CHP'den Çorlu için araştırma önergesi: Kazaya yağış yol açmadı

CHP, Çorlu'daki tren kazası için bir araştırma önergesi verdi. Önergede yapım ve bakım aşamalarında mühendislik biliminin hiçe sayılmasının yanı sıra, denetimsizlik de ciddi bir sorun olarak öne çıktığı söyleniyor.

Abone ol

DUVAR - CHP, Tekirdağ'ın Çorlu ilçesinde 24 kişinin hayatını kaybettiği, 318 kişinin yaralandığı teren kazası için araştırma önergesi verdi. Önerge, İstanbul Milletvekili ve Grup Başkanvekili Engin Altay, Manisa Milletvekili ve Grup Başkanvekili Özgür Özel ve Sakarya Milletvekili ve Grup Başkanvekili Engin Özkoç  tarafından kaleme alındı.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından yapılan ilk açıklamada, "Kazanın aşırı yağmur yağışları nedeniyle menfez ile ray arasındaki toprağın boşalması nedeniyle meydana geldiğinin tespit edildiği” ifade edilmişti.

Meydana gelen kazada birinci vagon raydan çıkmış ama devrilmemiş, ardından gelen 5 vagon ise raydan çıkarak devrilmişti. Kaza anında trenin hızı 90-110 km olarak tespit edilmişti.  CHP'nin önerge metninde yer alan bilgilere göre Trakya’da uzun süredir pek çok tren seferinin yol yenileme çalışmaları gibi sebeplerle yapılamadığı, kazanın olduğu güzergah olan Uzunköprü-Halkalı seferlerinin de 1 Mayıs 2018’de başladığı biliniyor.

BAKIM İHALESİ ERTELENDİ

CHP'nin uzmanlarla ve sivil toplum kuruluşlarıyla yaptığı görüşmelerin ardından hazırlanan raporda, hattaki menfezlerle ilgili bakım ihalesinin kısa bir süre önce ödenek tahsisinin gecikmesi nedeniyle iptal edilmiş olması nedeniyle sadece kazanın meydana geldiği menfezde değil hat üzerindeki diğer menfezlerde de bakım ihtiyacı olabileceğinin değerlendirildiği görüşü yer alıyor

Uzmanlar tarafından yapılan değerlendirmelerde, demiryollarında daha çok kâr mantığıyla yapılan işlerin ve denetimsizliğin daha çok tehlikeye gebe olduğu görüşü ön plana çıkıyor. Önergede,  Demiryollarındaki yapım ve bakım aşamalarında mühendislik biliminin hiçe sayılmasının yanı sıra, denetimsizlik de ciddi bir sorun olarak öne çıktığı belirtiliyor.. Daha önce yol bekçileri tarafından kontrol edilen hatta elektronik vagonla denetime geçilmiş olduğu belirtiliyorsa da bunun sınırlı tutulduğu iddiaları da gündeme taşınıyor.

YAĞIŞLAR YEDİ YILDA BİR GÖRÜLÜYOR

Yetkililer, kazanın tek sebebi olarak gösterilen aşırı yağışlar olduğu ifade ediyorsa da TMMOB Meteoroloji Mühendisleri Odası tarafından yapılan açıklamada, kaza bölgesine en yakın ölçüm istasyonlarından Çorlu Meteoroloji İstasyonu’nun yağış tekerrür analizlerine göre bölgede meydana gelen yağışların 7 yılda bir görülmesinin mümkün olduğuna dikkat çekiliyor. CHP bu noktada  Meteoroloji’nin de gerekli uyarıları yaptığını  vurguluyor. Önergede yedi yılda bir görülebilecek miktardaki yağışı kazaya sebep olan bir doğal afet gibi ortaya koymanın doğru bir tutum olmadığı vurgulanıyor. İnsan taşıma hizmetini veren bir kurumun arazi şartları, coğrafi özellikler, hava şartları gibi tüm verileri göz önünde bulundurarak hattın yapımı, bakımı ve denetimini sağlamak zorunda olduğu da ayrıca belirtiliyor.

CHP,  Kazanın meydana geldiği demiryolu hattının koridor, güzergah ve kısa hat etütlerinin çıkarılıp çıkarılmadığı, yüklenici firmanın ya da firmaların kurumsal kimliği ve geçmiş iş deneyim belgelerinin yeterliliğe sahip olup olmadığı, kaza öncesinde yeterli denetim yapılıp yapılmadığı gibi soruların yanıt beklediğini söylüyor.  Ana muhalefet partisi, söz konusu kazanın ciddi ihmal ve denetimsizlik sonucu yaşandığını belirtiyor. Önergenin sonunda Bu tren kazalarının bir daha yaşanmaması amacıyla cevapsız soruların yanıt bulması, sorumluların tespit edilmesi ve alınacak tedbirlerin belirlenmesi amacıyla Anayaanın 98 ve TBMM İçtüzüğünün 104 ve 105.maddeleri göre Meclis Araştırma Komisyonu kurulması talep ediliyor. (Haber Merkezi)