Eğitim Bir-Sen, AYM’ye 80 maddelik öneriyle gidecek: ÖMK kıymetli
AYM, Öğretmenlik Meslek Kanunu için üç büyük sendikayı dinleyecek. Eğitim Bir-Sen Genel Sekreteri Latif Selvi, “80 civarında ilave madde eklenmeli ve hizmet yılı esas alınmalı” dedi.
Nur Kaplan
ANKARA – Eğitimciler, Öğretmenlik Meslek Kanunu’na karşı uzun süredir mücadele ediyor. Anayasa Mahkemesi’ne taşınan kanun, heyetin Milli Eğitim Bakanlığı ve üye sayısı en yüksek olan üç büyük eğitim sendikasının dinlenmesiyle karara bağlanacak. Türkiye Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri Kolu Kamu Çalışanları Sendikası (Türk Eğitim-Sen), Eğitimciler Birliği Sendikası (Eğitim Bir-Sen) ve Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası'nın (Eğitim-Sen) dinleneceği mahkemede, eğitim sendikaları kanuna karşı sunum yapmaya hazırlanıyor.
Eğitim-Sen, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun iptal edilerek yeniden düzenlenmesini isterken, Eğitim Bir-Sen var olan kanunun ‘kıymetli’ olduğunu ifade ederek, 80 maddelik öneri ve öğretmenlerin sınava tabii olarak değil, kıdemine bağlı olarak kademelendirebileceğini savunacak. Anayasa Mahkemesi’ne gitmeye hazırlanan Eğitim Bir-Sen Genel Sekreteri Latif Selvi, Öğretmenlik Meslek Kanunu’na ilişkin mahkemede yapacakları önerileri anlattı.
‘ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU BİZATİHİ KIYMETLİ’
Eğitim Bir-Sen Genel Sekreteri Latif Selvi, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun Meclis’ten geçmesinin ardından bazı düzenlemeler yapılması gerektiğine yönelik Milli Eğitim Bakanlığı ile görüşmeler yaptıklarını, kanununun ‘bizatihi kıymetli’ olduğunu belirtti. “Kamuda çalışanlar hizmet sınıflarına ayrılır. Bu kanun ile öğretmenlik bütün dünyada olduğu gibi ülkemizde de bir kariyer mesleği olarak tanımlanmış oldu” diyen Selvi, şöyle devam etti:
“Bazen şu karıştırılıyor, ‘öğretmenlik saygın bir meslek’ elbette saygın bir meslek. Öğretmenlerle ilgili çok fazla kanun var ama hiçbiri kariyer, ihtisas mesleğine kavuşturmuyor. Milli Eğitim Temel Kanunu da kıymetliydi, o bile bir meslek kanunu niteliğinde değildi. Öğretmenlik Meslek Kanunu’nu düzenleyenler de eksikliklerini dile getirdiler. Bakanlığın bazı açıklamalarında da ÖMK’ya dair ilave düzenlemeler yapacakları belirtildi.”
‘CHP’NİN ÖMK İTİRAZINDA KARİYER BASAMAKLARI SINAVI YOK’
Cumhuriyet Halk Partisi’nin Öğretmenlik Meslek Kanunu’na itirazını 12 madde ile Anayasa Mahkemesi’ne götürdüğünü ancak ‘Kariyer Basamakları Sınavı’na ilişkin bir öneri sunulmadığını ifade eden Selvi, “12 maddelik itirazda sınav yok, sınav puanı yok. Anayasa Mahkemesi’ne bu durum da götürülmeliydi. Öğretmenlerin duygularıyla kimse haksız şekilde oynamamalı. Hiçbir bilgiye belgeye dayanmadan tamamen provokatör davranışlar içinde olunmamalı” dedi.
