Ata Demirer-Hakan Algül ikilisi Türkiye sinemasında komediye yeni bir soluk kattılar. Üç “Eyyvah Eyvah” filminin yanı sıra, “Berlin Kaplanı” ve “Niyazi Gül Dörtnala” filmlerindeki bu ortaklık her defasında belirli bir çizginin üzerinde olmayı başardı.
Tabii bunda Ata Demirer’in senaryolarının ve komedide ucuza kaçmayan anlayışının payı büyük. Hakan Algül’ün bu hikayelere sinema duygusu katma ısrarı da eklenince son dönemin eli yüzü düzgün komedilerini izleme fırsatı bulduk bu ikiliden.
Bugün gösterime giren “Olanlar Oldu”, “Eyyvah Eyvah” serisiyle duygudaş, kalabalık bir Ege komedisi olarak dikkat çekiyor. Ata Demirer komedilerinin, Cem Yılmaz ve Şahan Gökbakar’dan ayrılan temel bir özelliği var. Hikayenin tek bir karakter üzerinden dönmemesi, komedi yükünün yalnızca bir kişinin sırtına yıkılmaması ve filmin bir tür ‘one man show’a dönüştürülmemesi. Bu filmlerin motor gücü Ata Demirer olmakla birlikte, hikayeler genellikle kalabalık kuruluyor ve bir anlamda Yeşilçam komedilerinin izini takip ediyor. “Eyyvah Eyvah” serileri böyleydi. Öte yandan Ata Demirer’in karakterleri avare takılan komedi ahalisinden değil. Bir işi gücü var. O işini gücünü de iyi yapmaya çalışıyor. Ama en alttakilerin, özgüvensizlerin, alt sınıfa ait olanların bir türlü yırtamayan komik hallerini anlatıyor. Oldukları gibi kalmak isteyen ama öyle kalırken de aşklarını, dostluklarını da yaşamaya çalışanların sözcüsüler bir bakıma.
“Olanlar Oldu”nun ana karakterlerinden birisi Zafer’de öyle. Yine Ata Demirer tarafından canlandırılan annesi Döndü Hanım ile birlikte bir Ege kasabasında yaşamaktadır Zafer. Annesi pansiyon işletir, kız kardeşi ve eniştesi de restoran. O ise sevgilisinden ayrılmıştır ve kendisini tekneye vermiştir. Teknede yatar kalkar. Annesinin yardımcısı, eski sevgilinin kötücül babası derken kadro genişliyor ve ortaya eğlenceli bir Ege komedisi çıkıyor.
“Olanlar Oldu”, Ata Demirer’in daha önce başarıyla uyguladığı, benzer özellikler taşıyan filmlerin alametifarikası formüllerle çalışıyor nihayetinde. Ama bu formülleri işletmeyi başarıyor. Filmin, öncekilerden ayrılan dikkat çekici yanlarından birisi, komedi ile romans arasındaki farkın kapanmış olması. Ata Demirer filmlerinde çoğunlukla ana karakter ile güzel bir kadın arasında yakınlaşma olur. “Eyyvah Eyvah” serisinin Hüseyin Badem’i genellikle bu ilişki girişimini yüzüne gözüne bulaştırır ve filmin komedi malzemesi haline dönüşür aşk da. Ancak bu kez Zafer komik bir karakter olmasına rağmen, Mavi Tur’a çıkardığı ekipte yer alan dizi oyuncusu Aslı ile kurduğu ilişkide sakardan ziyade eğlenceli bir karaktere dönüşüyor. Zafer ile Aslı arasındaki ilişkinin dinamiği filmin komedi ile romans arasındaki mesafesini kapatarak ikili bir anlatım ortaya çıkarıyor. Ata Demirer-Hakan Algül işbirliğinin bu ikilik arasında iyi bir denge tutturduğunu söylemeden geçmeyelim.
“Olanlar Oldu”, özellikle “Eyyvah Eyvah” serisinin üzerine fazla bir şey koyamasa da (hatta ilk iki filmin gerisinde olduğu söylenebilir) nihayetinde Ata Demirer’in belden aşağı cümleler kurmadan, bedeni şekilden şekile sokmadan, cinsiyetçi espriler yapmadan da komedi yapılabileceğini ve ortaya eğlenceli bir iş çıkarılabileceğini bir kez daha gösterdiği yapım olarak vizyondaki yerini alıyor.
Yetişkinlerin gönüllerince birbirleriyle ilişki kurduğu, şarapçıların her köşeden çıktığı, rakı kadehlerinin tokuşturulduğu, bütün olup bitene rağmen meselelerin tatlıya bağlandığı bir ‘eski Türkiye’ güzellemesi olarak da not edebiliriz “Olanlar Oldu”yu.
ADI: Olanlar Oldu
YÖNETMEN: Hakan Algül
OYUNCULAR: Ata Demirer, Tuvana Türkay, Ülkü Duru. Salih Kalyon, Toprak Sergen
YAPIM: 2017 Türkiye
SÜRE: 108 dk.
VİZYON TARİHİ: 20 Ocak 2017