Demiryollarında 15 günde 3 çökme: 'Afetlere hazırlıklı yollar yapılmalı'

Demiryollarında yaşanan çökmeleri değerlendiren BTS Başkanı Murat Oral’a göre drenaj hendeklerinin ve menfezlerin ihtiyacı karşılayacak yeterlikte olup olmadığını kontrol etmek şart.

Abone ol

Ogün Akkaya

ANKARA - Türkiye genelinde etkisini gösteren yağışlı havalar, farklı noktalarda yer alan demir yollarında hasarlara neden oldu. Hasar gören tren raylarında çökme yaşanması, seferlerin durdurulmasını beraberinde getirdi.

Denizli ile Goncalı arasındaki tren rayları, Ankara- Kars güzergahında işleyen Doğu Ekspresi seferleri ve geçtiğimiz nisan ayında kullanıma açılan Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattının güzergahı yoğun yağışlar sonrasında zarar gören noktalar arasında yer aldı.

‘DEMİRYOLLARI BU YAĞIŞ MİKTARINDAN BİLE ETKİLENİYORSA YAPIMINDA BİR HATA VAR DEMEKTIR’

Demiryollarında yaşanan arızaları değerlendiren Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) Başkanı Murat Oral, yağışların ve olası afetlerin bildirilmesi için Meteoroloji ve Devlet Demiryolları arasında iletişim ağı kurulduğunu ancak bunun arızalara bakıldığında iyi çalışmadığını söyledi. Demiryollarının yağışlardan etkilenmemesi gerektiğinin altını çizen Oral şunları kaydetti:

“Çorlu tren kazasından sonra ‘küresel ısınma ve ani yağış boşalmaları var’, ‘Meteorolojik olaylarda artış yaşanıyor’ denildi. Meteoroloji yağışların demiryollarında bu kadar hasara neden olabileceğini tahmin etmiyor. Demiryolları bu yağış miktarından bile etkileniyorsa demiryollarının yapımında bir hata var demektir. Yol altyapısının standartlara uygun olup olmadığına bakmak, sel olabilecek yerlerde önlemlerin alınması gerekiyor. Örneğin drenaj hendeklerinin ve menfezlerin ihtiyacı karşılayacak yeterlikte olup olmadığını kontrol etmek şart.”

‘250 KM HIZLA GİDEN TRENDE KAZA YAŞANSAYDI HAYATTA KALAN OLUR MUYDU?’

Yaşanan yağış sonrası Ankara - Sivas Yüksek Hızlı Treni seferi öncesi kontrol amacıyla yola çıkan kılavuz makinanın raydan çıktığını hatırlatan Oral, olası bir Çorlu benzeri kazanın önlendiğini söyledi. “Yağışlara hazırlıklı olmak ve buna göre yol yapmak gerekiyor” diyen Oral şöyle konuştu:

“Ankara - Sivas seferini yapan hızlı trende kılavuz makine yoldan çıkıyor. Bu hızlı tren seti olsaydı ne olacaktı. 250 km hızla giden trende kaza yaşansaydı hayatta kalan olur muydu? Madem ki küresel ısınma var, siz de buna göre yol yapacaksınız. Afetlere hazırlıklı yollar yapılmalı ve gerekli kontroller süreklilik halinde gerçekleşmeli. Menfezler ve drenaj kanalları suyun iletkenliğini sağlayacak şekilde yapılmalı. Daha yeni yaptığınız Ankara - Sivas yolunda aksaklık olursa, kafamızda soru işaretleri kalıyor. Demiryolları emniyet ve güvenlikten taviz vermemesi gereken bir kurum.”

‘DAHA YENİ YAPILAN BİR YOLDA ARIZALAR VE KAZALAR YAŞANMAMALI’

Herhangi bir yağış esnasında demiryolu hatlarının alt kısımlarının boşalmaması gerektiğini ve bu durumun kabul edilebilir olmadığını söyleyen Oral sözlerine şöyle devam etti:

“Daha kaç ay oldu Ankara-Sivas hızlı tren hattı açılalı? Yüzyıl önce yapılan bir demiryolu bile rehabilite edilebiliyor. Daha yeni yapılan bir yolda bu arızalar ve kazalar yaşanmamalı. Yeni açılan demiryolları için ‘Cumhuriyet tarihinin en önemli projesi’ deniliyor. Öyleyse en önemli projeye gereken önemi verin lütfen. Bu projede yağmur yağdığı zaman rayların altı boşalmasın. İnsanlar güven duyarak seyahat edebilmeli. İçleri rahat olmalı. Yaşanan arızalar ve kazalar insanları korkutuyor.”