Hırsın insanı götürdüğü yer

Seyyar Sahne’nin “En İyi Kadın Oyuncu” adlı oyunu Amed Şehir Tiyatrosu’unda sahnelendi. Celal Mordeniz’in yönettiği tek perdelik oyunda, ödül alma ihtimali olan bir oyuncunun çelişkilerini irdeliyor.

Abone ol

DİYARBAKIR - Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu (DBŞT) oyuncularının kayyım tarafından işten çıkarılmasının ardından kurulan Amed Şehir Tiyatrosu (AŞT), hem sahnesiyle hem de sergi salonuyla Diyarbakır'da sanatın soluk aldığı tek mekân niteliğini edindi. “Dawiya Dawî” adlı oyun ve Zehra Doğan’ın “141” adlı resim sergisinden sonra AŞT, Seyyar Sahne’nin “En iyi Kadın Oyuncu” adlı oyununa da ev sahipliği yaptı. Celal Mordeniz’in İpek Türktan Kaynak ile birlikte yazıp yönettiği tek perdelik oyunda, İpek Türktan Kaynak rol alıyor.

İNSANIN KENDİSİYLE YÜZLEŞMESİ

Oyun, adından da anlaşılabileceği gibi, bir tiyatro oyuncusunun ödül alabilme ihtimali üzerine yaşadıklarını konu alıyor. İpek Türktan Kaynak’ın tek kişilik performansı üzerine kurulu oyun, bir oyuncunun ödül alma isteği üzerine yaşadıklarını anlatıyor. Oyunu böyle okumak da mümkün; ama esasında “En İyi Kadın Oyuncu” insanın kıskançlıklarını, hırslarını, çelişkilerini sahneye taşıyor. Konusundan yola çıkarak, oyunun, tiyatro dünyasını ve tiyatro sanatçılarını anlattığını söylemek mümkün. Ama diğer yandan hikâyesi sahnelenen tiyatro oyuncusunun yerine, oyunu diğer meslek erbapları üzerine inşa etmek de pekâlâ mümkün. Yaklaşık bir saat süren oyun, seyirciye çevresindeki insanlara yakından bakmayı ve kendisine ayna tutmayı da sağlıyor.

.

TEK KİŞİNİN KALABALIK HALİ

Kaynak, sahnede tek kişi; ancak yönetmeni, rakibi olarak gördüğü diğer oyuncuları ve hatta annesini de diyaloglarla çağırarak sahneyi kalabalıklaştırıyor. Hırsın, rekabet ve kıskançlık duygusunun bir insanı düşürdüğü trajik durumu, araya serpiştirilen esprilerle yumuşatmaya çalışsa da esasında izleyicinin dimağında kekre tatlar bırakıyor. Final sahnesi sarsıcı bir sürpriz değil belki ama yine de izleyicinin değişik bir duyguyla salondan çıkmasına neden olacak nitelikte.

İpek Türktan Kaynak, sahnede kostüm değiştirmesi,  hayali diyaloglar ve ses taklitleriyle oyunu tekdüzelikten kurtarmayı, izleyicinin dikkatini diri tutmayı başarıyor. Oldukça zor bir rolün üstesinden iyi bir performans sergileyerek geliyor.

'SEYYAR SAHNE İLE AŞT, KARDEŞ TİYATROLAR'

Oyundan sonra konuşma fırsatı bulduğumuz İpek Türktan Kaynak, “En İyi Kadın Oyuncu” oyununu Amed Tiyatro Festivali’nde sahnelemek üzere bir programlarının olduğunu söylerek, “Ancak belediyeye kayyım atanınca festival iptal edildi. Oyunu Diyarbakır’da sahneleme olanağının kalmadığını düşünürken Amed Şehir Tiyatrosu’nun kurulduğu haberini aldık. Davet alınca hiç düşünmeden kabul ettik ve Diyarbakır’a geldik” diye devam etti.

Celal Mordeniz’in DBŞT oyuncuları için daha önce de çalıştığını ve burada “Antigone” oyununu yönettiğini hatırlatan Kaynak, AŞT için “Seyyar Sahne buradaki tiyatroculara uzak bir tiyatro değil. Bir gönül bağı var, kardeş tiyatroyuz” ifadelerini kullandı.

ELEKTRİKLER KESİLSE DE OYUNA DEVAM EDİLDİ

Oyunun ortalarında iki kez salonun elektrikleri kesildi. Seyirciler, elektrikler gelinceye kadar cep telefonlarının ışıklarıyla sahneyi aydınlattılar. Bunun kendisini heyecanlandırdığını söyleyen Kaynak, “İstanbul’da böyle bir durum olsa, muhtemelen oyun iptal edilirdi; ama burada kimse yerinden kalkmadı, tam tersine moral verdiler bana” dedi.

Celal Mordeniz’in İpek Türktan Kaynak ile birlikte yazıp yönettiği, Kaynak’ın rol aldığı “En İyi Kadın Oyuncu” bugün saat 15:00’te ve 19:00’da Amed Sanat Tiyatrosu’nun Diyar Galeria’daki yerinde sahnelenecek.