Audi'nin eski CEO'su Stadler'a 'dizel' davasında hapis cezası
Audi otomobil markasının eski CEO'su Rupert Stadler, dizel motorlu araçların emisyon testlerinde yanıltıcı yazılım kullanıldığına ilişkin davada ceza alan ilk Volkswagen yönetim kurulu üyesi oldu.
DUVAR - Alman otomobil üreticisi Volkswagen Grubu'nun (VW) otomobil markası Audi'nin eski CEO'su Rupert Stadler, 'dizel skandalı'nda ihmal yoluyla dolandırıcılık yaptığı gerekçesiyle 1 yıl 9 ay hapis cezasına çarptırıldı.
Anadolu Ajansı'nın aktardığına göre, Bavyera eyaletindeki Münih Bölge Mahkemesi'nden konuya ilişkin yapılan açıklamada, söz konusu soruşturma kapsamında yargılanan Stadler’ın 1 yıl 9 ay hapis cezasına çarptırıldığı bildirildi.
CEZA ALAN İLK VOLKSWAGEN YÖNETİM KURULU ÜYESİ OLDU
Hapis cezası ertelenen Stadler, 'ihmal yoluyla dolandırıcılık yaptığı' gerekçesiyle ceza alan ilk Volkswagen Grubu Yönetim Kurulu Üyesi oldu. Mahkeme, Stadler’a 1,1 milyon euro (31,4 milyon lira) para cezası verildiğini ve bu paranın bir kısmının Almanya hazinesine ve bir kısmının da sivil toplum kuruluşlarına aktarılacağını duyurdu.
İTİRAF VE ÖDEME SAYESİNDE ERTELENMİŞ HAPİS CEZASI
Mahkeme, daha önce 60 yaşındaki Stadler'ın dizel skandalıyla ilgili kapsamlı bir itirafta bulunması ve 1,1 milyon euro ödemesi halinde ertelenmiş hapis cezası verileceğini açıklamıştı. Dizel skandalı soruşturmalarını yürüten Münih Savcılığı da bunu kabul etmişti.
Eylül 2020'den beri devam eden davada Stadler, masumiyetini savunmuştu. Mart 2023'te mahkemenin Stadler'ın itirafta bulunmaması halinde hapis cezasına çarptırılacağını açıkça belirtmesiyle davada dönüm noktasına gelindi. Aynı zamanda VW Grubu Yönetim Kurulu Üyesi olan Stadler, itiraf edeceğini mayıs başında açıklamıştı.
İKİ KİŞİYE DAHA HAPİS CEZASI VERİLDİ, CEZALAR ERTELENDİ
Stadler ile birlikte yargılanan Audi'nin eski Motor Geliştirme Sorumlusu Wolfgang Hatz 2 yıl hapis ve 400 bin avro para cezasına çarptırılırken kıdemli mühendis Giovanni Pamio de bir yıl dokuz ay hapis ve 50 bin avro para cezası aldı. Hatz ve Pamio'ya verilen hapis cezaları da ertelendi. Münih Savcılığı, 2 yöneticinin yasa dışı yazılım ile egzoz sistemi manipüle edilmiş dizel motorlu araçları Avrupa'da sattığını iddia ediyordu.
'STADLER 17 BİN 177 MANİPÜLE EDİLMİŞ ARACIN SATIŞINDAN SORUMLU'
Savcılık, Stadler'ı da söz konusu manipülasyondan Eylül 2015'ten beri haberdar olmasına karşın Audi ve Volkswagen otomobillerin satışını durdurmamakla suçluyordu. Stadler, dizel skandalı soruşturmasından dolayı 2018'de Volkswagen tarafından görevinden uzaklaştırılmıştı. Münih Bölge Mahkemesi'nin kararına göre Stadler, 17 bin 177 adet manipüle edilmiş dizel otomobilin satışından ve 41 milyon avroluk zarardan sorumlu. Yargıçlar, Stadler ve Hatz'i 2,3 milyar euroluk zararla suçlamıştı.
Ne olmuştu?
ABD Çevre Koruma Ajansı, Eylül 2015'te, Volkswagen'in emisyon testlerini manipüle ettiğini ve şirketin dizel araçlarının normal seviyenin 40 kat üzerinde çevreyi kirlettiğini duyurmuştu. Dünya genelinde yaklaşık 11 milyon dizel motorlu aracın emisyon testlerinde yanıltıcı yazılım kullanıldığını kabul eden Volkswagen, ABD'deki mahkemece yüksek miktarda para cezasına çarptırılmıştı. Dizel skandalı, Almanya kamuoyunda ülkenin otomobil üretim üssü imajına zarar verdiği için çok eleştirilmişti. (DIŞ HABERLER)