Eğitim Sen: Köy okullarında eğitim başlamalı
Depremden etkilenen 100 bine yakın öğrencinin diğer illere nakli yapılırken köylerde çok sayıda öğrenci bulunuyor. Eğitim-Sen köy okullarının açılması çağrısında bulundu.
Pelin Akdemir
DUVAR - Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, depremden etkilenen 100 bine yakın öğrencinin diğer illere naklinin yapıldığını açıkladı. Bunun yanı sıra deprem bölgesinde köylerde çok sayıda öğrenci bulunuyor. Eğitim Sen Genel Başkanı Prof. Dr. Nejla Kurul ve CHP Eğitim Komisyonu Başkanı ve Ankara Milletvekili Yıldırım Kaya, eğitimin iyileştirici yönünü hatırlatarak köy okullarının açılması çağrısında bulundu.
Deprem bölgesinde 12 bin 550 okulda 3 milyon 646 bin 59 öğrenci eğitim görmekteydi. Bölgede görev yapan öğretmen sayısı ise 209 bin 719’du. Millî Eğitim Bakanlığı, depremde can kaybı yaşayan öğretmen ve öğrencilere yönelik henüz bir açıklamada bulunmadı. 10 ilde 20 bin 688 eğitim kurumu binasının 23’ünün yıkıldığı, 83 binanın ağır hasar aldığı açıklandı. Bakan Mahmur Özer, 99 bin 853 öğrencinin Ankara, Mersin, Antalya, İstanbul gibi diğer illere naklinin yapıldığını açıkladı. Deprem bölgesinde çok sayıda öğrenci, çadır kamplarında ve köylerde bulunuyor.
‘DİYANET KURAN KURSU AÇIYORSA MEB DE OKULLAR AÇABİLİR’
20 Şubat itibariyle 71 ilde eğitim öğretim başladı. Adana, Kilis, Urfa ve Diyarbakır'da 1 Mart'ta, Antep ve Osmaniye'de 13 Mart'ta, Adıyaman, Maraş, Hatay ve Malatya'da 27 Mart'ta eğitim başlayacak.
Deprem bölgesinde bulunan bin 600 nüfuslu beldede 150 kişinin kaldığını, olanağı olan ailelerin deprem bölgesini terk ettiğini belirten Kaya, deprem travması yaşayan çocuklar için kaynaştırma eğitimi yapılması gerektiğini söyledi. Diyanetin çadır kentlerde Kur’an kursu faaliyeti yürüttüğünü belirten Kaya, “Çadır kentlerde Diyanet İşleri Başkanlığı Kur’an kursu açıyorsa Millî Eğitim Bakanlığı pek ala okullar açabilir. Rutin bir eğitimden bahsetmiyoruz. Bunun için zaman kaybetmeye gerek yok. Öğrencilerimiz sadece eğitim öğretimden yoksun olmayacak psikolojik sorunlar da yaşayacak. Öğretmenle öğrencinin buluşması bu psikolojik süreci aşmada katkı olacak. Zaten pandemi sürecinde kayıp kuşak yaşadık. Enkazın altından çıkan çocukları eğitimsiz bırakarak ikinci bir enkaza teslim edemeyiz” diye konuştu.
‘KÖY OKULLARI ZAMAN KAYBETMEDEN AÇILMALI’
Bölgeden ayrılmak isteyen öğretmenlerin tayininin yapılmadan önce öğretmen ataması yapılması gerektiğini ifade eden Kaya, deprem bölgesinde görev alacak öğretmenlerin barınma ve beslenme sorununun giderilerek tazminat ödenmesi gerektiğini söyledi. Çadır ve konteyner kentlerde öğretmen, psikolog ve sosyologların görevlendirilmesi gerektiğini söyleyen Kaya, köylere giden depremzede ailelerin çocuklarına dikkat çekti: “Köy okullarının hiç zaman kaybetmeden açılması lazım. Bir öğrenci varsa bile öğretmen verilmeli. Öğretmen sadece sınıfta matematik, okuma yazma öğreten değildir, bir hayatın nasıl şekillenmesi gerektiğini anlatandır. Eğitimden anlamayanların yönettiği bir bakanlık olunca böyle sorunlar yaşıyoruz.”
‘YERELİN İHTİYAÇLARI DİKKATE ALINARAK PLANLAMA YAPILMALI’
Milli Eğitim Bakanlığı, diğer illere nakli yapılan öğrenciler için psiko-sosyal destek hizmetleri kapsamında okullarda çalışma yürütüyor. Fakat MEB'in köylere giden öğrenciler için böyle bir çalışması yok. Eğitim Sen Genel Başkanı Prof. Dr. Nejla Kurul, okulların iyileştirici etkisine dikkat çekere, MEB’in uygulamalarına yönelik şu değerlendirmede bulundu: “Millî Eğitim Bakanlığı, deprem bölgesini üç bölgeye ayırmış görünüyor ama merkezi düzeyde alınmış aynılaştırıcı kararlar yerine yerelin ihtiyaçlarını dikkate alan uygulamalar söz konusu olmalı. Bir süre sonra sanki bütün çocuklar eşit koşullardan geçmiş gibi bir merkezi sınava girmek zorunda kalacaklar. Sınavda eşitliği sağlayabilmek için ne yapılmalı? Depremzede öğrencilere nasıl bir pozitif ayrımcılık yapılmalı? Dönüp dolaşıp sınav odaklı sistemde düğümleniyor.”
Depremden sonra göç hareketinin deprem olmayan illere, yakın illere veya aynı kentin içindeki yüksek yerlere, köylere yönelik olduğunu aktaran Kurul, “Süreç içerisinde bu hareketliliği dikkate alan bir eğitim planlamasına ihtiyaç var. Yerelin ihtiyaçları dikkate alınarak planlama yapılmalı. Köy okullarının açılması bu bağlamda önemli. Önümüzdeki süreçte depremle mücadele ederken bir taraftan da demokratik, öğretmenin iradesini, ifade özgürlüğünü kullandığı okulları inşa etmek, ekoloji ve benzeri konuları da dikkate alan bir eğitim için mücadele edeceğiz” diye konuştu.