Denizli Aydın Otoyolu: 25 dakika için Büyük Menderes'i yok etmeyelim
Geçtiğimiz temmuz ayında ihalesi yapılan Denizli Aydın Otoyolu çalışmalarının iptal edilmesini isteyen kurumlar basın açıklaması düzenledi. Açıklamayı okuyan Büyük Menderes İnisiyatifi Sözcüsü Mustafa Çallıca "Büyük Menderes Havzası'nın ekosistemini yolculukta 25 dakika kazanma uğruna yok etmeyelim" dedi.
Ayhan Çimendağ
DENİZLİ - Proje ihalesi 3 Temmuz'da yapılan ve imal çalışmalarına başlanan Denizli Aydın Otoyolu'nun hem ekonomik hem ekolojik olarak büyük zararlara yol açacağını düşünen kurumlar, Denizli Gazeteciler Cemiyeti'nde basın açıklaması gerçekleştirdi. Büyük Menderes İnisiyatifi, Denizli Barosu Kent ve Çevre Komisyonu, TMMOB Denizli, Ziraat Mühendisleri Odası ve Denizli Ziraat Odası'nın ortak basın açıklamasını Büyük Menderes İnisiyatifi Sözcüsü Mustafa Çallıca okudu.
'MEVCUT SÜREYİ SADECE 25 DAKİKA KISALTACAK'
Dünyanın ve ülkenin öncelikli gündeminin sağlıklı yaşam, gıda güvenliği ve susuzluk olduğunu söyleyen Çallıca, "Bu zorlu günlerde yılan hikayesine dönen Aydın-Denizli Otoyolu'nun ihalesi yapılarak temeli atıldı. Daha önce yapılan 125 kilometre duble yolla 1 saat 40 dakika sürüyordu yolculuğumuz. 19 köprülü kavşak, 33 köprü, 9 viyadük ve 5 hizmet tesisinin yapılmasıyla oluşacak, 140 kilometre uzunluğundaki otoyolla yolculuk 1 saat 15 dakikaya düşecek. Yani karar alıcılar ve uygulayıcılar, bu yatırım ile sadece 25 dakika kazanacağımızı açıkladılar. On bin yıldır tarihsel, kültürel varlıklarımıza ve uygarlıklara ekonomik ve sosyal yaşama ev sahipliği yapan Büyük Menderes Havzası'nın ekosistemini yolculukta 25 dakika kazanma uğruna yok etmeyelim" diye konuştu.
'OTOYOL BÜYÜK KAYIPLARA NEDEN OLACAK'
Proje imalatını acilen durdurulması gerektiğini vurgulayan Çallıca "Binlerce dönüm birinci sınıf, verimli tarım arazilerimiz yok olacak ve kalan topraklarda tarımsal üretim zorlaşacak. Tarımdan ayrı düşünülemeyen bölge hayvancılığımız ve yaban hayatı zarar görecek. Sularımız ve su havzalarımızın yapısı kirlenecek ve bozulacak. Otoyol yapımında kullanılacak dolgu malzemeleri ve açılacak taş ocakları; hava-su-toprak kirliliğini daha da artırarak canlı yaşamı tehdit edecektir. Bölgenin fauna ve flora dengesi bozulacak. Dünyada ve ülkemizde tadıyla, lezzetiyle marka olan katma değeri yüksek incir, zeytin, nar, erik gibi ürünlerimizin geleceği tehlikeye girecektir" diye konuştu.
Preje için verilen garantileri de eleştiren Çallıca, "7 milyar lirayı bulan yatırım maliyeti, 18 yıla varan yap-işlet-devret işletmeciliği, 32 bin araç geçiş güvencesi ve 5 euroluk geçiş ücreti, otoyoldan geçen geçmeyen herkesin ödeyeceği ikinci bir bedel olacaktır" dedi.
ZİRAAT ODASI BAŞKANI: GÜZERGÂH TARIM ARAZİLERİNİ YOK EDİYOR
Denizli Ziraat Odası Başkanı Hamdi Gemici de projenin, Türkiye'nin en verimli tarım arazileri arasında yer alan ovaya büyük zarar vereceğini söyledi. Gemici "Ovamız Türkiye'de eşsiz. 7 tane mikro kırma özelliği olan ovadan bahsediyoruz. Yetiştirilen ürünlerin içerisinde en başta hicaz narı olmak üzere yaklaşık 55 bin tonlarda üretim var. Limon ayvası 20 bin tonları civarında, yanında kayısı bahçeleri ve daha niceleri. Katma değeri yüksek ürünlerden bahsediyoruz. 1 sezonda 2 tane üretim sertifikası sahip yaklaşık 12 bin 800 dekar alanda üreticilerimizle birlikte iyi tarım uygulamaları ve global sertifika eğitimiyle üretim yaptırdığımız alandan bahsediyoruz. Burada yetiştirilen ürünlerin de %80'inin ihracata gittiğini unutmamak lazım. Elbette bizim için çok büyük bir kayıp ve bu keşke yapılmasaydı diyoruz. İlla ki bu yol yapılacaksa da maliyete bakılmayıp daha üst noktadan geçirilerek ova kurtarılmalıdır" ifadelerini kullandı.