Gebze-Halkalı hattı için BTS'nin uyarıları neler?
Gebze-Halkalı demir yolu hattı, giderilmeyen önemli eksiklere rağmen bugün açılıyor. BTS eksikliklerin kazalara neden olabileceğine dikkat çekiyor.
DUVAR - Marmaray Projesini de içine alan Gebze-Halkalı arasındaki 76,6 kilometrelik demir yolu hattı bugün Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla açılıyor.
Hattın 13,6 kilometrelik kısmı olan Marmaray 2013'te açılmıştı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, geçtiğimiz günlerde geriye kalan kısımda çalışmaların tamamlandığını, Gebze-Halkalı demir yolu hattının 12 Mart’ta açılacağını bildirmişti. Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS), demir yolunda eksikler olduğunu, bu eksikliklerin ciddi kazalara neden olabileceğine dikkat çekti.
BTS Genel Başkanı Hasan Bektaş konuyla ilgili yaptığı basın toplantısında, Gebze - Halkalı hattı için şu noktalara dikkat çekiyor;
MAKİNİSTLER YETERLİ BİLGİ VE DENEYİME SAHİP DEĞİL: 2013 yılında hizmete açılan 13,6 hat kesiminde çalışan makinistler yeterince bilgi ve deneyime sahip olmakla beraber yeni yapılan 63 KM’lik hattın eğim, peron, sinyal, makas yerleri konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları için yol tecrübesine tabi tutulmaları gerekmektedir. Marmaray projesinin toplam 76 KM’lik kısmında görev yapmak üzere İş-Kur üzerinden alınmış 90 adet makinistin eğitim ve yol deneyimleri yeterince yerine getirilmeden görevlendirilmeleri kazalara davetiye çıkarmaktır. Makinistlik mesleğinin mesleki teknik bilgi ve deneyimle birlikte yapılması gereken bir meslek olduğunu düşünürsek burada da çok ciddi aksaklıkların olacağı öngörülmektedir.
KONTROLÖRLER YETERSİZ: OCC kumanda merkezinde proje gereği bulunması gereken 6 masanın her birinde 7 adet Tren Trafik Kontrolünün görev yapması gerekmektedir. Toplamda 42 adet Tren Trafik kontrolörü istihdam edilmesi gerekirken bu sayı henüz tamamlanmamış olmasının yanında Tren Trafik Kontrolörü unvanlı personelin başka birimlerde görevlendirilmiştir.
SİNYAL GÖRÜŞ MESAFESİ KISA: Aynı hat üzerinde hem Marmaray trenleri ve hem de ana hat trenlerinin çalıştırılması öngörüldüğünden ERTMS (European Rail Traffic Management System) sistemi ile çalışacak trenler için bazı noktalarda sinyal görüş mesafesi çok kısa olup yönetmeliklerle belirlenmiş frenleme mesafesi için yetersizdir.
TREN KONTROL SİSTEMİ HENÜZ TAM ÇALIŞMIYOR: Marmaray trenlerinin işletim sistemi olan CBTC (Communications Based Train Control) iletişim tabanlı tren kontrol sistemi henüz tam olarak çalışmamaktadır. OCC Kumanda merkezi ekranında sık-sık tren kayıpları yaşanmaktadır. Yani hat üzerinde işleyen trenler Trafik Kontrolörü ekranında zaman zaman görünmemektedir.
MAKAS NOKTALARI YOK: Halkalı, Gebze ve bazı istasyonlarda otomatik motorlu makaslarda henüz makas motorları yoktur, makaslar tıpkı Ankara YHT garı batı çıkışında olduğu gibi makasçı tarafından tanzim edilmektedir.”
KAZALARDA ÇOK SAYIDA KİŞİ YAŞAMINI YİTİRDİ: AKP’nin göreve geldiği 2002 yılından bu zamana kadar uyguladığı ulaşım politikalarının ağır sonuçları oldu. Tren kazalarında çok sayıda kişi yaşamını yitirdi.