Balon kazalarında 3 ayda 2 kişi öldü

Kapadokya’da üç büyük balon kazası yaşandı. Alınan önlemlerde ilerleme ise yok.

Abone ol

DUVAR - Kapadokya’da her gün yüzlerce balonun havalanıyor. Son iki ay içinde 3 büyük balon kazası yaşandı, 2 kişi öldü 50'den fazla kişi de yaralandı. Bölgedeki pilotlar hava trafiğini yerdeki çalışanlarla telsiz vasıtasıyla kontrol etmeye çalışıyor. 2014 yılında bölgele bir hava kontrol kulesi yapıldı, ancak çalışmıyor.

Hürriyet gazetesinden Ömer Erbil'in haberine göre, kazaların ortak sebebinin ani hava değişimi olduğu söylense de bölgedeki uzman pilotlara göre en büyük sorun hava trafiğinin kontrol edilmemesi. Bu konuda üç yıl önce atılan adımlar da bürokratik engellere takılmış. Bölgedeki hava değişimini ve hava trafiğini takip edecek uçuş kulesi Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından inşa edilse de bürokratik nedenlerden ötürü elektrik hizmeti alamadığı için atıl bir şekilde bekliyor.

PİLOTLAR TELSİZLE HABERLEŞİYOR

Mevcut düzende balonlar havadayken pilotlar alçalıp yükselmelerini ve diğer balonlarla mesafelerini yerdeki çalışanların direktifiyle telsiz vasıtasıyla yürütüyor. Arazinin engebeli olması çoğu zaman bu kontrolün sağlıklı yapılamamasına neden oluyor. Pilotlar kulenin hava trafik kontrolünde önemli olduğunu belirtirken bölgedeki en büyük şirketlerden Anatolia Balon’un sahibi pilot Halil Uluer, “Kulenin katkısı büyük olur. Neden açılmıyor anlamak mümkün değil. Pilotlar balondan dolayı üstlerini göremezler. Yükselmek istediklerinde diğer pilotlarla ya da yerdeki ekiple haberleşiyorlar. Oysa kule olsa bu trafiği çok daha rahat yönetir. Aynı zamanda meteorolojik değişimleri de anında pilotlara bildirler’’ diyor.

BÜTÇE AYRILMIYOR

Balonların kalktığı alanda meteorolojik veriler çevre illerin havaalanlarından sağlanıyor. Pilotlar sadece bölgedeki ani değişimleri kaydedebilecek bir sistem kurulmasını istiyor. Bunun maliyetinin yaklaşık 1 milyon Euro civarında olduğu ve meteorolojinin bu bütçeyi ayıramadığı iddia ediliyor. Diğer büyük sorun ise elektrik direkleri. Balon şirketleri uçuş güvenliğini etkileyen yüksek gerilim hatlarının yer altına alınmasını ya da en azından renkli boyanarak daha görünür hale getirilmesini talep ediyor.

DENETİM YOK

Üç turistin öldüğü 22’sinin yaralandığı 2013 yılında yaşanan kazadan sonra Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü bölgede ciddi tedbirler almış. Her balona sicil numarası ve kalkıştan önce izin şartı getirilmiş. Ancak tüm bunlara rağmen yeterli denetim yok. Kaç kişilik sepete kaç yolcu bindiriliyor, propan gazı kalitesi yeterli mi, balonu kullanacak pilot geçerli uçuş süresini tamamlamış mı gibi hayati önemdeki denetimler yapılmıyor. SHGM yetkilileri ani baskınlarla denetim yaptıklarını ileri sürseler de yaşanan kazalar denetim yetersizliğini ortaya koyuyor.