Diyarbakır'da stand-up: Dawiya Dawi!
Özcan Ateş, Dawiya Dawî'de başından geçen komik olayları anlatıyor. Oyun AŞT'de.
DUVAR - Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nun (DBŞT) bütün oyuncularının sözleşmesi yenilenmeyince, tiyatro fiilen kapanmış oldu. Kimisi 20 yıldan uzun bir zamandır sahneye çıkan oyuncular, Amed Şehir Tiyatrosu’nu (AŞT) kurdu. AŞT’nin sahnelediği ilk oyun ise, Özcan Ateş’in, “Dawiya Dawî” (Eninde Sonunda) adlı stand-up gösterisi oldu. Gösterinin galasına Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi eski Başkanı ve Urfa Milletvekili Osman Baydemir ile kalabalık bir izleyici kitlesi katılmıştı.
İlk gösterinin ardından oyuna ilginin azalmadığını geçen hafta oyunu izlemeye gittiğimde gördüm. İlk izleyicilerin çoğunluğu, kuşku yok ki dayanışma amacıyla doldurmuştu salonu. İzleyicinin küçük salonda çınlayan kahkahası, devam eden ilginin neden azalmadığını anlatır nitelikteydi. Özcan Ateş’in sahnedeki performansı kulaktan kulağa yayılarak izleyiciyi AŞT salonuna çekiyordu.
GÜLDÜRÜNÜN POLİTİK OLANI
Özcan Ateş başından geçenleri anlatıyor sahnede. Yaşanırken üzücü, endişe verici olaylar, üstünden zaman geçtikten sonra komik bir duruma dönüşebiliyor. Ateş de yaşanırken hiç de komik olmayan olayları, üzerinden zaman geçtikten ve gülünecek bir hal aldıktan sonra taşıyor sahneye. Örneğin tiyatroya başladığı yılları, Türkçe oyunlarda şivesi yüzünden kendisine rol verilmediğini anlatıyor Ateş. İnsanın şivesi yüzünden oyunun dışında tutulmasının komik hiçbir tarafı yoktur elbette. Ama aradan yıllar geçtikten ve oyuncu olarak kendisini kanıtladıktan sonra, insan kendi yaşadıklarıyla rahatça dalga geçebiliyor.
Diyarbakır’da tiyatro yaşıyorsanız, burada tiyatro yapıyorsanız, hatıralarınızın büyük çoğunluğu politik olacaktır, bundan kaçmanız mümkün değildir. Şive yüzünden oyunun dışında tutulmak politik bir duruma dolaylı olarak işaret ediyor, ama ev baskınlarından gösteriler sırasında yaşananlara kadar birçok olay da kişisel hayatında yer almıştır Özcan Ateş’in.
SAHNEDE TEK BAŞINA
Oyundan sonra konuşma fırsatı bulduğum Özcan Ateş, oyunu Kemal Gökhan Gürses’in yönettiğini hatırlatarak, oyunun hazırlanış sürecini anlattı: “Kemal hoca bir atölye çalışması için Diyarbakır’a gelmişti. Dawiya Dawî fikir olarak bu sırada konuşuldu. Elimde çok malzeme vardı, bunların bazılarını eleyip ve kurguyu yapınca oyun ortaya çıktı.”
Özcan Ateş, stan-up fikrinin başta kendisini tedirgin ettiğini saklamıyor. “Sahnede tek başınasınız, bir repliği unutsanız yardım edecek bir arkadaşınız yok yanınızda. Ya da seyirci ile diyalog oyunu içinden çıkamayacağınız başka yere götürebilir. Bu düşüncelerle çok tedirgindim önceleri. Sonra aştım bunları.”
İlk gösteriyi arkadaşlarına yapmış Ateş, gelen eleştirileri, önerileri dikkate alarak oyuna son biçimini vermişler. Ateş, “Ama oyunun kurgusunu bozmadan güncel olaylara da yer veriyorum” diyor.
Güncel olaylardan söz açılmışken Ateş, bütün Türkiye’nin zor bir süreçten geçtiğini de vurgulayarak, gülmenin de bir çeşit direniş olduğunu söylüyor. Ateş, “Belki de gülmeye en çok ihtiyaç duyduğumuz zamanın içindeyiz. Çok dram yaşadık, ama gülmeyi de unutmamalıyız” diyor.
AŞT’NİN YENİ OYUNLARI
Özcan Ateş, kayyımın kıydığı tiyatronun küllerinden doğan AŞT’nin yeni oyunları hakkında da bilgi veriyor. “Yine Kemal Gökhan Gürses’in yönetmenliğini üstelendiği, Doğan Güzel’in yazdığı “Qırıx” oyununu sahnelemek için hazırlıklarımızı sürdürüyoruz. Ayrıca Emin Yalçınkaya’nın yazıp yönettiği “Av û Ar” (Su ve Ateş) adlı oyunun hazırlıkları yapılıyor. Duhok’da, 27 Mart Dünya Tiyatro Günü dolayısıyla oyun sahneleyeceğiz. Önümüzdeki günlerde Türkiye’de ve Avrupa’da hem Dawiya Dawi hem de diğer oyunlarımızla turneye çıkmaya hazırlanıyoruz.”
Dawiya Dawi Cuma günleri saat 19:00’da, cumartesi günleri ise saat 15:00’te ve 19:00’da, AŞT’nin Diyar Galeria’daki salonunda sahneleniyor.