Bir kabile yok olmakla karşı karşıya kalabilir: Gerekçe elektrikli otomobiller

Endonezya'da temas kurulmamış Hongana Manyawa kabilesi elektrikli araçların bataryası için gerekli olan nikeli üretmek üzere hayata geçirilecek bir proje sebebiyle yok olma tehlikesiyle karşı karşıya.

Abone ol

DUVAR - Daha önce temas kurulmamış bir kabile olan Hongana Manyawa (Ormanın İnsanları), elektrikli araçların bataryası için gerekli olan nikeli üretmek üzere Endonezya'da hayata geçirilmesi planlanan bir proje sebebiyle yok olma tehdidi altında.

Kabilelerin haklarını savunan Survival International isimli hak örgütü, Halmahera adasında yaşayan kabile halkını kurtarmak için yayınladığı yardım çağrısında, başta Elon Musk'ın Tesla'sı olmak üzere pek çok şirketin milyarlarca dolar akıttığı nikel madeni projesinin adadaki orman örtüsünü yok edeceğini kaydetti. Survival, "Eğer maden faaliyetleri planladığı şekilde devam ederse, kabile mensupları bu yıkımdan sağ çıkamaz" uyarısında bulundu. 

'ORMAN YOKSA, KABİLE DE YOK'

Endonezya'daki son göçebe avcı-toplayıcı kabilelerden biri olan ve 300 ila 500 mensubunun olduğu tahmin edilen Hongana Manyawa'dan bazı kişiler dış dünya ile temas kurmuş olsa da kabileye mensup birçok grupla henüz hiç temas kurulmadı. Bu sebeple 'henüz temas kurulmamış' bir kabile olarak nitelendirilen Hongana Manyawa'nın yaşadığı bölge, dünyanın en büyük ve henüz işlenmemiş nikel rezervlerinden bazılarını da barındırıyor. 

Bu durum, maden şirketlerinin elektrikli araçların bataryası için gerekli olan nikeli çıkarmak üzere bu bölgeye yönelmesine yol açarken, elektrikli araçlara yönelik talebin, adadaki madencilik faaliyetlerinin hızlanmasına neden olacağı, bu durumun ise gelecek yıllarda Hongana Manyawa kabilesinin varlığını tehdit edeceği tahmin ediliyor. Survival da konuyla ilgili bir raporunda "Orman yoksa Hongana Manyawa da yok" ifadelerini kullandı.

'ORMANI ALMALARINA İZİN VERMİYORUM'

Kabilenin birkaç mensubuyla iletişim kuran Survival ekibi, bir kadının, "Ormanı almalarına izin vermiyorum. Onlara ormanımızı vermek istemediğimizi söyle" dediğini aktardı.

Survival Direktörü Caroline Pearce de konuya ilişkin açıklamasında, "Elektrikli otomobil şirketlerinin müşterilere 'etik tüketim' vaadi satarken, temas kurulmamış bir kabileyi yok etmesi dehşet verici" diyerek "Hongana Manyawa'nın yağmur ormanlarını yerle bir etmenin 'iklim dostu' bir yönü ve kendi kendine yeten yerli halkın ölümüne neden olmanın 'sürdürülebilir' bir yanı yok" değerlendirmesini yaptı.

2019 YILINDAN BERİ ADADA MADENCİLİK YAPILIYOR

Fransız madencilik devi Eramet'e ait Weda Bay Nickel firması 2019 yılında adada madencilik yapmaya başladı.  Survival, Alman kimya devi BASF'nin Eramet'le ortaklık kurmayı planladığını aktardı. Buna göre şirket, Hongana Manyawa'nın bölgesini ihlal etme ihtimali olan bir rafineri inşa etmeyi planlıyor.

İklim krizi nedeniyle fosil yakıtları azaltma ihtiyacı son yıllarda elektrikli otomobillere yönelik talebi artırırken bu otomobillerin de kendi çevresel sorunlarını yarattığı ifade ediliyor.  Başlıca sorunlardan biri, bataryaların yapımında kullanılan nikel, kobalt ve lityum gibi metallerle ilgili. Buna göre, söz konusu mineraller dünya yüzeyinin altında biriktiğinden, onları çıkarmak için çevreye zarar veren madencilik faaliyetleri yapılıyor. Bunlar ise ekosistemin tahrip olmasına ve yerlilerin topraklarının gasp edilmesine sebep oluyor. (DIŞ HABERLER)