Bodrum'da 'pahalılık' tartışması: İş kaybı yüzde 45
Bodrum’da ‘pahalılık’ tartışmaları eşliğinde süren turizm sezonu, beklentilerden uzak devam ediyor. İlçede geçtiğimiz senenin aynı dönemine göre otel ve işletmelerde iş kaybı yüzde 45’lere ulaştı.
BODRUM - Türkiye’nin ünlü turizm destinasyonlarından olan Bodrum'da sezon beklenildiği gibi gitmiyor. Sezonun ortası olarak tanımlanan bu süreçte, işletmeler ve otellerde doluluk oranları istenilen seviyelerde değil. Akşam eğlence mekanları boş kalırken, kumsal ve restoranlarda da benzer durum yaşanıyor.
Otellerde ise durum biraz daha farklı. Erken rezervasyon ile satış gerçekleştiren ve her şey dahil sistemin uygulandığı büyük otellerde doluluk oranları yüzde 90 civarlarında. Butik ve daha küçük ölçekli otellerde ise doluluk oranları yüzde 40’lara kadar düştü. Oysa sezon başında otellerde doluluk oranları artmış ve Kurban Bayramı ile de en yüksek seviyeye çıkmıştı. Geçen yılın aynı dönemine göre, Bodrum’da dış pazarda yüzde 11'lik artış olmasına rağmen, iç pazarda ise yüzde 20'lik daralma yaşanıyor.
'ESNAFIN YÜZDE 45’LİK BİR İŞ KAYBI VAR'
Bodrum’da yaşanan turizmdeki kriz işletmeleri de etkilemiş durumda. Aqua Resturant işletmecisi Medeni Özbilir, yaptığı değerlendirmede gözle görülür bir düşüşün yaşandığını ifade etti. Bodrum’da geçtiğimiz seneye oranla yüzde 45’lik bir iş kaybının olduğunu belirten Özbilir, “Bodrum düzeyinde genel bir sorun yaşanmakta. Esnaf iş yapamıyor, oteller boş, ciddi manada bu sene bir sorun görünüyor. Toparlar mı, onu da bilmiyorum. Geçen seneye oranla yüzde 45’lik üşüş var. Esnaf arkadaşlarımızla görüştüğümüzde kesinlikle inanılmaz bir düşüşün olduğunu anlatıyorlar. Yemeğe gelen misafirler Bodrum’un pahalı olduğunu ifade ediyor. Türkiye artık pahalı bir ülke oldu. Yiyecek ve içeceğin pahalı olduğu bir ülke konumuna geldi. İnsanlar daha çok evinde kalmayı tercih ediyor” diye konuştu.
Pahalılık eleştirilerine ilişkinde konuşan Özbilir, “Gıda fiyatlarında artış ve işletmelerin maliyetlerini de göz önünde bulundurduğumuzda sadece Bodrum pahalı değil, Çeşme, Marmaris ve daha birçok yerde durum aynı. Bodrum’a yükleniyorlar. Bu yaşanan süreçte esnafın gelir-gider tablosunda da sorun var. Biz gerçekten para kazanamıyoruz, ayakta durmaya çalışıyoruz. Giderlerde yüzde 300 artış var. Vergiler artıyor, ürün fiyatları yerinde durmuyor. Süt, et, meyve sürekli artışta. Bugün aldığınız ürünü yarın aynı fiyatla almanız mümkün değil. Biz de bunları menüye yansıtıyoruz. Bu da artışa neden oluyor" dedi.
'İÇ PAZARDA YÜZDE 20'LİK DARALMA VAR'
Bodrum’da yaşanan turist krizine dair veri paylaşan Bodrum Otelciler Derneği (BODER) Başkanı Ömer Faruk Dengiz, dış pazardaki artışa rağmen işlerin yolunda gitmediğini söyledi. İç pazardaki daralma ile küçük ölçekli otellerde doluluk oranının yüzde 40’lara kadar düştüğünü ifade eden Dengiz, "Bodrum'a gelen yabancı misafir oranlarına bakıldığında geçen yıla göre, son 6 aylık verilerde yüzde 11'lik bir artış var. Hava yoluyla 325 binin üzerinde yabancı yolcu geldi. Deniz yoluyla ise 46 binin üzerinde yabancı turist geldi. Geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 30 artış gözlendi. Kurban Bayramı'nda iç pazarda olan artış, şu an yok denilebilir. Bu kapsamda, iç pazarda yüzde 20'lik bir daralma var. İlgili acentelerle yaptığımız görüşmeler sonucunda ciro bazında hedef yakalandı ama son dakika rezervasyonlarda azalma oldu. 5 yıldızlı otellerde yüzde 90 oranında, 3 ve 4 yıldızlı tesislerde ise yüzde 40-60 arasında bir doluluk var" diye konuştu.
