Akman’ın, Gece Gölgenin Rahatına Bak şarkısı çalıntı mı?
Çağatay Akman, şarkının YouTube’dan kaldırılması üzerine üçüncü kez davet edildiği ve beş gün önce yayınlanan Duymayan Kalmasın adlı TV programında Anna RF’nin kaydını aynen kullandığını kabul etti. Fakat bununla beraber Anna RF’nin de Jump şarkısını, Mehmet Ali Sezer’in bestelediği ve Güllü’nün söylediği “Her şeyim oldun” adlı şarkıdan “çaldığını” söyledi. Çağatay, aynı programda “Ben bizim olanı tekrar Türkiye’ye getirdim diye hırsız oldum” diye bir cümle sarf etti. Çağatay’ın bu iddiasının yanlış olduğunu belirtmekte fayda var.
Bu yazıya, fikri mülkiyet haklarının, müzik üretimini, icrasını
ve paylaşımını sınırlandırmasının sorunlu olduğunu belirterek
başlamak yerinde olacaktır. Özellikle de müzik gibi; belirli
kalıplar, tekrarlar ve gelenek üzerine inşa edilen bir sanat
dalının, telif hakları yüzünden sınırlandırılması akıllara ziyan
bir uygulamadır. Çünkü, sanatın ve müziğin özünde remiks mefhumu,
yani eldeki malzemeleri yeniden birbirine karıştırmak ve/veya bu
malzemeleri yeniden düzenlemek vardır. İşte müziğe içkin bu yaratım
süreçlerinin önüne koyulan bütün engeller, aslında “insanlık
durumunun” vazgeçilmez unsurlarından birisi olan müziğin ve
dolayısıyla da insanın kendini gerçekleştirmesinin önüne koyulmuş
demektir.
Benim de hâlâ keyifle dinlediğim, “Gece Gölgenin
Rahatına Bak” adlı şarkı, Anna RF’nin şikayeti üzerine, altı
gün önce YouTube tarafından telif ihlali nedeniyle kaldırıldı. Bu
şarkıyı daha ilk kez duyduğumda bu ezginin Anna RF’ye ait olduğunu
fark etmiştim. Önce biraz huzursuzlanmış olsam da klibin sonunda
bestecinin isminin yazıldığını görünce rahatlamıştım. Zira genç
şarkıcı Çağatay şarkının sonunda bu şarkının müziğinin Anna RF’ye
ait olduğunu yazmayı “unutmamıştı”! (Yazmayı unutmadığına göre
şarkının telifiyle ilgili sorunları da çözmüş olmalıydı diye
düşünmüştüm. Yanılmışım.)
Bu durumun bende yarattığı huzursuzluğun sebebi ise, çok
bilindik ve sevilen bazı şarkıların aslında çalıntı olduklarını
öğrendiğimde yaşadığım hayal kırıklığıdır diyebilirim. Farklı bir
dilde söylenen bir şarkının bestecisinin (ya da şarkının sahibi
olan halkın) haberi ve dahi rızası olmadan, bir başka dile
devşirilmesinin, önemli bir etik ve ahlaki problem olduğunu
belirtmek gerekir.
İzinsiz devşirme meselesini, özellikle de emperyal, asimile
edici ve sindirici bir kültür örneği üzerinden düşünürsek, bu “iç
etme” halinin bir nevi yumuşak talan olduğunu ve somut olmayan
kültürel varlıkların kolonileştirilmesi anlamına geldiğini
söyleyebiliriz. Meseleye insani deneyim açısından baktığımızda ise,
bir müzisyenin, kendisini temsil etme kapasitesi olmayan bir başka
müzisyenin emeği üzerinden, haksız maddi ve manevi kazanç sağlaması
problemlidir diyebiliriz.
"BİZİM OLANI TEKRAR TÜRKİYE'YE GETİRDİM DİYE HIRSIZ
OLDUM"
Çağatay Akman’a geri dönecek olursak! Genç şarkıcının, 12 Aralık
2016 tarihinde yayınlanan klibi, altı aylık kısacık yayın ömründe
sadece YouTube’da 250 milyon defa izlendi! (Çağatay Akman, Duymayan
Kalmasın adlı programda kopya paylaşımlarla beraber YouTube izlenme
rakamının neredeyse 300 milyon’a ulaştığını söylüyor.)
Çağatay, şarkının YouTube’dan kaldırılması üzerine üçüncü kez
davet edildiği ve beş gün önce yayınlanan Duymayan Kalmasın adlı TV
programında Anna RF’nin kaydını aynen kullandığını kabul etti.
