İBB'nin 11 yıldır bitmeyen Hollanda otobüsü çilesi: Şirket yok, zarar çok 

İBB'nin milyonlarca Euro vererek 2008’de Hollanda’dan aldığı 50 otobüs davası 11 yıldır sürüyor. İBB’nin uğradığı zarar nedeniyle açılan tazminat davası 27. kez ertelendi.

Abone ol

DUVAR - İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) milyonlarca Euro vererek 2008’de Hollanda’dan aldığı 50 otobüs davası 11 yıldır sürüyor. İBB’nin 'geç teslim, eksik ekipman ve arızalar' sonucu uğradığı zarar nedeniyle üretici Hollandalı şirkete açtığı tazminat davası 27. kez ertelendi. Şirketin iflasına ilişkin yurtdışı makamlarından cevap beklenmesine karar verildi. Dava sürecinde zarar 30 milyon 506 bin 238 TL olarak hesaplanıyor.

Dönemin İBB Başkanı Kadir Topbaş’ın ısrarı üzerine İETT, uzmanların “rampa bile çıkamaz” diye uyardığı Phileas marka 50 otobüsü tanesi 1 milyon 307 bin  950 Euro olmak üzere APTS adlı Hollandalı firmadan 2006 yılında aldı. Otobüslerin ilk teslimatları 2007’de yapıldı, teslimatlar 2009’da tamamlandı. İlk teslimatların ardından araçların şartnamede belirtilen özellikleri taşımadığı ortaya çıktı, otobüsler alınır, alınmaz bir dizi sorun çıkardı. İstanbul’un yol koşullarına uyum sağlayamadı, sık sık arızalandı ve yollarda kaldı.

‘ARALIK AYINA ERTELENDİ’

İETT, 'geç teslim, eksik ekipman ve arızalar' nedeniyle 2011’de firmaya karşı 16 milyon liralık tazminat davası açtı. Ancak firma 24 Kasım 2014’te iflasını açıkladı. 2015’te ise Şirinevler’de Phileas marka otobüsün metrobüs durağında yanmasının ardından tek tük sefere çıkan otobüsler bu kez de seferden çekildi. İstanbul 16. Asliye Ticaret Mahkemesi’nde görülen davanın 27. duruşması haziran ayında yapıldı. Mahkeme Adalet Bakanlığı Dış İlişkiler ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü’ne şirketin iflasıyla ilgili yazılan yazının yurtdışı makamından cevabının beklenmesine karar vererek duruşmayı 1 Aralık 2022 tarihine erteledi.

‘İHALEYE TEKLİF VERİLMEMİŞ’

İBB Meclisi gündemine de ara ara gelen otobüslerin hali içler acısı. İstanbul’un koşullarına uymayan otobüslerin 30’u yeni İBB yönetimiyle birlikte hatlara sokulmuş ancak 19’u neredeyse sefere girer girmez arızalanmış.

İETT'den edinilen bilgiye göre, şu an kullanılan 30 araç ise çok hassas ve sık sık arızalanıyor. Şirket iflas ettiği için arızalanan araçlara parça tedarik edilemiyor. Hurdaya dönen 19 araç çalışan 30 araca yedek parça sağlıyor. Edinilen bilgiye göre araçların hizmet vermeye devam edebilmesi için yeni bakım onarım ihalesine de çıkılmış ancak üretici firmanın iflas etmesi ve bu firmaya ürün veren bazı firmaların yedek parça üretimini durdurması nedeniyle parça tedarikinde sorun yaşayan bazı katılımcı firmalar ihaleye teklif vermemiş. Teklif veren firmalar ise yaklaşık maliyetin çok üzerinde fiyat verdikleri için ihale iptal edilmiş.

OTOBÜSLERİN BAKIMINI İETT PERSONELİ YAPIYOR

Söz konusu bu araçlar için yeni ihale yapılamayınca, araçların bakım onarım işlemleri garajlarda İETT personeli tarafından yapılmaya başlanmış. Bugün itibarıyla yürür haldeki 32 araçtan her gün 20 tanesi metrobüs hattında sefere çıkıyor.