Bakana soru: Sabiha Gökçen'deki ikinci pist neden tamamlanamadı?
İYİ Parti Denizli Milletvekili Yasin Öztürk, Ulaştırma Bakanı Cahit Turhan'a soru önergesi verdi: "İkinci pist ek süreler verilmesine rağmen neden tamamlanamadı? Yapılamamasının nedeni İstanbul Havalimanı mı?"
DUVAR - Sabiha Gökçen'de üç kişinin öldüğü uçak kazası sonrası gündeme gelen, ikinci pistin yapılmamış olması sorunu Meclis gündemine taşındı. İYİ Parti Denizli Milletvekili Yasin Öztürk, Ulaştırma Bakanı Cahit Turhan'a soru önergesi verdi.
İkinci pistin yapılamamasının sebebinin İstanbul Havalimanı olup olmadığını soran Öztürk, "İstanbul Havalimanı gibi büyük bir proje sıfırdan başlanıp bitirilmesine rağmen, Sabiha Gökçen Havalimanında yapılması gereken pist inşaatı neden ek süreler verilmesine rağmen tamamlanamamıştır?" ve "İkinci pist ihalesi Sabiha Gökçen işletmesi HEAŞ'ta iken neden DHMİ'ye yaptırılmıştır' sorularını sordu.
HAZİRAN 2017'DE BİTECEKTİ
Öztürk'ün, havalimanına yapılacak İkinci pist ile ilgili Turhan'ın yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesi şöyle:
Devlet Hava Meydanları işletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü 2018 yılı Sayıştay Denetim Raporunda yer alan bilgilere göre; Sabiha Gökçen Havalimanı ikinci pist ihale sözleşmesinin 20.5.2015 tarihinde yapıldığı, işin bitmesi gereken tarihin 21.6.2017 olmasına rağmen, üç defa süre uzatımı ile 24.6.2019 tarihine kadar uzatıldığı ortaya konulmuştur. Ancak, süre uzatımına rağmen ikinci pist, kazanın olduğu tarihe kadar bitirilememiştir.
Ulaştırma Bakanı Sayın Mehmet Cahit Turhan kazadan iki gün önce yaptığı açıklamada, "Sabiha Gökçen'deki pist imalatımız devam ediyor. Bu yılın sonunda hizmete açmayı planlıyoruz. Sabiha Gökçen'in trafiği de arttı. Bu pistimiz çok yoruldu. Uçuşların olmadığı saatlerde gece hemen hemen her gece piste bakım yapılıyor" ifadesini kullanmıştır.
'İKİNCİ PİST İHALESİ NEDEN DHMİ'YE YAPTIRILDI?'
Bu doğrultuda;
- Sabiha Gökçen Hava Limanı ikinci pistin yapılması işinin ihalesini MAKYOL inşaat almasına rağmen, 26.12.2019 tarihli DHMİ yazısıyla mevcut yüklenici MAKYOL'un sözleşmesini Kalyon-Makyol-Cengiz (KMC) adi ortaklığına devretmesinin gerekçesi nedir?
- Yeni İstanbul Havalimanı ortakları arasında bulunan bu firmalar dahil edilip, Sabiha Gökçen Havalimanındaki ikinci pistin yapımının geciktirilmesi ile, yolcu garantisi verilen İstanbul Havalimanının daha aktif kullanılması mı hedeflenmiştir?
- Sabiha Gökçen Havalimanının işletme kullanım hakkı Savunma Sanayi Başkanlığına bağlı Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri A.Ş. (HEAŞ)'de iken, ikinci pist ihalesi neden DHMİ'ye yaptırılmıştır?
- Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün, Sabiha Gökçen Hava Limanına yeni SLOT izni vermemesinin (yeni hat açmamasının) sebebi, yeni İstanbul Hava Limanının daha aktif kullanılmasını sağlamak mıdır?
- İstanbul Havalimanı ve Sabiha Gökçen Havalimanı ayrı iklim koşullarına sahip olmasına rağmen (rüzgar ve hava şartları açısından), neden iki ayrı havalimanının uçuş koridoru aynı güzergahtan verilmektedir?
- Sadece Sabiha Gökçen Havalimanında olası kazalardan sonra arama kurtarma faaliyetleri Savunma Sanayi Başkanlığına bağlı Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri A.Ş. (HEAŞ) tarafından yerine getirilmektedir. Son elim kazadan sonra, Sabiha Gökçen Havalimanındaki olası kazalara karşı, arama kurtarma faaliyetlerinin DHMİ'ye devredilmesi düşünülmekte midir?
- Yeni havalimanı açıldıktan sonra kapatılan Atatürk Hava Limanı kargo taşımacılığı için kullanıldığına göre pistleri müsait ve kullanılabilir durumdadır. Son uçak kazasında görüldüğü gibi acil durumlarda, Atatürk Havalimanının kullanılması yönünde bir çalışma yapmayı planlıyor musunuz?
- İstanbul'daki yeni havalimanında benzer ihaleler aynı tarihlerde yapılmasına rağmen, 2 adet 3750 metrelik pist tamamlanmış, 4100 metrelik 3. pist de tamamlanmak üzeredir. Sabiha Gökçen'de kullanımda olan pist 3000 metredir. Aynı tarihlerde ihalesi yapılmasına rağmen, Sabiha Gökçen'deki yüzde 70'i bitmiş olan 3250 metrelik ikinci pist neden bitirilememiştir?
- İstanbul Havalimanı gibi büyük bir proje sıfırdan başlanıp bitirilmesine rağmen, Sabiha Gökçen Havalimanında yapılması gereken pist inşaatı neden ek süreler verilmesine rağmen tamamlanamamıştır?
ULAŞTIRMA BAKANI NE DEMİŞTİ?
Ulaştırma Bakanı Mehmet Cahit Turhan, kazadan bir gün önce yani 4 Şubat'ta yaptığı açıklamada Sabiha Gökçen’de trafiğin arttığını ve pistin çok yorulduğunu söylemişti. Turhan, şu ifadeleri kullanmıştı: "Sabiha Gökçen’deki pist imalatımız devam ediyor. Bu yılın sonunda hizmete açmayı planlıyoruz. Sabiha Gökçen’in trafiği de arttı. İstanbul’un trafiği de giderek artıyor ancak Sabiha Gökçen’de 1 pistimiz var. Bu pistimiz çok yoruldu. Uçuşların olmadığı saatlerde, hemen hemen her gece piste bakım yapılıyor. İstanbul Havalimanımıza frekans tahsisi istekleri olduğu gibi, buraya da uçuş talepleri var ancak biz bunu yeni pistin yapılmasına kadar şimdilik durduruyoruz. Çünkü eski pisti de bakıma alacağız. Onun için şu anda buraya yeni frekans vermeyi durdurduk." (Kaynak: Evrensel)