İETT otobüslerinde 'kara kutu' dönemi

İstanbul'da 520 belediye otobüsüne, uçaklarda kullanılan 'kara kutu' takıldı. Proje ile oluşturulan yazılım ile kazaların azaltılması ve yakıt tasarrufu sağlanması amaçlanıyor.

Abone ol

DUVAR - İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri'nin (İETT), ‘Sürdürülebilir Toplu Ulaşım İçin Karakutu’ projesinin ilk etabı tamamlandı. Bu çerçevede 520 otobüse karakutu takıldı ve 700 şoföre eğitim verildi.

Karakutu, otobüsler seyir halindeyken aracın haberleşme alt yapısından çektiği verileri kaydediyor ve GSM operatörü vasıtasıyla İETT sunucularına yüklüyor. Proje için oluşturulan yazılım ile sürücü, araç ve işletme şartlarına dair raporlar üretiliyor. Uygulama ile kazaların azalması, yol ve sürüş güvenliğinin arttırılması, yakıt tasarrufu sağlanması amaçlanıyor.

Projeyle ilgili bilgi veren İETT Genel Müdürü Arif Emecen sistemin, uçaklarda kullanılan karakutu teknolojisinin lastik tekerlekli araçlar için tasarlanmış hali olduğunu söyledi. Karakutuların, seyir halindeyken sürücülerin ve araçların bulunduğu koşulları kaydedeceğini belirten Emecen, otobüslerdeki elektronik haberleşme ağı kullanılarak araç bilgilerinin uzaktan erişilebilir hale geldiğini kaydetti. Emecen, “Sistem; gaz pedalı, fren pedalı, yakıt seviyesi, vites, el freni, araç hızı, fren balata kalınlığı, aracın tüm arıza bilgileri, yağ basıncı, yakıt basıncı, hararet gibi araca ve kullanıma dair verileri, konum, hava sıcaklığı, rota, hat, mesafe gibi çevresel etkileri raporlayıp analiz edecek. Anlık bilgiler tek merkezden takip edilecek, gerektiğinde müdahale edilecek” dedi.

6 AYLIK VERİ SAKLAYACAK

Karakutu sisteminin diğer özellikleri ise şöyle:

Altı aylık veri dahili hafızada depolanıyor, okunan tüm veriler eş zamanlı olarak online sunuculara yükleniyor.

Alınan veriler ile anlık ve geçmişe dönük analiz yapılabiliyor.

Detaylı sürüş analizi ve raporlama yazılımı sayesinde, sürüş verimliliğinin, konforunun ve güvenliğinin artması sağlanıyor.

Sürüş yakıt tüketimi, rölanti yakıt tüketimi, kat edilen mesafe gibi veriler incelenerek tasarruf yöntemleri belirleniyor.

Periyodik bakım, arıza yönetimi gibi operasyonlar otomatik olarak yönetiliyor.

Anlık uyarı sistemi sayesinde araçlarda oluşan arızalar, hararet yükselmesi, yağ seviyesinin azalması, hava sistemi kaçakları gibi veriler anlık olarak merkeze aktarılıyor. Böylece arızaların büyümesinin ve kazaların önüne geçiliyor.

(İSTANBUL-DHA)