İDO: Osmangazi Köprüsü rekabet açısından bizim için tehdit

İDO, İstanbul-Bursa hattında arabalı feribot hizmetini sonlandırdı. Şirket, 'Osmangazi Köprüsü’ne araç yönlendirme' iddialarına karşı köprünün rakipleri olduklarını söyledi.

Abone ol

Osman Çaklı

BURSA - İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) yaklaşık 20 yıldır İstanbul-Bursa ve İstanbul-Bandırma hattında arabalı feribot taşımacılığı yapıyordu. Geçtiğimiz ay İDO tarafından alınan kararla, maliyetler gerekçe gösterilerek seferlerin sonlandırıldığı duyuruldu.

İDO’nun Kurumsal İletişim ve Pazarlama Müdürü Filiz Şafak, yakıt, bakım ve onarım maliyetlerinin yanı sıra Osmangazi Köprüsü’nün de İDO’nun en önemli rakibi olduğunu ve “tehdit” oluşturduğunu söyledi.

HAKSIZ REKABET VE MALİYET ARTIŞI

İDO, bünyesindeki 5 feribot, 24 deniz otobüsü ve 22 arabalı vapuru ile Marmara Bölgesi’nde yolcu taşımacılığı yapıyor. İstanbul-Bursa arasında arabalı yolcu taşıyan İDO, son yıllarda döviz-TL farkıyla artan girdi maliyetleri nedeniyle araba taşımacılığına son verdi. İDO’nun İstanbul-Bursa seferleri, Kabataş, Kadıköy, Yenikapı, Bursa deniz otobüsü ve Kadıköy, Yenikapı, Armutlu Tatil Köyü, Armutlu, Bursa deniz otobüsü seferleri olarak devam ediyor.

İDO’nun seferlerini hangi gerekçelere dayanarak sonlandırdığını sormak için ulaştığımız Filiz Şafak, “Döviz kurları ve akaryakıt fiyatlarındaki artışlar nedeniyle ağır maliyet yükü altından kalkılmaz bir hal almıştır” dedi.

‘BAZI ÖZEL ŞİRKETLERE SAĞLANAN MADDİ DESTEK BİZE SAĞLANMADI’

Gemilerin bakım ve onarımı ile ekipman ve makine ihtiyaçlarında dışa bağımlılığı olunduğunu ve döviz kurundaki her artışın olumsuz yansıdığını belirten Şafak, “Yakıt fiyatlarındaki artış, 1 Ocak 2021’den bugüne yüzde 584, 1 Ocak 2022’den bugüne yüzde 156 olarak gerçekleşmiştir. Yüksek yakıt fiyatları, ağır bakım onarım giderleri ve diğer kamu, belediye ve bazı özel şirketlere sağlanan maddi desteklerin bize sağlanmaması da dikkate alındığında, bu durumdan en çok olumsuz etkilenen firmalardan biriyiz” ifadelerini kullandı.

‘ÇOK YÜKSEK FİYATLARA BİLET SATMAMIZ MÜMKÜN DEĞİL’

Şafak, maliyet artışının bilet fiyatlarına yansıtılması durumunda “makul” sayılabilecek miktarın üzerinde fiyat politikası olacağını bir örnekle anlattı: “Adnan Menderes hızlı feribotu ile yapmış olduğumuz Yenikapı-Bandırma seferinin maliyetlerine bakıldığında yüzde 100 dolulukta dahi yakıt, bakım, onarım ve personel giderleri dikkate alındığında araçlı yolcu fiyatımız bin 600 TL olmaktadır. Ancak taşımacılık sektöründe yüzde 100 doluluk oranının çift yönlü şekilde en yoğun sezonda ve hatlarda dahi yakalanması mümkün olamamaktadır. Ortalama doluluk oranlarımızda ise bu rakamın 2 bin 550 TL olması gerekmektedir. Bu çok yüksek fiyatlarla da bilet satmamız mümkün olmadığından bu hatlarımızda seferleri durdurmak zorunda kaldık.” Şafak, yolculardan gelen talebi karşılamak için kâr amacı gütmeden yalnızca yolcu taşımacılığını sürdürdüklerini sözlerine ekledi.

‘OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ BİZİM RAKİBİMİZDİR’

İDO’nun seferlerini Osmangazi Köprüsü’ne araç yönlendirmek amacıyla sonlandırdığı iddialarına değinen Şafak, her şeyden önce Osmangazi Köprüsü’nün rakipleri olduğunu belirtti. Şafak, şöyle devam etti: “Osmangazi Köprüsü’nün sözleşmede yer alan araç geçiş fiyatının altında geçiş ücreti uygulaması, bizim için tehdit ve köprüyü bizim en önemli rakibimiz haline getiriyor. Bahsettiğimiz tüm zorluklara rağmen faaliyetlerine devam etme çabasında olan şirketimizin, herhangi bir başka rakip özel şirketin gelirlerini arttırma amacı taşıması, işin doğal akışına uygun değildir.” 

Osmangazi Köprüsü’nü kullanmak isteyen sürücülerin 2022 yılı itibariyle en az 184,5 TL, en fazla 350 TL ücret ödemesi gerekiyor. Ücret tarifesi, aracın sınıfına göre değişiyor. İDO’nun Güzelyalı terminalinden Yenikapı terminaline aracıyla gitmek isteyen aynı sürücüler, en az 289 TL ödemek durumundaydı. Fiyat tarifesi, köprüde olduğu gibi İDO’da da sınıfa göre değişiklik gösteriyordu.