Ordu Büyükşehir Belediyesi Ünye’nin sahilinde yapmak istediği 4 bin 500 metrelik bisiklet yolu bir yıkım projesi. Bir metre yol uzunluğu için 5 metrekarelik kaldırımın yıkılması, üstüne bir metreküplük kazı yapılması, 3 ton kazı atığının taşınması ve yerine 2 ton kırma taş ve yarım ton kaya, 2 ton beton dökülüp ve 6 metrelik alana asfalt serilmesi bir bisiklet yolunun nasıl doğayı öldürebileceğini bizlere ispat ediyor.
Bugünlerde Ordu Büyükşehir Belediyesi’nde büyük bir telaş var. Dile kolay tam 4,5 kilometrelik sahil şeridini yok edecek 7,2 milyon TL’ye mal edilecek bisiklet yolu projesi ile uğraşıyorlar. Proje kötülüğü bir Kanal İstanbul’dan, 3. Havalimanı'ndan hiç altta kalmıyor. İnşaat başlayınca Ünyeliler bu işin arkasındaki bit yeniğini fark ettiler. Ama ihale şartnamesini okusalar durumun gördüklerinde çok daha fazla kötü olduğunu anlayacaklardı.
BİSİKLET YOLU FIRSATÇILIĞI
Bu aralar bisiklet yolu fetişizmini politikacılar çok sevdi. Nasıl salgında hekimler ellerimizi yıkamamızı tavsiye ederken belediyelerimiz yerleri yıkıyor, hekimler fiziksel mesafe derken belediyelerimiz kaldırımları genişletmek, yaya ve bisikletlilere alan açıp toplu taşımayı uyumlu hale getirmek yerine asfalt döküyorlar.
Diyeceksiniz ki Ünye sahiline yapılan bir bisiklet yolu. İşte öyle olmuyor. Öyle olsaydı Kopenhag’dan daha fazla bisiklet yolu olan İstanbul’da bisikletin bir payı olurdu. Siz bunu bisiklet yolu diye okuyorsunuz, biz inşaat. Çok iyi biliyoruz ki bugün bisiklet yolu inşaatçı yöneticiler için bir fırsatçılıktır.
ÜNYE BETONA, ASFALT VE HAFRİYATA DOYACAK!
Ordu Büyükşehir Belediyesi nisan ayında ihaleye çıkar. Mayıs ayında ihale yapılır ve temmuz ayında sözleşme imzalanarak inşaatı başlatır. İşin 9 milyon TL civarında bir maliyeti olduğu tahmin edilir. Düşünsenize 4,5 kilometrelik bisiklet yolu için 9 milyon TL maliyet. Belediye yöneticileri “ya bu para ile Ünye’de her eve bir bisiklet verebiliriz” demez. Çünkü her inşaat halktan ve doğadan çalmanın adıdır. Tabii neden bisiklet versin ki? O zaman Ünye’de kent için ulaşım sorunu çözülecektir. Bu durumda Ünye Belediyesi kent içini yayalaştırarak bir dünya kenti olabilecektir.
Bunu yapmak yerine hafriyatı bol, betonu bol, yıkımı bol bir işi seçtiler. Tam 7 milyon 261 bin TL karşılığında bir firmaya verdiler.
YIKIMIN MATEMATİĞİ
Dört buçuk kilometrelik bir yol. Yürüyerek 1 saat, bisiklet ile 15 dakikada kat edebileceğiniz bir mesafe. Bundan ne yıkım çıkabilir ki? Yolun her bir metresine yapılan işlemi dikkate aldığınızda yıkımın boyutunu anlıyoruz:
- Önce mevcut 23 bin metrekare parke, kaldırım gibi şeyler sökülecek. Bu her bir metre yol içinde 5 metrekare yıkım demek.
- İkinci olarak 4 bin 575 metreküp kazı yapılacak. Bu her bir metre yol boyunca bir metreküp kazı demek.
- Üçüncü olarak ortaya çıkan 13 bin tondan fazla sökülen malzeme taşınacak. Yani her bir metre yol boyunca 3 ton malzeme kamyonlara yüklenip taşınacak demek.
