Çorlu kazası raporu: Olayın suçlusu yağmur değildir

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası'nın Çorlu'daki tren kazasına ilişkin raporu tamamlandı: Olayın suçlusu yağmur değil, demiryolundaki yenilemeyi yapanlar, yaptıranlar ve yapılmış olanı denetlemeyenlerdir.

Abone ol

DUVAR - Tekirdağ Çorlu'da yaşanan tren kazası için TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası tarafından hazırlanan raporda, yenilenen demiryolu hattında bulunan menfez dolgusunda fayans ve mermer parçaları bulunduğu, dolgunun tekniğe uygun oluşturulmadığı belirtildi. 25 kişinin hayatını kaybettiği, 317 kişinin de yaralandığı tren kazasına ilişkin 'Olayın suçlusu yağmur değildir' ifadeleri yer aldı.

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası, Çorlu'da 8 Temmuz'da meydana gelen kaza için "Bu olayın suçlusu yağmur değildir. Yapanlar, yaptıranlar ve yapılmış olan yapıları denetlemeyenlerdir" dedi. Şiddetli sarsıntıyı hisseden makinistlerin seri fren yapmalarına rağmen 5 vagonun devrildiği belirtilen raporda,"Frene basılmasaydı tren yoluna raydan çıkmadan devam edebilirdi" denildi.

Sözcü'den Seda Önceler'in haberine göre, TMOBB adına İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Cemal Gökçe'nin açıkladığı raporda, "Demiryolu hattının tarım arazileri içinden geçtiği görülmektedir. Tarım arazilerinin geçtiği yerlerde zeminin taşıma gücü zayıf olur. Çekilen fotoğraflarda balast ve alt balast tabakalarının yetersizliği nedeniyle işlevini yitirdiği hatta zemin içinde kaybolduğu görülmektedir. Demiryolu hattı yapılırken göçme, çökme ve tabaka kayması ve boşalması ile bilgiler dikkate alınmamıştır" ifadelerine yer verilirken, yenilenen ve tekrardan hizmete açılan demiryolu hattında bulunan menfez dolgusunda; kırık mermer, fayans ve mermer parçaları bulunduğuna ve oluşturulan dolgunun tekniğe uygun oluşturulmadığının altı çizildi.

'BENZER OLAYLARIN YAŞANILMASI KAÇINILMAZ'

Cemal Gökçe, "Yetkililer, her afet sonrası yaptıkları gibi konunun özünü unutup sonucuna göre hüküm veriyorlar. Her afet sonrası ortaya çıkan afetlerin nedenleri değil, sonuçları üzerinde durulmaktadır. Bölgede olaydan önceki günlerde görülen kısa süreli şiddetli yağışlar, yol ve altyapı tesisleri denetiminin sıklaştırılması için önemli bir işaret sayılmalıydı. Ancak bu verinin yeterince değerlendirilmediği anlaşılıyor" diye açıkladı ve şöyle devam etti: "Olayda ön planda olan üstündeki dolgu boşalan menfez, trenin raydan çıkmasında doğrudan etkili olmayıp, buradan geçerken şiddetli sarsıntı hisseden makinistlerin seri fren yapmasına neden olmuştur. Trenin normal fren yapması ya da fren uygulamaması halinde, yoluna raydan çıkmadan devam etmesi muhtemeldi. Özel durumlarda treni kısa mesafede durdurmak için uygulanan seri frenin dönemeçlerde uygulanması güvenlik nedeniyle tavsiye edilmezken, yolun doğru kesimlerinde uygulanmasında bir sakınca bulunmamaktadır. Alt yapısı ve üst yapısı yeteri kadar iyi durumda olmayan demiryolu hatlarında uygulanan seri fren, üstyapıda burkulma gibi çeşitli geometrik bozulmalara neden olabilmektedir. Çorlu'daki olayda, uygulanan seri fren raylarda burkulmaya yol açtığı için trenin raydan çıktığı değerlendirilmektedir. Olaydan sonra menfez dolgusunda ve menfezden sonraki hat kesiminde yapılan onarım işlerinin tekniğine uygun yapılmadığı yerinde gözlemlenmiştir. Bu koşullarda, aynı yerde benzer olayların meydana gelmesi kaçınılmazdır."