Asfalt altından 770 yıllık tarih çıktı
Tokat'ta tarihi Hıdırlık Köprüsü'nde yapılan restorasyon çalışmalarında 7 metre derinliğe inilerek 770 yıllık taşlar bulundu. Zaman içerisinde önce beton sonra asfalt ile kaplanan köprünün orijinal yapısı ortaya çıkartıldı.
Taner Yeşilsu
TOKAT - Tokat'ı Orta Anadolu'ya bağlayan bir kavşak konumundaki 151 metre uzunluğunda, 7 metre genişliğindeki kesme taştan yapılan Hıdırlık Köprüsü asfalt zeminden kurtarıldı. Yaklaşık 4 aydır devam eden çalışmalarda köprünün zeminindeki asfalt malzeme kaldırıldıktan sonra 7 metre derinliğe inilerek 770 yıllık taşlar yeniden ortaya çıkartıldı.
TARİHİ KÖPRÜDEKİ 55 SANTİMETRELİK TABAKA KALDIRILDI
Yapılan çalışmalarla ilgili açıklamalarda bulunan Tokat Belediye Başkanı Eyüp Eroğlu, 770 yıllık köprünün yaklaşık 20 yıl önce asfalt yapıldığını, 7 yıl önce de trafiğe kapatıldığını söyledi.
Yeşilırmak nehri üzerinde yer alan 770 yaşındaki köprünün inci gibi ortaya çıkmaya başladığını ve tarihi görünümüne kavuşturulması için çalışmalarda önemli mesafe kat edildiğini belirten Başkan Eroğlu, “Köprünün üzerinde bir beton, asfalt tabakası vardı. O tabakanın altında ne çıkacağını merak ediyorduk. Restorasyon çalışmalarında yaklaşık 55 santimetrelik bir tabaka ortaya çıktı. Asfalt ve zaman zaman dökülen betonlarla ne yazık ki köprümüzün üzerinde böyle tabakalar oluşmuş. Şimdi ise o tabakaların kaldırılıyor olması ile beraber alttan o eski taşlar çıktı. Selçuklu zamanında 770 yıl önce köprüye konulan taşlar gün yüzüne çıktı. Taşların yer yer seviyelerinde bozulmalar var. Bunlarda kurul kararı ile düzeltilecek. Çalışmalar tamamlandığında 770 yıl öncesindeki görünümüne kavuşacak. 2021 yılının Nisan-Mayıs aylarında hizmete açılması planlanıyor” dedi.
TARİHİ KÖPRÜ İSKELE SİTEMİYLE GEÇİCİ OLARAK KORUMAYA ALINDI
Başkan Eroğlu, köprü altına yerleştirilen iskele sisteminin restorasyondan sonra kaldırılacağını belirterek, “Köprünün su gözlerinin bulunduğu yerlerde demir kasnaklar var. Onlar tamamen önleyici anlamda yapılan bir çalışma, kalıcı değil. Köprü üzerindeki tabakalar kaldırıldığı için olası bir sıkıntıya mahal vermemek için köprüyü güvenliğe alma anlamında yapılan bir sistem. Bu demir aksam restorasyon bittikten sonra kaldırılacak” diye konuştu.
7 METRE DERİNLİĞE ULAŞILDI
Yapılan kazı çalışmalarında 7 metre derinliğe ulaşıldığını ifade eden firma yetkilisi, “Bu yapılan kazı tamamen statik gereklilik. Dolgu olmayan zeminlerin Horasan harçlı moloz dolguyla yapılması ön görülmüş bir uygulama. Zemin dolgu olmak zorunda. Köprünün ilerideki bölümlerinde dolgular yapılmış. Sert ve tabi zemine kadar inilmesi gerekiyor yoksa üzerine yapılacak imalatlar oturur ki oturmuş ve yapının altına su almış. Yapının belli yerlerinde deformasyon oluşturmuş. Gelecek dönemde bunların önüne geçmiş olunacak. Buralarda beton çimento nevi şeyler asla kullanamayız yasaktır. Bu yapılan çalışma sonucunda köprümüz çok daha sağlıklı olacak. Çalışmalarımız koruma kurulu tarafından takip ediliyor, bizde bize verileni yapıyoruz başka bir şey yapmamız mümkün değil” diye konuştu.
KÜLTÜREL MİRASIN TARİHİ
Selçuklu'nun en önemli sultanlarından birisi olarak sayılan Alaaddin Keykubat'ın 3 torununun 13'üncü yüzyılda devleti birlikte yönettiği dönemde yapılan Hıdırlık Köprüsü, günümüze kitabesiyle birlikte ulaşmış tek köprü olarak biliniyor. 5 kemere sahip ve yapıldığı döneme göre çok büyük bir şekilde inşa edilmiş olan Hıdırlık Köprüsü, bugüne kadar ciddi bir tadilata ihtiyaç duymamış, sağlamlığıyla da bölgede yaşanan büyük depremlere rağmen ayakta kalabilmiş önemli eserlerden birisi olarak dikkat çekiyor. Yöre insanı tarafından Taşköprü olarak da adlandırılan Hıdırlık Köprüsü nesilden nesile geçen kültürel miras olarak önem taşıyor.