Greenpeace 'hızlı moda'nın çevresel etkileri konusunda uyardı

Greenpeace Tayvan Proje Yöneticisi Lo Ko-Jung, CNA ile geçtiğimiz günlerde yaptığı bir röportajında küresel verilerle alıntı yaparak insanların 19 yıl öncesine göre ortalama olarak yüzde 60 daha fazla giyim eşyasına sahip olduğuna dikkat çekiyor. Lo, bu trend ile birlikte, moda endüstrisinin –giyim eşyasının üretilmesinden yok edilmesine kadar– çevresel zarara sebep olmasından dolayı çevrenin üzerindeki gerilimin arttığını söylüyor.

Abone ol

Wu Hsin-yun / Elizabeth Hsu

Greenpeace Tayvan’a göre “hızlı moda”nın yükselişi sadece alışveriş alışkanlıklarını değiştirmekle kalmadı insanlar 2000 yılındaki verilere oranla iki kat daha fazla kıyafeti atarak daha fazla atığın yaratılmasına sebep oldu.

Ayrıca, Greenpeace Tayvan Proje Yöneticisi Lo Ko-Jung, CNA ile geçtiğimiz günlerde yaptığı bir röportajında küresel verilerle alıntı yaparak insanların 19 yıl öncesine göre ortalama olarak yüzde 60 daha fazla giyim eşyasına sahip olduğunu söylüyor. Lo’ya göre “veriler, ister Tayvan’da olsun isterse küre genelinde olsun tüketicilerin daha çok giysi aldığını ve bu giysileri daha hızlı attığını gösteriyor.”

Lo, bu trend ile birlikte, moda endüstrisinin – giyim eşyasının üretilmesinden yok edilmesine kadar – çevresel zarara sebep olmasından dolayı çevrenin üzerindeki gerilimin arttığını söylüyor.

Lo, hazır giyim sektörünün petrol sektöründen sonra kirliliğin en büyük ikinci kaynağı olduğunu belirtiyor.

Modern giysilerin çoğunlukla pamuktan ya da polyesterden yapıldığını ifade eden Lo, polyesterin petrol endüstrisinin bir yan ürünü olduğunu, pamuğun yetiştirilmesi içinse çok büyük miktarlarda su, toprak ve böcek ilacı gerektiğini sözlerine ekliyor.

HAZIR GİYİM ENDÜSTRİSİ ÇEVREYİ OLUMSUZ ETKİLİYOR 

Lo, sentetik elyaf üretiminin dolaylı olarak karbon emilimlerini artırması yüzünden hazır giyim endüstrisinin çevreyi etkilediğini, öte yandan giysi eşyalarının –ister yakılarak isterse gömülerek – imha edilmesinin sera gazı ürettiğini belirtiyor.

Lo’ya göre “çevreye verilen zarar daha akıllıca ve rasyonel bir şekilde alışveriş yapılarak azaltılabilir.”

Haziran 2016’da yapılan bir Greenpeace anketine göre 24-45 yaş arası Tayvanlılar yılda en az 5.2 milyon giyim eşyası atıyor ki bu da her dakika için 9.9 giyim eşyası anlamına geliyor.

Aynı anket, bu yaş aralığındaki Tayvanlıların  yüzde 54’ünün ihtiyaç duyduklarından daha fazla giysiye sahip olduklarını düşündüğünü ve yüzde 72’sinin yeni alıp hiç giymediği giyim eşyalarının olduğunu ortaya koyuyor.

Lo’ya göre, hızlı modanın -son trendlere cevaben kitlesel pazar perakendecileri tarafından hızlıca üretilen ucuz giyimin- yükselişi ile birlikte geri dönüşümlü giysilerin hacmi artarken kaliteleri düşmüştür. Bu da bu giysilerin ömrünü azaltmıştır.

Lo, “Hızlı moda, çevre üzerindeki etkisini azaltmak için yavaşlamak zorundadır” diyor.

* Yazının aslı Focus Taiwan sitesinden alınmıştır. (Çeviren: Dilaver Demirağ)