'ÖNÜMÜZDEKİ HAFTALARDA BODRUM'UN DOLACAĞINI ÖNGÖRÜYORUZ'
Bodrum’da yaşanan düşüşün ilk kez olmadığını ve geçen senenin aynı döneminde de yaşandığına dikkat çeken Dengiz, "Bazı plaj işletmelerinde boşluklar olabilir ama bazılarında doluluklar görülmektedir. Dönemsel olarak boşluklar oluşuyor. Bunu inkar edemeyiz ama şu var ki, otellerin bir kısmının dolu bir kısmının da boş olduğu doğrudur. Bu ilk kez yaşanmıyor. Geçen sene de yaşandı aynı durum. Oteller eleman çıkarttı. Ama sonradan işler açıldı. Biz önümüzdeki haftalarda Bodrum’un dolacağını öngörüyoruz. Doluluklara etki eden dış etmenler var. Türkiye’de enflasyonun yüksek olması bir etkendir. Döviz kurunun düşük olması yine yabancı turist için bir etkendir. Yine doluluk için en önemli faktör, tekrar müşterisidir. Bir otelin tekrar müşterisi sayısında bir artış varsa, o otel dolu olacak anlamına gelir" dedi.
Sosyal medyada yapılan pahalı algısına da dikkat çeken Dengiz, "Son 10 yıldır dünyanın en ucuz destinasyonu Türkiye'ydi. Fiyatlarımız biraz daha yukarı çıkınca mı diğer ülkelerle kıyaslamaya başladık? Halbuki bizler en iyi hizmeti verip en uygun tatil avantajlarını sağlıyorduk. Dünyanın en iyi 100 oteli arasında Türkiye'deki oteller var. Biz dünyanın en ucuz oteli değiliz, dünyanın en ucuz ülkesi değiliz. Bizler diğer yarışabilir ülkelerle hizmet veriyoruz, otelcilik yapıyoruz" ifadelerini kullandı.
'BODRUM'A GELEN TURİSTİN HARCAMA LİMİTİ DÜŞTÜ'
Gümüşlük Mahallesi’nde işletmeci Kenan Arslan ise sezonun beklendiği gibi geçmediğini söyledi. İşletmeler açısından Bodrum’da temmuz ayının en hareketli bir dönem olduğunu dile getiren Arslan, “Bodrum’da bu sezon işler yolunda gitmiyor. Bunu kendi işletmelerimizin gelirlerindeki azalmada görüyoruz. Yine esnaf ile yaptığımız görüşmelerde durumun kritik olduğunu gördük. Bodrum’a gelen turistin aynı zamanda harcama limitleri düşmüş. Yüksek enflasyon, pahalı konaklama nedeniyle insanlar evlerinde kalmayı tercih ediyor. Bayram sürecinde ilgi vardı bayram sonrası tam tersi bir durumu yaşıyoruz. Bu bölgede yüzde 40’lara kadar bir düşüş olduğunu görmekteyiz. Beklentimiz ay sonu itibariyle yeniden ilgin artması. Geçen senede benzer süreci yaşamıştık" diye konuştu.
Bodrum Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (BOYD) Onursal Kurucu Başkanı Serdar Karcılıoğlu, otellerin beklenen doluluk oranlarına ulaşamadığını belirtti. Karcılıoğlu, "Pandemiden sonra turizm sektörünün bu duruma geleceğini öngörmüştük ancak önlemler alınmadı. Artık orta gelir grubu, yüksek enflasyon ve fiyat artışları nedeniyle tatil yapamaz hale geldi. Tatil yapmak büyük bir lüks haline geldi ve bu durum otellerimizi doğrudan etkiledi" dedi.