Prof. Dr. Üstün Ergüder yazdı: Üniversite emir komuta ile yönetilemez
Boğaziçi Üniversitesi önceki rektörü Prof. Dr. Üstün Ergüder, Melih Bulu'nun rektör olarak atanmasıyla başlayan ve 100. gününü aşan protestoyu kaleme aldı.
DUVAR - Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın imzasıyla kurum dışından Boğaziçi Üniversitesi'ne rektör olarak atanan Melih Bulu, üniversite akademisyenleri tarafından protesto ediliyor. 104'üncü gününe giren eylemleri Boğaziçi Üniversitesi eski rektörü Üstün Ergüder yazdı.
Ergüder, "Boğaziçi Üniversitesi direnişi" başlıklı yazısında şu ifadelere yer verdi:
"Üniversite hiçbir zaman hiyerarşik bir emir komuta zinciri içerisinde yönetilemez. Ne iş alemindeki şirketlere ne devlet bürokrasisine ne de askeri örgütlenmeye benzer. Üniversiteyi yönetmek garnizon yönetmeye benzemez dersem meramımı çarpıcı olarak anlatmış olacağımı ümit ediyorum. Üniversite yatay bir organizasyondur. Collegiality, yani meslektaşlar örgütü kavramı üniversite yönetimi hakkında bir fikir verir sanırım. Uzmanlığa, bilimsel disiplinlere önem veren, onları ön plana çıkaran aşağıdan yukarı bir yönetim modelidir kanımca. Bu yönetim tarzında akademik birimler ön planda ve bilimsel özerklik odak noktasında olmalıdır.
Ben üniversite yönetimini bir senfoni orkestrasına benzetirim. Maestronun da yani rektörün, görevi her kim ne çalıyorsa onu en iyi şekilde ve uyum içerisinde çalmasını sağlamaktır.
1990’lı yıllarda ABD’li bilim insanı Burton Clark’ın o zamanlar çok ses getiren bir kitabı çıktı: Entrepreneurial University, yani Girişimci Üniversite. Kısaca, Clark bu kitabında biraz evvel tarif ettiğim collegial yönetim modelini üniversitelerde akademik tutuculuğa neden olduğu için eleştirir halbuki hızlı bir değişimin yaşandığı çağımızda üniversitelerin girişimci ve yenilikçi liderliğe ihtiyacı olduğunu ileri sürer. Ancak, Clark kitabının sonunda her şeye rağmen üniversitelerin meslektaşlar topluluğu olduğunu vurgular, üst yönetimin bunu unutmaması ve liderliğin başarısının meslektaşlarını, en azından önemli bir nüvesini, değişim için seferber edebilme becerisinden geçtiğini vurgular."