Araştırma: Hangi ülke hangi emojiyi seviyor?

Dünyada her gün 6 milyar adet kullanılan emojiler, dijital iletişimin evrensel dili haline gelmiş durumda. Emoji kullanımıyla ilgili yapılan çalışmalar ise kültürel farklara dikkat çekiyor.

Abone ol

DUVAR - Kimi zaman kelimelerin yetmediği anlamları üstlenen emojiler adeta dijital iletişimin vazgeçilmezine dönüştü.

Online yabancı dil öğrenme platformu Preply, 17 Temmuz Dünya Emoji Günü’nde, farklı ülkelerin emoji kullanımına ilişkin hazırladığı çalışmayı paylaştı. Çalışma, emojilerin farklı kültürlerde yaygın anlamlarından daha farklı anlamlara gelebileceğini ve olumsuz durumlara sebep olabileceğini gösteren bilgilerle de dikkat çekiyor.

DHA'nın aktardığı araştırmaya göre, dünya üzerinde her gün ortalama 6 milyar adet emoji kullanılıyor. İnternet üzerinde toplam ortalama 3 bin 664 emoji olduğu bilinirken, Türkiye’yi de kapsayan güncel araştırmada bazı emojilerin dünyanın farklı ise yerlerinde olumsuz anlamlara geldiği belirtildi.

TÜRKİYE HANGİLERİNİ SEVİYOR?

Türkiye'de en sevilen ve yaygın kullanılan emojiler ‘kahkahaya boğulan emoji’ ile ‘gözetleyen surat emojisi’ olurken, en çok kafa karıştıran emojinin ise ‘kanatlı para emojisi’ olduğu belirlendi.

TÜRKİYE'DE 'ONAY', ASYA'DA HAKARET SAYILIYOR

Araştırma ülkeden ülkeye kültürel farklar nedeniyle emoji kullanımında da değişiklikler olduğunu da ortaya koyuyor. Örneğin, derlenen verilerde, Türkçede ‘kabul’, ‘çok iyi’, ‘onaylıyorum’, ‘beğendim’ gibi anlamlarla kullanılan ‘baş parmak havaya’ emojisinin, Asya’da oldukça kaba bir el hareketi olarak görüldüğü belirtildi.

Preply tarafından bin kişinin katılımıyla yürütülen ve Türkiye’de emoji kullanımına dair incelemeleri de içeren araştırmada, 5 kişiden dördünün (yüzde 83), bu emojinin farklı ülkelerdeki olumsuz anlamını bilmediği görüldü. Yaygın anlamı onaylama, beğeni, kabul olan bu emojinin İran, Irak, Afganistan ve Nijerya gibi ülkelerden kişilerle sohbet edilirken dikkatli kullanılması gerektiğine dikkat çekildi.  

Konuyla ilgili değerlendirmelerini paylaşan Preply Avrupa Bölge Müdürü Mustafa Ali Sivisoğlu, “Emojiler evrensel bir dile dönüşse de bazı kültürlerde farklı ve olumsuz sayılabilecek anlamlara gelebiliyor. Dijitalleşen çağda herkes, her ülkeden farklı kullanıcılarla online ortamda iletişim kurabiliyor. Preply olarak olası olumsuzlukların önüne geçmek için bu çalışmaya imza attık” dedi.

KRUVASAN MI, BREXIT Mİ?

Açık kaynaklardan derlenen veriler, Türkçede sakin, dingin, bilge bir tebessümü temsil eden gülen yüz emojisinin Çin’de daha farklı bir anlama gelebileceğini de gösterdi. Çin’de gülen yüz emojisinin, gönderilen kişi için küçümseyici bir anlam taşıyabildiğini belirten Mustafa Ali Sivisoğlu, “İnternet tarihinin en eski emojilerinden sayılan, başka bir varyasyonu' kahkahaya boğulan emojinin’ Türkiye'de en çok kullanılan emojilerden biri olduğunu bildiğimiz gülen yüz emojisi bile, farklı kültürlerde farklı anlamlara gelebiliyor. Bu anlamlar dönemsel olarak da şekillenebiliyor. Örneğin Fransa’nın meşhur hamurişi kruvasan, Avrupa Birliği içinde Brexit’e karşı çıkmak olarak anlaşılıyor. Bu kavrayışın köklerinde ise Brexit referandumundan önce, Paris’teki Kings Cross İstasyonu’nda, sınırda oy verecek olan vatandaşları kruvasan hatırına Avrupa Birliği’nde kalmaya ikna etmek için 600 adet kruvasan dağıtılması olayı yatıyor” diye konuştu. (HABER MERKEZİ)