Hatay'da su krizini çözecek muhatap bulunamıyor: Evine dönen pişman
Hatay’da hasarsız binalara su verilmemesinden şikayetçi olan depremzedeler, marketten ya da çeşmeden su taşıyarak sorunu halletmeye çalışıyor.
Burcu Özkaya Günaydın
HATAY - Hatay'ın Defne ilçesine bağlı Akdeniz Mahallesi’nin nüfusu 2019 verilerine göre 4 bin. Depremler sonrası yıkım ve hasar oluşması nedeniyle mahalleli başka şehirlere gitti. Ancak mahallede hasar göremeyen binalar da var. Sağlam binalara yerleşmek isteyen depremzedeler, su sorunundan dolayı evlerine dönemiyor. Yerleşenler de pişman olduğunu belirtiyor.
Depremzedelerin suyla ilgili bir diğer şikayeti de kullanmadıkları halde fatura gelmesi. Konuyla ilgili şikayetlere cevap veren HATSU Müdürü İkbal Polat, ağır iş yükü altında, kısıtlı kadro ile çalıştıklarını, HATSU’nun gelire ihtiyacı olduğu için fatura gönderildiğini söyledi.
‘HER GÜN MARKETTEN SU ALIYORUZ’
50 yıldır Hollanda’da yaşayan adını vermek istemeyen bir depremzede, eşi ile depremden sonra Hatay’a yerleşmeye karar verdi. 28 Mayıs’ta Hatay’a dönen depremzede ve eşi, şehirde yaşanan su sorunundan dolayı döndüklerine pişman olduklarını söyledi.
Depremzede, geri döndüklerinde itfaiyenin depolarını doldurmaya geldiğini fakat zamanla gelmeyi bıraktıklarını anlattı. Her gün marketten su aldıklarını aktaran depremzede, susuzlukla başa çıkamadıkları için Arsuz’a gitmeyi planladıklarını dile getirdi.
‘ALMADIĞIMIZ HİZMETİN PARASINI İSTİYORLAR’
Hatay İnşaat Mühendisleri Odası üyesi Adnan Özçelik de benzer bir durum yaşıyor. Özçelik’in evine de hasarsız olmasına rağmen su verilmiyor. Özçelik, her gün Hatay Büyükşehir Belediyesi Su ve Kanalizasyon İdaresi’ni (HATSU) aradığını, şikayet kaydı bırakmasına rağmen sonuç alamadığını ifade etti.
Birkaç gün önce HATSU’yu yeniden aradığını belirten Özçelik, şikayet oluşturmasına rağmen neden sorunun çözülmediğini sorduğunda ‘Bizde çağrılar gece 12.00’den sonra siliniyor, her gün arayın ve şansınızı deneyin’ şeklinde cevap aldığını söyledi. Özçelik, hasarsız evlere su verilmediği gibi muhatap bulamadıklarının da altını çizdi.
Okullar kapandığında şehre dönüşlerin olacağını, evi az hasarlı olanların tadilat ve temizlikten sonra oturmayı planladığını belirten Özçelik, “Su olmadan ne tadilat ne temizlik yapılır. ‘Hatay’a dönün’ çağrısı yapılıyor da, su yok nasıl dönsünler? Ayrıca geçenlerde su faturası geldi. Almadığımız hizmetin parasını istiyorlar” diye konuştu.
‘BU YAŞIMDA PARKIN ÇEŞMESİNDEN SU TAŞIYORUM’
78 yaşındaki İsa Karaçaylı, Defne ilçesine bağlı Sümerler Mahallesi’nde yaşıyor. Cumhurbaşkanlığı seçiminin birinci turunda eşiyle birlikte Hatay’a dönen Karaçaylı, o günden beridir sularının olmadığını söyledi. Evlerinin karşısındaki Sevgi Parkı’ndaki çeşmeden su doldurduklarını söyleyen Karaçaylı, “İlk zamanlar depomuzu dolduruyorlardı, artık depo da doldurmuyorlar. Bu yaşımda parktan su taşıyorum, çatıya çıkıyorum, depoya dolduruyorum. Sabah mahallede HATSU çalışanı gördüm. ‘Arızayı yapacağız, evinize su gelecek’ dedi. Bekliyoruz. Su yetmezmiş gibi şimdi de kanalizasyon patladı. HATSU çalışanları yanlış rögarı açtı. Onu da yarım bırakıp gitti. Şimdi hem su yok hem kokudan duramıyoruz” dedi.
HATSU MÜDÜRÜ: GELİR İÇİN FATURA GÖNDERMEK ZORUNDAYIZ
HATSU Müdürü İkbal Polat, yaşanan su sorunu ve faturala yönelik tepkilerle ilgili konuştu. Polat, Akdeniz Mahallesi’nde hasarlı ve yıkılacak çok bina olduğunu, bu yüzden su veremediklerini belirtti. Yıkım olan binalarda boşa su akmaması için vanalarının devre dışı bırakılmasının kolay olmadığını, az insan, kısıtlı bütçe ve kapasitelerini aşan iş yüküyle çalışma yaptıklarını söyledi. Polat, “12 katı aşan bir iş yüküyle çalışma yapıyoruz. AFAD kamplarının su ve altyapısına bakıyoruz, depremzedelerin bireysel getirdiği konteynerlere su verme işlemi yapıyoruz. Şehrin altyapı ve su sorunu var. HATSU da depremzede bir kurum olmasına rağmen çalışıyor. Hataylının tepkisini, sorununu, kızgınlığını anlıyorum, eksiklik vardır ama elimizden geleni yapıyoruz” diye konuştu.
Çağrıların gece 12.00’den sonra silinmesine yönelik iddiaları da yanıtlayan Polat, böyle bir durumun olmadığını, tüm çağrıların sorun çözülene dek durduğunu ifade etti.
Polat, depremzedelere su faturası gönderilmesiyle ilgili de HATSU’nun aylardır gelirsiz çalıştığını, sorunların daha rahat çözülmesi için gelire ihtiyaçları olduğunu söyledi.