(İşin ilginç yanı Çağatay’ın, aynı programa ilk defa konuk
olduğu geçtiğimiz Şubat ayında, bu şarkıyı başka bir şarkıya
benzettiğini söyleyen Seren Serengil’in “neye benziyor bu şarkı”
sorusuna, “şarkının hiçbir şarkıya benzemediği” yanıtını vermiş
olması.) Fakat bununla beraber Anna RF’nin de Jump şarkısını,
Mehmet Ali Sezer’in bestelediği ve Güllü’nün söylediği “Her şeyim
oldun” adlı şarkıdan “çaldığını” söyledi. Çağatay Akman, aynı
programda “Ben bizim olanı tekrar Türkiye’ye getirdim diye hırsız
oldum” diye bir cümle sarf etti. Çağatay’ın bu iddiasının yanlış
olduğunu belirtmekte fayda var.
Öncelikle bu şarkıda iki temel hakla ilgili ihtilaf olduğunu
belirtmek gerekir. Dolayısıyla da, bu şarkının telif hakları sorunu
muhtemelen iki ayrı davanın konusu olacaktır. Bu haklar yayım
(besteci) hakkı ve yapım/kayıt (yorumcu) haklarıdır. Çağatay Akman,
Anna RF’nin kaydını herhangi bir izin almadan ve telif ücreti
ödemeden aynen kullandığı için hatalıdır. Bu mesele Anna RF
tarafından mahkemeye taşındığı takdirde Çağatay Akman çok büyük
ihtimalle davayı kaybedecektir.
İkinci mesele, yani Anna RF’nin intihal yaptığı iddiası da,
başka bir davanın konusudur. Bu davada ise bilirkişinin Anna RF’nin
bu eserde, Mehmet Ali Sezer’den intihal yapıp yapmadığına karar
vermesi gerekecektir. Bu ikinci davanın sonucu, Çağatay Akman’ın,
Anna RF’nin kayıt haklarını ihlal ettiği gerçeğini hiçbir şekilde
değiştirmez!
Anna RF’nin bu şarkıda, Mehmet Ali Sezer’den intihal yapıp
yapmadığını belirleyecek davanını iki sonucu olabilir:
1. Anna RF intihal yapmıştır
2. Anna RF intihal yapmamıştır.
Eğer bu davadan birinci sonuç çıkarsa, bu durumda Anna RF,
besteci Mehmet Ali Sezer’e tazminat ödemek zorunda kalır.
Eğer bu davadan ikinci sonuç çıkarsa, o zaman Çağatay Akman’ın,
yukarıda belirttiğim kayıt hakları ihlalinin yanı sıra besteci
haklarını da ihlal ettiği sonucu çıkar. Böyle bir durumda da Akman,
bu ihlali için ayrıca ceza alır.
Peki, Çağatay başına bunların gelmemesi için ne yapmalıydı?
Evvela, izinsiz kullandığı Anna RF kaydı yerine, halihazırda
telifini ödediğini söylediği Her şeyim oldun şarkısının nakaratını
yeniden stüdyoda kaydettirebilirdi. İkinci olarak, Anna RF’nin
şarkısından aynen kopyaladığı kısmı, sıradan bir dinleyicinin
tanıyamayacağı bir şekle sokabilirdi. Son olarak da Gece Gölgenin
Rahatına Bak şarkısında yaptığı gibi, Anna RF’nin kaydını aynen
kullanmak istiyor idiyse de bunun için Anna RF’den izin alması
gerekirdi.
ANNA RF İNTİHAL YAPMIŞ MI?
Peki Anna RF, Jump şarkısında intihal yaptı mı? Bu soruya cevap
verebilmek için, her iki şarkının notasını karşılaştırmak işimizi
kolaylaştıracaktır.
.
Analizimizi kolayaştırmak için bu grafikte iki değişiklik
yapalım.
İlk iş olarak Jump’taki sekizlik notaların bağ çizgilerini, Her
şeyim oldun şarkısındaki gibi bağlayalım. Ardından da notada yer
alan “benzer nota” öbeklerini yeşile, “farklı nota” öbeklerini de
kırmızıya boyayalım. Sonuçta ortaya şöyle bir grafik çıkacak:
.
Öncelikle, iki nakaratın da birbirine epeyce benzediğini
söylemek lazım, fakat yine de webtekno‘nun analizinde iddia ettiği
gibi bu melodiler birbirinin “yüzde yüz aynısıdır” demek mümkün
değil! Bir müzisyen olarak melodileri dinlediğimde, bu iki ezgide
bazı şeylerin tam olarak benzeşmediğini hissediyorum. Bunu anlamak
için iki ezgi arasındaki farklılıklara bir göz atalım.
