İngiliz turist şehir değiştiriyor: Beldeler İngilizleşmiş, turizm vahşi
İngiliz tatilci, 2024’te Muğla’dan Antalya ve İstanbul’a kaymanın ilk sinyallerini verdi. Değişimin temelinde, tatil beldelerinde ‘İngilizleşme’, ‘vahşi turizm kuşatması’ gibi eleştiriler yatıyor.
ANTALYA - İngiltere Sivil Havacılık verilerine göre son yıllarda Türkiye tercihinde hızlı bir yükseliş yaşayan İngiltere pazarı, bu yükselişi 2024 sezonunda da sürdürdü.
Kurumun açıkladığı verilere göre 2023 yılının ilk döneminde yüzde 54, yılın bütününde yüzde 19 büyüyen İngiliz turistin Türkiye’yi tercih etme oranı, 2024’te yüzde 15 artış gösterdi.
İngiltere’den Akdeniz çanağına yapılan seyahatlere ilişkin derlenen turizm rakamları, İngilizlerin Türkiye’deki şehir tercihlerinin Muğla ve İzmir’den Antalya’ya ve İstanbul’a kaymakta olduğunu gösteriyor. Yılın ilk 8 ayında Antalya ve İstanbul’a gelen İngiliz turist sayısı yüzde 19’ar gelişme gösterirken, Muğla’da yaşanan artış yüzde 9 kaldı. Türkiye’deki İngiliz turist dağılımının geçen yıl yaklaşık 3’te birine sahip olan Muğla’nın bu yılki payı yüzde 28’e geriledi.
PAKET TURLA YA DA ARKADAŞ TAVSİYESİYLE
Gazi Üniversitesi’nden Dr. Yüksel Öztürk ve Mehmet Yeşiltaş’ın, Türkiye’ye gelen İngiliz turistlerin profilini belirlemeye yönelik çalışmaları, Türkiye’ye olan yüksek eğilimin ve değişen şehir tercihlerinin nedenlerini ortaya koyar nitelikte.
Araştırmaya göre, İngiliz turistlerin yüzde 60’ı Türkiye’ye 5 yılda 2 defa, yüzde 16.5'i 3 defa, yüzde 6.8'i 4 defa, yüzde 4.9'u 5 defa, yüzde 5.8'i ise 6 ya da daha fazla geliyor. Türkiye’yi tercih edenlerin yaklaşık yüzde 75’i seyahat acenteleri vasıtasıyla, yüzde 70’i paket turlarla gelirken, geri kalan kısmı arkadaş ve akraba tavsiyesiyle geliyor.
TEMEL SEBEP: DENİZ, KUM, GÜNEŞ, DOĞA TATİLİ
İngilizlerin yüzde 91,4’lük kısmı Türkiye’yi deniz, kum, güneş, doğa kombinasyonunda tatil için tercih ederken, geriye kalan kısmını ise kültür turizmi ve alışveriş avantajları çekiyor.
İngilizlerin yüzde 72,6’si Türkiye’nin turistik beldelerinde otel, pansiyon gibi tesislerde, yüzde 35’i tatil köylerinde köylerinde kalırken, bungalov, kamping ve apart otel alternatifleri de giderek daha fazla tercih ediliyor.
ANKET: VAHŞİ TURİZM TÜRKİYE’Yİ KUŞATMASIN
Almanya ve Amerika'dan sonra dünyaya en çok turist gönderen ülkelerin başında gelen İngiltere pazarında, tatilcilerin Türkiye’yi seçmelerinde belirleyici olan en önemli faktörlerin başında sırasıyla iklim güzelligi, sıcakkanlı kültür yapısı, görülecek yerlerin bolluğu ve denizlerin temiz olması geliyor.
Araştırma kapsamında yapılan anketlerde, “Vahşi turizmin Türkiye’yi kuşatmasına müsaade edilmesin”, “Turizm, Türkiye’deki güzelliklerin bazılarını yok edebilir”, “Orantısız büyüme yerine Türk turizmini bu haliyle bırakın”, “Sahip olduğunuz kültür ve değerleri kaybetmeyin” gibi öneriler yer aldı.
TURİSTİK YERLERDE ‘İNGİLİZLEŞME’ ELEŞTİRİSİ
Araştırmaya göre, Türkiye turizminde hizmet standardını dünya turizmine kıyasla iyi bulan İngiliz tatilci, Türkiye’nin dünya pazarındaki tanıtım ve pazarlamasının ise yetersiz olduğu görüşünde. Akdeniz ve Ege sahillerinde tatil yapan İngiliz tatilcilerin önemli bir bölümü, Türkiye’nin potansiyelinin, İngiltere pazarında sahip olduğu paydan çok daha yüksek olduğunu düşünüyor.
Türkiye’nin bazı turizm merkezlerinin ‘İngilizleşmiş’ olduğundan yakınan İngiliz turist, tatil için geldiğinde doğa ve tarihle birlikte kültürü de deneyimlemek istiyor.
İNGİLİZ TURİST 2024’TE NEREYE GİTTİ?
Bu yıl İngiltere’den dünyaya 172 milyonu aşan uçuş verilerinde İspanya 30,1 milyonla ilk sırada yer aldı. Onu, ABD, İtalya, Fransa, Hollanda ve Portekiz izledi. İngiliz turist pastasında Türkiye’nin payı ise 2024’te yüzde 15,8 artışla 7,6 milyonu geçti.
2023’te dünyaya seyahat eden İngiliz turist sayısı 222 milyonu geride bırakmış, bu seyahatlerin 107 milyonunu Türkiye’nin içinde bulunduğu Akdeniz ülkeleri almıştı. Yüzde 38 payla ilk sıradaki İspanya’yı, yüzde 12 payla İtalya ve yaklaşık yüzde 10’ar payla Fransa ve Yunanistan izlemişti.
Yükselişte olan Türkiye’nin payı yüzde 9’u aşmış, onu yüzde 8’e yaklaşan Portekiz izlemişti.
BAE’DE HARCADIĞININ YARISINI HARCIYOR
İngiltere’nin Ulusal İstatistik Ofisi’nden Turizm Databank’ın derlediği verilere göre, en çok seyahat eden turist tipleri içinde olan İngiliz turistin en yüksek gecelik harcaması 140 pound ile BAE’de bulunuyor. ABD ve Yunanistan, 100 puond ortalama ile Birleşik Arap Emirlikleri’ni (BAE) izlerken, Malta 90 pound ile 4’üncü sırada. İngiliz turistin geceleme sayısında liderliği koruyan İspanya, gecelik harcamada 80 Pound ile orta sıralarda yer alıyor. Türkiye ise gecelemede 8’inci sırada, harcamada ise 75 pound ile İspanya’nın gerisinde.