26 milyar veri sızdırıldı: Sosyal ağlar da listede

Aralarında Twitter, LinkedIn ve Dropbox'ın da olduğu binlerce siteden 26 milyar verinin sızdırıldığı ortaya çıktı. İnternet kullanıcılarına şifrelerini değiştirmeleri tavsiye edildi.

Abone ol

DUVAR - Güvenlik araştırmacıları, 26 milyarı aşkın verinin hacker'lar tarafından sızdırıldığını açıkladı. Söz konusu veriler arasında, LinkedIn, X (eski adıyla Twitter) ve Adobe'un da olduğu binlerce internet sitesinden elde edilen veriler bulunuyor.

Sızdırılan veri tabanında 3 bin 800 klasör olduğu, bu klasörlerin her birinin kişisel veri sızıntısından kayıtlar içerdiği ifade edilirken, sızdırılan verilerin bu veri tabanını oluşturmak üzere zaman içinde derlendiği ihtimali üzerine duruluyor. 

TÜRKİYE DE ADI GEÇEN ÜLKELER ARASINDA

McAfee'nin paylaştığı bilgilere göre, 3800 klasörün yer aldığı listede, 281 milyon veri Twitter/X'ten, 215 milyon veri LinkedIn'den, 179 milyon veri Evite sosyal planlama sitesinden ve 153 milyon veri Adobe'dan gelen bilgiler yer alıyor. Dropbox, Canva ve Telegram verileri de sızdırılan veriler arasında yer alırken, en büyük veri sızıntısı ise Çin merkezli bilişim şirketi Tencent'e ait. Bu şirkete ait 1,5 milyar verinin sızdırıldığı ifade ediliyor.

Öte yandan, araştırmacılar, tespit edilen sızıntılar arasında hükümet kuruluşlarından gelen kayıtların da olduğunu, bunlar arasında ABD, Brezilya, Almanya, Filipinler ve Türkiye'nin de yer aldığını bildirdi. Şimdiye kadar hiçbir grup, bu veri sızıntısını üstlenmedi.

NE YAPMALI?

Söz konusu veri sızıntısı, çok büyük boyutta olduğu için kişilerin kendi verilerinin de sızdırıldığından emin olarak hareket etmeleri öneriliyor. Bu noktada alınması önerilen önlemler arasında, şifrelerin değiştirilmesi, güçlü ve eşsiz şifrelerin kullanılması yer alıyor. Aynı şifreyi birden fazla yerde kullanmaktan kesinlikle kaçınmak gerektiği ifade edilirken, bir 'parola yöneticisi' uygulaması kullanmak da  öneriler arasında. Bu noktada dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta da şifreleri düzenli olarak değiştirmek. 

Bunu mümkün kılan site ve uygulamalarda iki faktörlü kimlik doğrulama yönetimin kullanılması da dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta. Bu esnada kredi kartından yapılan harcamaları ve hesap hareketlerini düzenli olarak kontrol etmek de önemli. (DIŞ HABERLER)