Bu benzeşmeme hissinin sebebi tempo değişikliği olamaz, zira
melodilerin notası yazıldıktan sonra, iki melodi aynı tempoda
çalındığında bile bu farklılık hissediliyor. Peki o zaman nedir bu
farklılıklar? Birincisi, Her şeyim oldun’un nakaratı 8 ölçüden
oluşuyor, buna karşın Anna RF’nin şarkısı sadece 4 ölçülük bir
nakarattan ibaret. İkinci olarak Anna RF’nin ezgisi güçlü vuruşta
başlarken, diğer şarkı bir es’le dolayısıyla da zayıf vuruşta
başlıyor. Böyle olunca da Jump’ın daha neşeli ve coşkulu hissine
karşılık, arabesk türündeki Her şeyim oldun daha karanlık ve içe
dönük bir hissiyat veriyor.
Anna RF hem kişisel mesajlaşmamızda hem de sonrasında YouTube’da
yayınladığı videoda “Her Şeyim Oldun” şarkısını daha önceden hiç
duymadığını belirtti. Eğer bu şarkıyı dinleyip etkilenmişlerse
bile, kati olmamakla beraber kişisel görüşüm Anna RF’nin melodiyi
elinden geldiğince değiştirmiş olduğu yönünde. Grup ayrıca bu
melodiyi nakarat olarak kullanmış olsa da, bu ezgiyi farklı
bölümlerden oluşan bir kompozisyonun içerisine yerleştirmiş. Bir
nevi ostinato gibi kullandıkları bu melodinin üstüne ayrıca, farklı
bir vokal melodisi de yazan Anna RF, bu melodinin müzikal
fonksiyonunu da değiştirmeyi ihmal etmemiş.
Anna RF, eğer ki Güllü’nün şarkısını daha önceden dinlemediyse,
o zaman bu ilginç olay bize, farklı müzisyenlerin nisbeten basit,
güzel ve bir diğerine benzeyen melodileri birbirlerinden
kilometrelerce uzakta dahi bulabildiklerini gösteriyor.
AKMAN'IN ÇEŞİTLİ İDDİALARI İÇİN BİR SSS (SIKÇA SORULAN
SORULAR):
“Bu çalıntı değil çünkü telif hakkını
ödedim”
Yanlış. Yukarıda anlattığım gibi, bu meseleyi ilgilendiren telif
hakları iki türlü, birisini ödemiş olsa bile Anna RF’nin kayıt
haklarını ödememiş! Ki zaten Çağatay Akman kayıt haklarının Anna
RF’de olduğunu zaten kendi ağzıyla söylüyor.
“Klipte müziğin Anna RF’ye ait olduğunu
yazdım”
Başta yazmış olsa da, klip yayınlandıktan neden sonra, bu
şarkının bestesinin Anna RF’ye ait olduğu bilgisi klipten
çıkartılmış. Bunun neden yapıldığını ise bilmiyoruz.
Bu haklar adı üzerinde: “Anna RF’nin kayıt hakları” ve Anna
RF’den başkası bu hakları herhangi bir izin almadan ve ücret
ödemeden kullanamaz !
“Ben bizim olanı tekrar Türkiye’ye getirdim diye hırsız
oldum”
Yanlış! Sevgili Çağatay, “bizim” olan melodiyi getirdin diye
değil, izin almadan başkasına ait bir kaydı kullandı diye telif
haklarını ihlal etmiş oldun.
“İsraillilere telif ödememe gerek yok, adamlar çalmış.
Malın sahibi olmayan kişiye neden para ödeyim”
Yanlış. Yukarıda da belirttiğim gibi öncelikle adamların çaldığı
yönünde bir mahkeme kararı olmadan kimse bu kararı veremez.
İkincisi kayıt hakları eser haklarından bağımsızdır ve bu “malın
sahibi” de Anna RF’dir. Çağatay’ın bunun için öncelikle izin alması
ve dolayısyla para ödemesi gerekir. Mesela Türkiye’den çalınan bir
tabloyu sergilendiği bir müzeden kafanıza göre alıp getiremezsiniz.
Bunun için izlenmesi gereken prosedürler vardır.
“Telifi Anna RF atmadı. Sahte hesaplar
yaptı”
Yanlış! Anna RF’nin telif şikayetinde bulunduğunu hem aşağıdaki
YouTube sayfası söylüyor hem de Anna RF çeşitli mecralardan telif
ihlali şikayetini kendilerinin yaptığını belirtiyor.
.
“Benim Kültür Bakanlığı'ndan onaylanmış şeyim
var!”
Herhangi bir müzisyenin elinden, Anna RF’nin kayıt haklarını
ihlal etme hakkının olduğunu gösteren herhangi bir Kültür Bakanlığı
belgesi, teknik olarak olamaz.
“Hepsi aynı nota” (Anna RF – Jump ve Her şeyim oldun
şarkıları üstüne)
Hayır hepsi aynı nota değil. Arada Anna RF’nin ezgiyi olduğu
gibi hüplettiğini söylememize engel olacak temel bazı farklılıklar
var.