Antalya’da yaz nüfusu 25 milyonu buluyor: Ulaşıma 2025’e kadar yatırım yapılacak
Antalya’nın 2 milyon 688 bin olan nüfusunun yaz sezonunda 25 milyona ulaştığını belirten Belediye Başkanı Muhittin Böcek, toplu ulaşıma yaptıkları yatırımlarla bu yoğunluğu karşılayacaklarını söyledi.
ANTALYA - Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek, şehirde nüfus artışıyla paralel olarak kronikleşen ulaşım sorunun çözümü için atılacak adımları açıkladı. Gazetecilerle bir araya geldiği toplantıda şehir içi ulaşımda yaşanan sorunların farkında olduklarını söyleyen Böcek, trafikte ve toplu ulaşımda hızlı göç ve turizm hareketi nedeniyle ortaya çıkan yoğun talebi karşılayabilmek için kapasite artışına gittiklerini duyurdu. Başkan Böcek, 62 yeni otobüsü bugün itibarıyla şehir trafiğine eklediklerini, tramvay ağını genişleten bir raylı sistem hattı ve 5 battı çıktı kavşak üzerinde çalışıp Ulaştırma Bakanlığı’na sunduklarını ve trafik sıkışıklığını rahatlatmak için 70 kavşakta düzenleme yaptıklarını anlattı.
YAZ SEZONUNDA NÜFUS 25 MİLYONA ÇIKIYOR
Son verilere göre 2 milyon 688 bin nüfuslu Antalya’nın yaz aylarında 23,5 milyon yerli ve yabancı turistle 25 milyona ev sahipliği yaptığının altını çizen Böcek, şehirdeki mevcut karayolları, kavşaklar ve toplu taşıma araçları ile bu kadar kişinin ulaşım ihtiyacına karşılık vermenin mümkün olmadığını belirtti. Turizm ve tarım kenti Antalya, yaşanabilirliği nedeniyle nüfusu hızla artan, yabancıların da vatandaşlık için tercih ettiği bir kent. Yaşanan deprem sonrası o bölgeden aldığımız yoğun göç de kent trafiğini artıran bir etki yaptı” dedi.
ÖZEL ARAÇ ARTIYOR, TOPLU TAŞIT KULLANIMI AZALIYOR
Son yıllarda Antalya’daki araç sayısı artış yüzdesinin Türkiye ortalamasının çok üzerinde olduğuna vurgu yapan Muhittin Böcek, “TÜİK verilerine göre Antalya’da 2019’dan bugüne araç sayısı 290 bin 747 arttı ve kayıtlı araç sayısı 1 milyon 361 bin 279’a yükseldi. Bununla birlikte şehirde 2019 yılına göre günde yaklaşık 58 bin kişinin 2023 itibarıyla maalesef toplu taşıma araçlarını kullanmayı tercih etmediklerini görüyoruz. 2019 yılından bu yana şehrimizde nüfus 176 bin 304 kişi artarken, araç sayısı 290 bin 747 arttı. Yani toplu ulaşım kullanma oranı düşerken, özel araç kullanımı da her gün artıyor ve bugün şehirde her 2 kişiye bir araç düşüyor. Üstelik bu rakamlara yabancı plakalı araçlar ve deprem bölgesinden gelen vatandaşlarımızın araçları dâhil değil. Kentimize gelen her araç, kent içi trafik yükünü artırıcı etki yapıyor. Ayrıca turizm transfer otobüsleri, tarım ürünü taşıyan ağır tonajlı araçlar, liman-havaalanı arası akaryakıt taşıyan tankerler, maden taşıyan tırlar çevre yolu yerine kent içi yollara girdiğinden trafik sıkışıklığı daha da büyüyor” diye konuştu.
ANTALYA TRAFİĞİNE 62 YENİ OTOBÜS
Böcek, şehirde ulaşım sorununun çözümü için 2025 yılını da kapsayan yeni ulaşım planlamalarını özetledi. Şehirde çözüm için ulaşıma eklenecek toplu taşıma araçlarıyla ilgili bilgi veren Böcek, “Bu sorunları Antalya raylı sistem ağını genişleterek ve çalışan otobüs sayısını arttırarak çözüme kavuşturacağız. Şehir içi güzergahlarında çalıştırmak üzere 2’si elektrikli, 62 yeni otobüs alarak toplu taşıma sistemimizi güçlendirdik. Otobüslerin her biri vade faizleri dâhil 4 milyon 380 bin TL’ye mal oldu. Bugün bu otobüsleri almaya kalksak tanesine peşin 5 milyon 800 bin TL ödememiz gerecek. Yani henüz ödemeye başlamadan toplamda 85 milyon 200 bin TL kar etmiş durumdayız. Ayrıca Konyaaltı-Varsak arası, 18 kilometrelik 4’üncü etap raylı sistem projesini, gerekli izinleri alarak yapım ihalesi aşamasına getirdik. Konyaaltı-Lara-Kundu arası 22 kilometrelik 5’inci etap raylı sistem projemizi de tamamlayarak Ulaştırma Bakanlığı’na izin için sunduk" dedi.
