Eğitim Sen, Dünya Öğretmenler Günü’nü kutladı
Eğitim Sen, Dünya Öğretmenler Günü nedeniyle yaptığı açıklamada, “Yeni bir meslek kanununun hazırlanması için çalışmalara ivedi olarak başlanmalı” dedi.
ANKARA - 5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü dolayısıyla, Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim Sen), genel merkez binasında açıklama yaptı. Eğitim Sen açıklamasında, “Öğrencilerin yaşamlarında pencereler açan, derslerinde insan kişiliğinin gelişimini destekleyen, toplumun düşünsel, sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan ilerlemesini, insan haklarına ve doğaya saygıyı, emeği, demokrasiyi ve barışı anlatan ve yaşatan tüm eğitim ve bilim emekçilerinin Dünya Öğretmenler Günü kutlu olsun” ifadelerini kullandı.
‘ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU, ÖĞRETMEN STATÜSÜ TAVSİYESİ’NE AYKIRI’
1966 yılında Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) ve UNESCO işbirliğiyle hazırlanan ‘Öğretmenlerin Statüsü Tavsiyesi’ belgesinin işaret edildiği açıklamada, Eğitim Sen Genel Başkanı Nejla Kurul, 5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nde 2022 yılı için belirlenen temanın ‘Eğitimde Dönüşüm Öğretmenle Başlar’ olduğunu ifade ederek şunları kaydetti: “Milli Eğitim Bakanlığı ne 5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nü resmi olarak kutlamaktadır, ne de 'Öğretmenlerin Statüsü Tavsiye’sine uygun politikalar geliştirmektedir. 3 Şubat 2022’de çıkarılan 7354 sayılı Öğretmenlik Meslek Kanunu, Öğretmenlerin Statüsü Tavsiyesi’ne aykırıdır. Bu kanunla ilgili olarak öğretmenlerin ve tüm eğitim emekçilerinin eleştirilerinin ve itirazlarının hemen hemen her gün konuşulduğu ve tartışıldığı günleri yaşamaktayız.”
‘KİNDAR VE DİNDAR BİR KUŞAK YETİŞTİRİLMEK İSTENİYOR’
Türkiye’nin hiperenflasyon içinde yaşadığını, geçinemeyen, ifade özgürlüğü ve örgütlenme özgürlüğü üzerindeki baskılar yüzünden ‘nefes’ alamayan öğretmenler olduğunu söyleyen Kurul, ücretli ve sözleşmeli öğretmen istihdamıyla güvencesizliğin tehdidi altında, özel sektörde ağır sömürü koşullarında çalıştırılan öğretmenlerin sorunlarının çözülmesini beklerken Öğretmenlik Meslek Kanunu ile karşı karşıya kaldıklarını ifade etti.
Kurul, şöyle devam etti: “OHAL döneminin süreklileştirildiği koşullarda kanun hükmünde kararnamelerle haksız ve hukuksuz biçimde işlerinden ihraç edilmiş on binlerce eğitim emekçisinin 7 yıldır adalete ulaşamaması, tavsiye kararlarından ne kadar uzaklaşıldığının açık bir kanıtıdır. Tavsiyede belirtildiği biçimiyle eğitimin ‘barışa, tüm uluslararasında ve tüm din ya da ırk grupları arasında dostluğa, hoşgörüye ve karşılıklı anlayışa yapabileceği katkı’ sunması yerine ‘kindar ve dindar’ bir kuşak yetiştirilmek istenmektedir.”
‘ÖĞRETMENLER AÇLIK SINIRINA YAKLAŞMAKTA’
‘Öğretmenlerin Statüsü Tavsiyesi’nde yer alan 'Öğretmenler hakça bir statüden yararlanmalı ve öğretmenlik mesleği, hak ettiği kamusal saygınlığı görmelidir' hükmünün tersine öğretmenlerin emeği siyasal iktidarın hakaretleri ve Öğretmenlik Meslek Kanunu ile itibarsızlaştırıldığını belirten Kurul, öğretmenlerin onurunun incitildiğini, eğitim emekçilerinin açlık sınırına yaklaşmakta olan maaşlarla yaşamını sürdürmeye zorlandığının altını çizdi. Kurul, şöyle devam etti: “Öğretmenler atamalarında güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması ucubesi ile eğitim kurumlarına yönetici yükseltmelerinde de ayrımcılıkla karşı karşıya kalmaktadır. Öğretmenlik Meslek Kanunu, sınava başvuruda bile ‘kademe ilerlemesi cezası almamış olma’ koşulunu öne sürerek, sendikal etkinliklere katılan ve ceza alan öğretmenleri elemeyi amaçlamakta ve ikinci bir ceza uygulaması getirmektedir.”
‘YENİ BİR MESLEK KANUNU HAZIRLANMALI’
Milli Eğitim Bakanlığı’nın, Öğretmenliğin Statüsü Tavsiyesi’ne aykırı eğitim politikalarından ve uygulamalardan vazgeçmesi gerektiğini söyleyen Kurul, “Eğitim emekçilerinin maaşları ivedi biçimde yoksulluk sınırının üzerine çekilmelidir. Anayasa’ya ve uluslararası belgelere aykırı olarak hazırlanan Öğretmenlik Meslek Kanunu iptal edilmelidir. Başta iş güvencesi olmak üzere tüm eğitim emekçilerinin ekonomik, sosyal, demokratik ve özlük haklarını güvenceye alan bir düzenleme yapılması zorunludur. Eğitim sendikaları, öğretmen ve veli örgütlerinin katılımı ile kapsayıcı, öğretmenleri güçlendiren ve geliştiren, çalışma barışını sağlayan, var olan sorunları çözebilecek yeni bir meslek kanununun hazırlanması için çalışmalara ivedi olarak başlanmalıdır” dedi. (DUVAR)