Güney Kore'de uçak kazası: 'Tek sebep, motora kuş çarpması olamaz'
Güney Kore'de 179 kişinin ölümüne yol açan uçak kazasını değerlendiren uzmanlar, motoruna kuş çarpmış olsa dahi uçağın tek motorla iniş yapabileceğine işaret etti.
DUVAR - Güney Kore'de hükümet, 29 Aralık Pazar günü 179 kişinin hayatını kaybetmesiyle sonuçlanan uçak kazasının ardından havayolu şirketi operasyonlarının sıkı güvenlik denetimlerinden geçirilmesi talimatı verdi.
Anadolu Ajansı'nın aktardığına göre, Güney Kore Arazi, Altyapı ve Ulaştırma Bakanlığı Havacılık Politikası Şefi Joo Jong-wan, düzenlediği basın toplantısında konuya ilişkin açıklamalarda bulundu. Joo, Muan şehrinde dün meydana gelen kazaya neden olan iniş takımlarındaki arızanın havayolu şirketine ait bir başka uçakta daha görülmesinin ardından Jeju Air hava yolu şirket hakkında soruşturma başlatıldığını duyurdu.
"İniş takımı olaylarına karşılık sıkı havacılık güvenliği denetimleri uygulamayı planlıyoruz" diyen Joo, uçak kazasının ardından yerli havayolları tarafından işletilen tüm Boeing 737-800 tipi uçakların söz konusu denetimlere tabi tutulacağını kaydetti.
TEK SEBEP, KUŞ ÇARPMASI OLABİLİR Mİ?
Öte yandan, Güney Kore'deki uçak kazasını değerlendiren uzmanlar, yaşanan olayın tek sebebinin kuş sürüsü ile çarpışma olmasının olasılıklı görünmediğine dikkat çekti.
Güney Kore'nin Muan şehrinde yolcu uçağının inişte kontrolden çıkması sonucu meydana gelen kazada 179 kişi hayatını kaybetmişti. Yetkililer, kazanın uçağın iniş takımlarındaki arızadan kaynaklandığı belirterek, ilk seferde iniş takımları açılmayan uçağın, ikinci seferde zorunlu iniş sırasında kaza yaptığını bildirmişti. Güney Kore basınına yansıyan haberlerde, Muan'daki hava trafiği kontrol kulesine olay yaşanmadan kısa bir süre ünce 'kuş çarpması' rapor edildiğini aktarmıştı. Güney Kore Ulaştırma Bakanlığı'ndan bir yetkili de pilotun yardım istemeden önce kuş çarpması yaşandığı yönünde bildirim yaptığını söylemişti.
Kazaya tam olarak neyin sebep olduğu henüz netlik kazanmazken, The Guardian'a konuşan uzmanlar, uçağın motoruna kuş çarpasının tek sebep olamayacağına işaret etti.
'UÇAKLAR, KUŞ ÇARPMASI OLASILIĞI HESABA KATILARAK TASARLANIYOR'
Avustralya'nın Yeni Güney Galler Üniversitesi'nden hava-uzay tasarım uzmanı akademisyen Dr. Sonya Brown, kuş çarpması ile ilgili bilgilere şüphe ile yaklaştığına işaret etti. Brown, "Bir kuş çarpması, kurtulabileceğiniz bir olay olmalı; bu, özellikle bir motorun çalışmadığı herhangi bir durumda halen yeterince güç olması dolayısıyla nihayetinde gördüğümüz şeye yol açamaz" dedi. Kuş çarpması vakalarının çok yaygın olduğuna dikkat çeken Brown, bunun modern uçaklar tasarlanırken hesaba katıldığını aktardı.
Boeing 737 tipi uçaklarda ve herhangi bir ticari uçakta özellikle iniş takımları için dış kaplama olduğunu, bunun hidrolik olarak faaliyet gösterdiğini belirten akademisyen, "Onlar başarısız olsa da temelde yerçekimi ile işleyen hidrolik sistem olmadan da iniş takımlarının açılabileceği bir dış kaplama vardır; yani iniş takımı yine de açılabilir" dedi.
'UÇAK, RÜZGARI ÖNÜNE DEĞİL ARKASINA ALMIŞ'
Central Queensland Üniversitesi'nden Prof. Doug Drury de kuş çarpmasının yaşanan kazanın tek sebebi olmasının olası görünmediğini söyledi. Kendisi de emekli bir pilot olan Drury, "Bir motora kuş çarpması, tüm sistemlerin tamamen başarısız olmasına sebep olmaz; bir (Boeing) 737'yi tek motorla uçurabilirsiniz" değerlendirmesinde bulundu.
Drury, uçağın iniş yaptığı sıradaki hızının da kendisinde şaşkınlık yarattığını anlattı. Drury, "Eğer uçağın gövdesinin üzerine bir iniş gerçekleştirecekseniz, o zaman hızı azaltmak için yavaşlarsınız. Ancak bu şey (uçak) çok fazla enerji ile piste iniyordu" dedi.
Uçağın, normalde pistlerde olduğundan ters istikamette piste indiğine de dikkat çeken Drury, bunun uçağın arkasından gelen rüzgarla birlikte iniş yaptığı anlamına gelebileceğini söyledi. Buna göre, uçaklar, normalde yavaşlamalarına yardımcı olması için bu tür rüzgarlara karşı iniş yaparken, düşen uçak bunun tam tersini yapmış gibi görünüyordu.
(DIŞ HABERLER SERVİSİ)