediyelere ayrılacak paylardan, bu idarelerin borçları nedeniyle 2020 yılında herhangi bir kesinti yapılmasın. Belediyelerin vergi gelirleri payları üzerinden aylık yüzde iki oranında yapılan İller Bankası kesintisi 2020 yılında yapılmasın.
ELEKTRİK BORÇLARI FAİZSİZ ERTELENSİN: Belediyeler ile bağlı kuruluş, işletme ve şirketlerinin 2020 yılındaki elektrik tüketim bedelleri faizsiz olarak ertelensin. 2020 yılında belediyelerden genel aydınlatma gideri için kesinti yapılmasın.