İHD Hakkari: Bitmeyen yol çalışmaları bir dizi hak ihlali yaratıyor

İHD Hakkari Şubesi, uzun zamandır devam eden yol çalışmalarının Hakkarililerin hayatındaki olumsuz etkilerini rapor haline getirdi. Raporda çalışmaların en kısa sürede tamamlanması talep edildi.

Abone ol

DUVAR - İHD Hakkari şubesi, 2015 yılından bu yana şehirde tepkilere neden olan çevre düzenlemeleri ve yol yapım çalışmaları hakkında rapor hazırladı.

Raporda “İHD Hakkâri Şubesi olarak, Yüksekova’da devam eden yol ve çevre çalışmalarının neden olduğu hak ihlallerinin sosyal devlet anlayışıyla bağdaşmadığı ve Yüksekova’da yaşayan yurttaşların sosyal haklarının birer ihlali olarak görmekteyiz” denildi.

Yapılan çalışmalarda rant olduğuna vurgu yapılan raporda Yüksekova kent merkezinde çevreye en büyük tahribatı verenin bitmeyen çalışmalar olduğuna dikkat çekildi.

‘BU ÇALIŞMALARIN MALİYETİ HALKIN CEBİNDEN ÇIKIYOR’

Raporda, kentte yapılan çalışmaların sağlıktan konuta, çevreden ulaşım hakkında kadar bir dizi hak ihlaline neden olduğunun altı çizildi.

Engelli bireylerin çalışmalar nedeniyle hareket imkanının daha da kısıtlandığı, çalışmaların olduğu bölgede yaşayanların sosyal ve özel hayatının bundan olumsuz etkilendiği, Cengiz Topel Caddesi gibi şehrin en önemli caddesinde işyeri bulunan esnafın yol çalışmaları nedeniyle iş kaybı yaşadığı gibi bir dizi sorun sıralandı.

Raporda Yüksekova’da yaşayan gazeteci İskender Kahraman’ın da görüşlerine de yer verildi. Her sene yolların 2-3 defa kazılmasının ve tekrar yapılmasının rutin haline geldiğini söyleyen Kahraman, bu durumun bir insan hakkı ihlali olduğunun altını çizdi. Sürekli benzer çalışmaların tekrarlanmasının maddi kayba da neden olduğunu ifade eden Kahraman “Sonuçta, bu çalışmalara ayrılan paraların hepsi halk olarak bizlerin vergilerinden, ekmeğimizden kesilmektedir. Yani bütün bu çalışmaların maliyeti halkın cebinden çıkmaktadır” dedi.

‘SOLUNUM YOLU HASTALIKLARI TETİKLENDİ’

Türk Tabipleri Birliği Van-Hakkâri Şube Sekreteri Dr. Rıdvan Şin de yol ve çevre çalışmaları esnasında ortaya çıkabilecek toz bulutlarının önüne geçilmesi için herhangi bir sulama faaliyeti yapılmadığını belirtti.

Bu durumun, çeşitli solunum yolu hastalıklarını tetiklediğini söyleyen Şin, meydana gelen sağlık sorunları nedeniyle sağlıkçıların iş yüklerinin arttığını dile getirdi.

Konuyla ilgili görüşlerini paylaşan TMMOB ve İMO yetkilileri, Yüksekova kent merkezinde devam eden köprü çalışmasından “forze kazık” olarak bilinen ve maliyeti son derece yüksek olan araç tipleriyle sürüldüğü bilgisini verdi. Yetkililer, bu şekilde çalışmaların hem süresinin uzadığına hem de maliyetin çok ciddi artmasına sebep olduğuna vurgu yaptı. Raporda bununla ilgili “Bu konuda ilgili firmanın ve ilgili devlet kurumlarının ihalenin detaylarını kamuoyu ile paylaşmamış olması, bu çalışmaların Yüksekova halkına maliyeti konusundaki şüpheleri arttırmaktadır” ifadeleri yer aldı.

‘İŞİ ALAN FİRMANIN İHALE SÜRECİ ŞEFFAF DEĞİL’

Cengiz Topel Caddesi’nde yapımı iki aydır süren yol çalışmasında işin yarısına dahi gelinmediği, yol yapımını üstlenen firmanın çalışmanın bitiş tarihiyle alakalı çelişkili ve rasyonel olmayan bilgiler verildiği aktarıldı.

Firmanın ihale sürecinin de şeffaf olmadığı bunun da çeşitli soruları beraberinde getirdiği dile getirildi. Bu kapsamda raporda yetkililere şu sorular yöneltildi:

“Yapılan ihalenin yeri, tarihi ve bedeli nedir? Bu ihaleye hangi firmalar katılmıştır? İhale hangi kurum ve bakanlıklarca yapılmıştır? 4 bakanlıkça bu projeye bütçe sağlandığı doğru mudur? Doğruysa, bunun nedeni nedir? Fore kazıklar, kaç metre derinliğe kadar indirilmiştir? Fore kazık sayısı kaçtır? Islah edilmiş olan bir derenin üstüne, genellikle taşkın riskinin yüksek olduğu yerlerde inşa edilen köprülerde kullanılan fore kazıkların kullanılma sebebi nedir? Fore kazıklarının maliyeti nedir? İhale şartnamesinde yer alan köprü ve yol projesinin bitirilme tarihi ne zamandır? Çalışmanın yapılacağı alanlarda esnafların ve YESO’nun önceden bilgilendirilmemesinin nedeni nedir?”

Raporda Yüksekova ilçe merkezinin adeta şantiye alanına çevrilmesinin her yönüyle araştırılması, çalışma alanına ilişkin ÇED raporlarının hazırlanıp hazırlanmadığının kamuoyuna şeffaf şekilde açıklanması, maddi zarara uğrayan esnafın zararının karşılanması, yayalar için alternatif güzergahların belirlenmesi gibi öneri ve talepler dile getirildi. (HABER MERKEZİ)