'Gerekirse kız okulları açabilmeliyiz' diyen Bakan Tekin'i MEB istatistikleri yalanladı

Milli Eğitim Bakanlığı verilerine göre, kız çocuklarla erkek çocuklar arasında okullaşma oranında önemli bir fark yok. Rakamlara göre asıl sorun, okullaşma oranındaki toplam düşüş.

Abone ol

DUVAR - Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in “Milli Eğitim olarak birincil hedefim ne? Kız çocuklarının okullaşması sağlamak. O zaman veliyi ikna etmek için biz, gerekirse kız okulları da açabilmeliyiz. Veli isterse çocuğunu kız okullarına gönderebilmeli, isterse erkeklerin gittiği okullara gönderebilmeli" açıklamasına karşın Milli Eğitim Bakanlığı’nın verileri, kız çocuklarıyla erkek çocukları arasında okullaşmada anlamlı bir fark bulunmadığını ortaya koyuyor.

MEB verilerinde asıl dikkat çeken nokta ise hem kız hem de erkek öğrencilerin okullaşma oranlarının gerilemiş olması. Öğrenciler arasındaki cinsiyet farkı göz önüne alındığında ise özellikle yükseköğretimde kadınların okullaşması erkeklere göre yüzde 9 daha yüksek.

Birgün gazetesinden Mustafa Kömüş'ün haberine göre, kademe kademe kız ve erkek çocukların okullaşma oranları şöyle:

İlkokul
4+4+4’e geçildikten sonraki ilk yıl olan 2012-2013 yılında MEB’in istatistiklerine göre okullaşma oranları ilkokulda 98,86’ydı. Kız çocuklarında okullaşma 98,81, erkek çocuklarında ise 98,92’ydi. MEB’in istatistiklerini en son yayımladığı yıl olan 2021-2022’de ise okullaşma oranı ilkokulda 93,16’ya düştü. Kızlarda bu oran 93,1’e, erkeklerde ise 93,2’ye geriledi. Yani ilkokulda okullaşma aradan geçen yıllarda hem kız çocuklarında hem de erkek çocuklarında düşüş gösterdi.

Ortaokul
2012-2013 eğitim-öğretim yılında ortaokul düzeyinde okullaşma toplam 93,09’du. Erkek çocuklarında bu oran 93,19, kız çocuklarında ise 92,98’di. 2021-2022’de ise ortaokulda toplam okullaşma 89,84’e düştü. Erkeklerde 89,95, kızlarda ise 89,73 oldu. 

Ortaöğretim
Ortaöğretimde zorunlu eğitimin de 12 yıla çıkması nedeniyle okullaşma oranlarında artış yaşandı. 2012-2013’te ortaöğretimde okullaşma oranı toplam 70,6’ydı. Erkeklerde 70,7, kızlarda ise bu oran 69,31’di. 2021-2022’de okullaşma toplam 89,67 oldu. Erkeklerde bu oran 90,03’e, kızlarda ise 89,29’a yükseldi.

Yükseköğretim
Eğitim kademeleri içinde anlamlı bir fark sadece yükseköğretimde oluştu. 2012-2013’te yükseköğretimde okullaşma 38,5’ti. Erkeklerde bu oran 38,4, kadınlarda ise 38,6’ydı. Toplam okullaşma yükseköğretimde 2021-2022’de 44,66'ya yükseldi. Erkeklerde okullaşma 40,31, kadınlarda ise 49,2’ye yükseldi. Verilerde de görüldüğü gibi kadınların lehine yaklaşık yüzde 9’luk bir fark oluştu.

Grafik: Birgün

ÇOCUK İŞÇİ SAYISI ARTTI

TÜİK’in nisan ayında açıkladığı verilere göre, 15-17 yaş grubundaki çocukların işgücüne katılma oranı 2022’de yüzde 18,7 oldu. Bir önceki yıl bu oran 16,4’tü. Çalışmak zorunda bırakılan 15 yaş altı çocuklar da eklenince çocuk işçi sayısının 2 milyondan fazla olduğu tahmin ediliyor. Üstelik çocuk işçilerin büyük çoğunluğu da erkek çocuk.

NE OLMUŞTU?

Tekin, katıldığı canlı yayında eğitim sistemiyle ilgili konuşmuştu. Tekin, kız çocukları okula göndermeyen ailelerin, "Ben çocuğumu erkeklerle aynı okula göndermek istemiyorum" dediğini iddia etti. Tekin, "Şimdi benim Milli Eğitim olarak birincil hedefim ne? Kız çocuklarının okullaşması sağlamaktı. O zaman veliyi ikna etmek için biz, gerekirse kız okulları da açabilmeliyiz, veli isterse çocuğunu kız okullarına gönderebilmeli, isterse erkeklerin gittiği okullara gönderebilmeli" dedi. (HABER MERKEZİ)