‘ULAŞIM HİZMETİ BÜYÜKŞEHİR’DE OLMALI’
Antalya Büyükşehir Belediyesi’ne ait siyah plakalı 303 otobüsle hizmet vereceklerini kaydeden Başkan Böcek, "Ulaşımda Şoförler Odası’na bağlı 492 esnafımızın da özel halk otobüsü bulunuyor. Bu araçların 360'ı aktif ve 240'ı çalışıyor. Belediye olarak esnafa ayda 6.5 milyona liraya yakın destek veriyoruz. Ulaşımdaki sıkıntıları birlikte çözmek için şehir merkezi ve ilçelerdeki tüm şoförler odaları ile toplantı yapacağım. Aslında bir büyükşehirde ulaşım hizmeti tamamen belediyeye ait olmalı. Otobüsler Antalya Büyükşehir Belediyesi'nin olmalı, hizmeti biz vermeliyiz. Ama şu aşamada ulaşım esnafının dikkatli çalışmasını sağlayacağız. Yüksek maliyetler olsa da öğrenci ücretine zam yapılmayacak ve toplu ulaşım kullanıcılarına doğru davranış konusunun üzerinde duracağız. Sorun olursa otobüsleri Antalya Büyükşehir Belediyesi olarak alacağız" dedi.
2025’E KADAR SÜRECEK YATIRIM PLANI
Bir etabının bu yıl, bir etabının da 2025 yılında başlatılması planlanan raylı sistem inşaası ve son dönemde yapılan ulaşım yatırımlarının detaylarını anlatan Başkan Böcek, şöyle konuştu: “Konyaaltı-Varsak arası, 18 kilometrelik 4’üncü etap raylı sistem projesini, gerekli izinleri alarak yapım ihalesi aşamasına getirdik. Sarısu’dan başlayarak Sakarya Bulvarı’nda 3’üncü Etap Varsak hattıyla birleşecek. Antalyaspor Kavşağı’ndan Zeytinköy Kavşağı’na kadar 5.5 kilometre yeraltından gidecek. Konyaaltı-Lara-Kundu arası 22 kilometrelik 5’inci etap raylı sistem projemizi de tamamlayarak Bakanlığa izin için sunduk. Ayrıca kent içi trafiği rahatlatmak için 70 kavşakta geometrik düzenlemeler yaptık. 40’ı akıllı, 61’i uzaktan kontrollü olmak üzere 101 kavşağı, kurduğumuz trafik kontrol merkezimizle uzaktan izleyip gerekli değişikleri anında gerçekleştirebiliyoruz. Dumlupınar Bulvarı üzerindeki Meltem Köprülü Kavşağını 2020 yılında tamamlayarak hizmete açtık. Ayrıca Konyaaltı Atatürk Bulvarı üzerinde 5 battı çıktı kavşak projesini hazırladık, 4’üncü etap raylı sistem inşaatı ile birlikte yapılacak. Falez Otel Antalyaspor Kavşağı arasında bulunan yol yeraltına alınacak. Böylece Antalyaspor Stadyumu ile Cam Piramit arasında yayalaştırılmış yeni bir yaşam alanı oluşturulacak.”
'KARAYOLLARI’NA DA GÖREV DÜŞÜYOR'
Antalya’da gün geçtikçe daha kaotik hale gelen ulaşımı düzenlemek için toplu taşıma kapasitesini artırmanın tek başına yeterli olmayacağını da sözlerine ekleyen Böcek, bu konuda Karayolları Genel Müdürlüğü’ne de görev düştüğüne vurgu yaptı. Başkan Böcek, yapılması gerekenleri şöyle sıraladı: “Karayolları tarafından yaklaşık 20 yıl önce Antalya’nın merkezine 3 çevre yolu yapılması planlanmıştı. Tamamlanan 15 kilometrelik batı çevreyolunun 2 kavşağı hâlâ yapılmadı. 37 kilometre olarak projelendirilen kuzey çevre yolunun da 18 kilometresi yapılmadı. 15 kilometrelik kuzeybatı çevreyoluna ise daha hiç başlanmadı. Gazi Bulvarı üzerinde trafiğin akması için İller Bankası-Uncalı arasında Karayolları tarafından planlanan 3 battı çıktı kavşak da hâlâ yapılmadı. Antalya’nın doğal ve tarihi yapısı ve şehir yapılaşması, kentin merkez bölgelerinde yeni yol yapımına, hatta mevcut yolların genişletilmesine olanak vermiyor. Ancak planlanıp yapılmayan bu karayollarının yapılması ve bu sayede ağır tonajlı araçların kent içi trafiğe girmeden çevre yollarını kullanmaları trafiği büyük oranda rahatlatacaktır.”