- Sonra sahaya 3 bin 500 metreküpten fazla kırma taş getirilecek ve dökülecek. Yani yolda her bir metreye 2 ton kırma taş dökülecek anlamına geliyor.
- Beşinci olarak sahil bozulunca onu dalgalara karşı güçlendirmek gerekiyor. Bunun için 2 bin 500 tondan fazla kaya sahile serilecek. Bu da yolun metresine yarım ton kaya boşaltılması anlamına geliyor.
- Altıncı olarak 3 bin 300 metreküpten fazla beton dökülecek. Yani yolun her bir metresine 2 ton beton dökülecek.
- Yetmeyecek, yedinci ve son olarak 26 bin metrekare asfalt dökülecek. Yani sahilde her metre boyunca 6 metrekare asfalt serilecek.
Özetle, Ünye’nin sahilinin 4 bin 500 metresinin her metresinde 5 metrekarelik mevcut yıkılıp, bir metreküp kazı yapılıp, 3 ton kazı atığı taşınıp yerine 2 ton kırma taş, yarım ton kaya, 2 ton beton ve 6 metrekarelik asfalt serilecek.
PEKİ NEDEN?
İki yıl evvel Ordu’da bir sel felaketi olmuştu Bunun tamamıyla siyasetçi kaynaklı olduğunu verilerle o gün ortaya koymuştuk. Bugün Ordu’daki belediye yönetimi aynı şeyi bir bisiklet yolu ile yapıyor. Ünye’de yaşanacak ilk sel felaketinin bir numaralı sorumlusu Ordu Büyükşehir Belediye Başkanı, başkan yardımcısı ve ihale dokümanına imza atan yöneticileri olacak. Tabii ki buna itiraz etmeyen Ünye Belediyesi ve meclis üyeleri de sorumlu olacaklar. Ordu’da yaşanan sel felaketleri ortada iken aynı kötülüğü göz göre göre Ünye’ye neden yaparsınız ki?
Ulaşım plancısı Erhan Öncü duruma çok güzel açıklık getiriyor. Öncü sosyal medyada bu durumu “Deniz kenarına yapılan bisiklet yolunun, balıklar binmeyeceği için, erişimi yarımdır. Diğer tarafında da karayolu olunca sahil gibi erişilmesi zorlaşır. Ulaşım amaçlı değil gezmek için kullanılır, bu da çok pahalı bir eğlence olur!” diyerek çok net açıkladı. Evet bu yok bisiklet ulaşımı için değil. Hatta Ünyeliler de kullanamayacak. O trafiği aşıp gelmesi demek ölüm demek.
Asıl hikaye burada başlıyor. Bu yolun sonu Çamlık adı verilen bir ormanlık alana çıkacak. Bu alan zamanında belediyenin mesire alanı yapmak istediği, yeni yönetimin iktidara geldiğinde “Çamlık gözbebeğimiz” (1) dediği yer idi. Şimdi bu yol yapılınca Çamlık’a 40 bin metrekare beton dökecek projeyi hayata geçirmek daha kolay olacak.
Yoksa belediye 4 bin 500 metrelik yol için neden on binlerce metreküplük hafriyat, beton ve asfalt işi yapsın, 7,2 milyon TL harcansın?
Ordu Büyükşehir Belediyesi Ünye’nin sahilinde yapmak istediği 4500 metrelik bisiklet yolu bir yıkım projesi. Bir metre yol uzunluğu için 5 metrekarelik kaldırımın yıkılması, üstüne bir metreküplük kazı yapılması, 3 ton kazı atığının taşınması ve yerine 2 ton kırma taş ve yarım ton kaya, 2 ton beton dökülüp ve 6 metrelik alana asfalt serilmesi bir bisiklet yolunun nasıl doğayı öldürebileceğini bizlere ispat ediyor.
İyi haber ise Ünyelilerden gelecek gibi. Ünyeliler 2017 yılında Çamlık’ta yapılmak istenilen tesisi durdurdu. 2019 seçimlerinde ise asfalt-beton belediyeciliği yapmayacağını söyleyen adayı sürpriz bir yere taşıdı ve yerel seçimlerden ikinci olarak çıkmasını sağladı. Bu geçmiş ile bu projeyi de durdurmaları mümkün.