Eğitim Sen'den ÖMK tepkisi: Meslek kanunu olmaktan uzak
Eğitim Sen Genel Başkanı Irmak, Öğretmenlik Mesleği ve Millî Eğitim Akademisi Kanunu Taslağı’na ilişkin konuştu: “Hazırlanış biçimi ve sınırlı içeriği açısından meslek kanunu olmaktan uzaktır.”
DUVAR - Eğitim Sen Genel Başkanı Kemal Irmak, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından hazırlanan ve TBMM’ye sunulan ‘Öğretmenlik Mesleği ve Millî Eğitim Akademisi Kanunu Taslağı’nın, öğretmenlerin taleplerini göz ardı ettiğini ve mevcut ekonomik sorunları çözmediğini belirtti.
Düzenlenen basin toplantısında konuşan Irmak, MEB’in bu güne kadar masa başında hazırlanmış meslek kanunu ile eğitim emekçilerinin çalışma ve yaşam koşullarını tek taraflı olarak düzenlemeye çalıştığını söyledi.
Öğretmenlik Meslek Kanunu düzenlemesinin ilk gündeme getirildiğinde, öğretmenlik mesleğini itibarsızlaştıran, öğretmenlerin ekonomik sorunlarına çözüm üretmeyen, eşit işe eşit ücret ilkesini ortadan kaldıran, özlük haklarını zayıflatan ve öğretmenler arasındaki ayrımcılığı ve eşitsizliği derinleştiren bir içeriğe sahip olduğu yönünde yoğun eleştiriler aldığını belirten Irmak, şöyle konuştu: “MEB, Öğretmenlik Meslek Kanunu’na yönelik bütün eleştirilere kulaklarını tıkamış ve bildiğini okumaya devam etmiştir. Sendikamızın ve öğretmenlerin temel talebi, ÖMK’de yer alan ekonomik iyileştirmelerin bütün eğitim ve bilim emekçilerine ayrımsız ve eşit bir şekilde uygulanması, öğretmenleri ayrıştıran ve ‘eşit işe eşit ücret’ ilkesiyle çelişen her türlü uygulamaya derhal son verilmesidir.”
Öğretmenlik Mesleği ve Millî Eğitim Akademisi Kanunu Taslağına yönelik temel eleştirileri sıralayan Irmak, “Kanun taslağı gerek hazırlanış biçimi gerekse sınırlı içeriği açısından meslek kanunu olmaktan uzaktır. Öğretmenlik mesleği gibi 18 milyona yakın öğrencinin eğitim hakkını ve bir milyonu aşkın öğretmenin mesleğini, çalışma koşullarını, ekonomik ve özlük haklarını dar bir çerçevede düzenlemek doğru değildir” dedi.
Kanun tasarısında, özel okul ve kurslarda öğretmenlik yapanların, başta taban ücret düzenlemesi olmak üzere temel ekonomik ve sosyal hakları, ücret ve çalışma koşulları ile ilgili hiçbir düzenleme olmamasının önemli bir eksiklik olduğunu belirten Irmak, “Meslek kanunu olan diğer mesleklere bakıldığında kamu-özel ayrımı yapmadan o mesleği icra eden herkesin ilgili meslek kanunu kapsamında olduğu görülmektedir. Diğer meslek gruplarına ilişkin meslek kanunlarında daha bütüncül ve kapsayıcı bir yaklaşım söz konusu iken, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun da bir öğretmen adayının meslek tercihinden emekliliğe kadar geçen sürece ilişkin tüm aşamaların yer almaması bir diğer önemli eksikliktir” diye konuştu.
Öğretmenlik Mesleği ve Millî Eğitim Akademisi Kanunu Taslağı’nın, öğretmenlerin statüsüne ilişkin tavsiyesine paralel olarak yeniden düzenlenmesi gerektiğini ifade eden Irmak, konuşmasını şöyle sürdürdü: “OECD’nin, dünyadan örneklerle öğretmenlik mesleğinin geliştirilmesi üzerine hazırladığı bir raporda, öğretmenliği çekici bir meslek hâline getirmeyi başaran ülkelerin bunu genellikle sadece ücret yoluyla değil, öğretmenliğin statüsünü yükselterek, gerçek kariyer fırsatları sunarak ve öğretmenlere sorumluluk vererek başardıkları belirtilmektedir. Yüksek performans gösteren eğitim sistemleri, öğretmenlerin profesyonel gelişimlerini desteklerken, onların kariyer ilerlemeleri ve ücretlendirmeleri için adil ve şeffaf sistemler oluşturmuştur. Bu sistemler, öğretmenlerin motivasyonunu artırarak, onların mesleki becerilerini en üst düzeye çıkarmalarını sağlamıştır.”