Her 5 gençten birinin 'gizli' sosyal medya hesabı var
RTÜK’ün araştırmasına göre her üç gençten birinin profili herkese açık ve neredeyse her 5 gençten birinin ‘gizli' sosyal medya hesabı var.
ANKARA - RTÜK’ün araştırmasına göre gençlerin günlük internet kullanım süresi 4.5 saatin üzerinde. Araştırmaya göre her üç gençten birinin profilli herkese açık ve neredeyse her 5 gençten birinin ‘gizli' sosyal medya hesabı var.
Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), 15-21 yaş arasındaki 6 bin 500 çocuk ve genç ile yüz yüze görüşerek çocuk ve gençlerin medya kullanım alışkanlıklarını araştırdı. Araştırmanın sonuçları TBMM Çocuk Haklarını İnceleme Alt Komisyonu ile paylaşıldı.
ÇOCUKLAR YÜZ YÜZE İLETİŞİM BECERİLERİNİ KAYBETME RİSKİYLE KARŞI KARŞIYA
Araştırmanın sonuçlarını TBMM Çocuk Haklarını İnceleme Alt Komisyonu üyelerine sunan RTÜK Başkan Yardımcısı Deniz Güler, ‘Çocuklarımız, çevrimiçi platformlarda ‘yeni nesil’ diyebileceğimiz arkadaşlıklar kurarken yüz yüze iletişim becerilerini de kaybetme riskiyle karşı karşıya kalmakta” dedi.
GELİŞMELERİ KAÇIRMA KORKUSU: FOMO
Dijitalleşme sürecinin çocukların psikolojik gelişimi üzerinde çok güçlü ve çok boyutlu etkiler yarattığını kaydeden Güler, “Dijital cihazların aşırı kullanımı, sürekli çevrim içi olma zorunluluğu, ekran bağımlılığı ve FOMO olarak isimlendirilen gelişmeleri kaçırma korkusu gibi psikolojik sorunlara yol açmakta. Bu durum çocukların uyku düzenlerini bozmakta, kaygı seviyelerini de ciddi bir şekilde arttırmaktadır” diye konuştu.
GÜNLÜK İNTERNET KULLANIM SÜRESİ 4 BUÇUK SAATİN ÜZERİNDE
Araştırmaya katılan gençlerin yüzde 92'sinin düzenli olarak internet kullandıklarını belirten Güler, günlük internet kullanımının de 4.5 saatin üzerinde olduğunu kaydetti.
Araştırmaya katılan gençlerin yüzde 76'sının televizyon da izlediklerini beyan ettiklerini söyleyen Güler, televizyon izleme süresinin günlük 1 saat 40 dakika olduğunu belirtti.
DİJİTAL PLATFORMLAR CEP TELEFONUNDAN İZLENİYOR
Gençlerin yüzde 41’inin ‘seç - izle’ platformları olarak bilinen dijital platformları kullandığını ve günlük yaklaşık bir buçuk saati dijital platformlarda geçirdiğini belirten Güler, bu platformların kullanımıyla ilgili şu ifadeleri kullandı: “Dijital platformları yüzde 41'i izliyor ama yüzde 72 buçuğu cep telefonu vasıtasıyla yani "bireysel iletişim" dediğimiz yöntemle izliyor. Toplu olarak televizyon karşısında değil bireysel olarak cep telefonundan izlendiğini görüyoruz yani kontrol dışı bir alanda.”
YÜZDE 95’İNİN SOSYAL MEDYA HESABI VAR: HER ÜÇ ÇOCUKTAN BİRİNİN PROFİLİ AÇIK
Gençlerin yüzde 95’inin sosyal medya hesabının olduğunu belirten Güler, sosyal medya profili herkese açık olan gençlerinin oranının yüzde 37 olduğunu kaydetti. Güler, “Her üç çocuktan 1'inin profili herkese açık; bu önemli bir tehlike olarak karşımıza çıkmakta” dedi.
NEREDEYSE 5 GENÇTEN BİRİNİN AİLESİNDEN GİZLİ HESABI VAR
Araştırma kapsamında gençlere ‘Ailenizin bilmediği bir sosyal medya hesabınız var mı?’ sorusunu yönelttiklerini aktaran Güler, yüzde 17,7'sinin "Evet, ailemin bilmediği bir sosyal medya hesabım var" yanıtını verdiğini söyledi. Güler, bu oranın çok daha yüksek olduğunu tahmin ettiğini sözlerine ekledi.
Gençlerin haber alma kaynaklarını da incelediklerini belirten Güler, “Gençler habere erişiminde ilk sırada, yüzde 71'le sosyal medya çıktı” dedi. Güler, sosyal medyayı yüzde 70 ile televizyon; yüzde 46 ile internet haber siteleri; yüzde 18 ile yazılı başının takip ettiğini söyledi.
HER 10 GENÇTEN 4’Ü YÜKSEK DÜZEYDE EKRAN BAĞIMLISI
Gençlerin ekran bağımlılık düzeylerini ölçtüklerini belirten Güler, “Her 10 gençten yaklaşık 4'ü yani yaklaşık yüzde 40'ı yüksek düzeyde ekran bağımlısı çıktı” dedi.
SOSYAL MEDYA KULLANIMINA BAŞLAMA YAŞI 6
Komisyonda sunum yapan Çocuklar İçin İçerik Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Sezen Güngör ise şu bilgileri verdi: “TÜİK'in bu yıl yaptığı bir araştırmaya göre sosyal medya kullanmaya başlama yaşı ülkemizde 6 ve 10. Bu yaş grubu daha çok TikTok ve YouTube kullanıyor. 10-15 yaş grubundaki sosyal medya kullanım oranı yüzde 70'in üstünde ve bunların yüzde 63'ü Instagram kullanıyor.”