‘80 CİVARINDA İLAVE MADDE, DÜZENLEME VE EKLEME YAPILMASI GEREKİYOR’
Anayasa Mahkemesi’nin üç büyük sendikayı ve MEB’i dinlemek istemesini ‘değerli’ bulduklarını ifade eden Selvi, “Hukuk birimlerinin bir şeye karar verecekleri zaman etkilenecek kitlenin en azından yasal temsilcilerinin görüşünü alması önemli. Henüz bize gelmiş bir tebligat yok. Biz zaten kanunda birtakım değişiklikler için hususlarla ilgili çalışmalarımızı sürdürüyoruz” diyerek, Öğretmenlik Meslek Kanunu’na ilişkin mahkemede sunacakları önerilerden şöyle bahsetti:
“Kanunda eğitim yöneticileriyle ilgili değişiklikler olması gerekirdi. Özel okullarda çalışan öğretmenlerin durumları düzenlenmesi gerekiyordu. Şiddetle karşılaşıldığında hem ceza hem de meslek kanununda en azından sağlık hizmetinde düzenleme yapılmasını ve kanuna yerleştirilmesi gerektiğini öneriyoruz. İstihdamda güçlük çekilen yerler desteklenmeli, bölgeler arası eğitim farklılıklarını kaldırmak için ekstra düzenlemeler gelmeli. Bize göre şu anki meslek kanunu bir çerçeve düzenlemeden ibaret. Meslek kanununa bizim değerlendirmemize göre ilave olarak 80 civarında madde ile düzenleme ve ekleme yapılması gerekiyor.”
‘8 YILLIK ÖĞRETMENLER UZMAN, 12 YIL ÇALIŞANLAR BAŞÖĞRETMEN OLMALI’
Öğretmenlik Meslek Kanunu’na ilişkin Eğitim Bir-Sen’in önerisinin 8 yıl hizmeti geçenlere uzman öğretmenlik, 12 yıl öğretmenlik yapanlara başöğretmenlik unvanlarının verilmesi olduğunu söyleyen Selvi, kariyer basamaklarının ‘doğru’ olduğunu ancak sınav olarak değil hizmet yılı esas alınarak düzenlemesi gerektiğini söyledi. Selvi, şunları kaydetti:
“Sınava genel olarak itiraz var. Aşağı yukarı bütün sendikaların önerdiği hizmet yılına dayalı bir düzenleme yapılmalı. Anayasa Mahkemesi’nin gündeminde doğrudan Kariyer Basamakları Sınavı ile ilgili bir madde maalesef yok. Anayasa Mahkemesi, inşallah bizim daha geniş çerçevede bir sunum yapmamıza imkân verir. Kariyer basamakları öğretmenler arasında kast sistemi oluşturabilir deniyor. Bu fiilen olmaz. Bütün öğretmenler, alan bilgisine ve yeterliliğine sahip olarak görevlerini yapıyor. Üniversitelerde de profesörler, öğretim üyeleri derse giriyor. Herkes dersin iyi öğrenilmesini odaklanıyor.”
‘DİĞER SENDİKALARLA, SENDİKACILIK NEZAKETİNDE GÖRÜŞMEYE AÇIĞIZ’
Anayasa Mahkemesi’nde görüşülecek Öğretmenlik Meslek Kanunu’nu için diğer eğitim sendikalar ile ‘kendi aralarında’ değerlendirmeler yapabileceklerini söyleyen Selvi, “Bazen anlaştığımız bazen anlaşamadığımız konular olur. Geçmişte Memur-Sen öncülüğünde ‘Emek Platformu’ kurmuştuk. Kimi zaman birlikte organizasyonlar yapıyoruz. Önemli olan yetkili kurullarca, sendikaların kendi kurullarıyla yaptığı değerlendirmeler. Bu tür ortaklaşmalar söz konusu olursa iletişime açığız. Mühim olan eğitim çalışanlarının, kamu çalışanlarının kazanması” diyerek şöyle devam etti:
“Sadece Eğitim-Sen değil, bazı sendikalar da çağrıda bulundu. Her çağrıya iştirak etmemiz gerekir diye bir şey yok. Çağrılar böyle olmaz. Sonucu elde etmekten daha çok alana mesaj vermek için yapılan birtakım yaklaşımları doğru bulmayız. Kamuoyu önünde ‘biz herkesi çağırdık’ deniyor. Biz kimsenin taraftar kitlesi değiliz. Hiçbir sendikaya sosyal medyadan ve şov yöntemleri kullanılarak kamuoyu önünde ‘şuraya çağırıyorum’ yaklaşımı olamaz. Sağlıklı yaklaşımlar değil. Bunların nezaket içinde olması gerekir. Diğer sendikalarla görüşmeye açığız ama sendikacılık nezaketi çerçevesinde.”