İstanbul'da hafriyat ‘terörü’ Meclis’te
Hafriyat kamyonlarının neden olduğu ölümler Meclis'e taşındı. CHP'li vekil Onursal Adıgüzel bu ölümlerin araştırılmasını istedi.
ANKARA - CHP İstanbul Milletvekili Onursal Adıgüzel, İstanbul’da devam eden kentsel dönüşüm ve yenileme projelerine ilişkin denetimsizlik, imtiyaz ve siyasi rant iddiaları ile hafriyat kamyonlarının neden olduğu kaza ve ölümlerin araştırılması ve kalıcı çözüm yollarının tespiti amacıyla TBMM Araştırması önergesi verdi.
Önergede şu bilgilere yer verildi:
Başta İstanbul olmak üzere, Türkiye’nin birçok ilinde yoğun bir şekilde devam eden kentsel dönüşüm ve kentsel yenileme projeleri, birçok sorunu da beraberinde getirdi. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından Ekim 2016 tarihinde yapılan açıklamaya göre, 6306 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 2012 yılından bu yana 49 farklı ilde 11 bin 200 hektar büyüklüğünde 186 adet riskli alan ilan edildi. İstanbul özelinde ise kentsel dönüşüm alanı ilan edilen 18 farklı ilçede bu alanların büyüklüğü bin 300 hektar olarak açıklandı.
Başta Kadıköy, Beyoğlu gibi İstanbul nüfusunun yoğun olarak ikamet ettiği ilçelerde ilan edilen riskli alanlar yüz binlerce vatandaşın yakında etkiliyor. Çeşitli sendikalar ve sivil toplum örgütleri tarafından ortaya konulan çalışmalar, 6306 sayılı Kanunun ekonomik ve siyasi bir rant aracı olarak görüldüğünü ifade etmekte, güçlendirme ile güvenli hale getirilebilecek riskli olmayan binaların dahi riskli statüsüne sokulduğuna vurgu yapmaktadır. Örneğin; Kadıköy Kent Dayanışması Kadıköy’de her ay 100’e yakın binaya inşaat izni verildiğine, birçok mahallenin şantiye haline dönüştüğüne ve kaza riski taşıdığına dikkat çekmektedir.
KAMYONLARLA GELEN ÖLÜM
Plansız ve denetimsiz bir şekilde ilerleyen kentsel dönüşüm ve yenileme projeleri ölümcül kazaları da beraberinde getirmiştir. Son 1 yıl içerisinde yalnızca İstanbul ili Kadıköy ilçesinde, 5 vatandaş hayatını kaybetmiştir. Minibüs Yolunda Hüseyin Özbudak, Yoğurtçu Parkı'nda İdil Dere, Suadiye'de Ayşe Altın, Moda'da Özge Kandemir, Erenköy'de ise Mehmet Demirkaya hafriyat kamyonunun altında kalarak can vermiştir. Öte yandan, geçtiğimiz günlerde İstanbul Üsküdar’da bir vatandaşımızın hafriyat kamyonunun altında kalarak hayatını kaybettiğine ilişkin haberler medyaya yansımıştır. Hafriyat kamyonlarının neden olduğu bu kazaların, vatandaşlar arasında ciddi endişe ve tedirginliğe neden olduğu bir gerçektir.
Öte yandan, başta İstanbul ve diğer illerde “rant hırsı” ile yürütülen kentsel dönüşüm ve kentsel yenileme projelerinin işçi sağlığı ve iş güvenliğini hiçe sayan uygulamalara imza attığına dair ciddi görüşler mevcuttur. Türkiye’de son aylarda 500’den fazla işçinin yaşamını yitirdiği gerçeği göz önünde bulundurulduğunda, kentsel dönüşüm projeleri ile ivme kazanan inşaat sektöründeki denetimsizliğin ve verilen imtiyazların işçi ölümlerine sebebiyet verdiği ortadadır.
Bu çerçeveden hareketle, İstanbul’da devam eden kentsel dönüşüm ve yenileme projelerine ilişkin denetimsizlik, imtiyaz ve siyasi rant iddialarının araştırılması, hafriyat kamyonlarının neden olduğu kaza, yaralanma ve ölümlerdeki ihmallerin ve olası göz yummaların tespiti ile iş kazaları ve işçi ölümlerinin araştırılması ve kalıcı çözüm yollarının tespiti amacıyla Anayasa’mızın 98 inci, TBMM İçtüzüğü’nün 104 üncü ve 105 inci maddeleri kapsamında Meclis Araştırması açılması.
22 yaşında hayatını kaybetti
Hafriyat kamyonlarının yol açtığı cinayetler içinde Kayseri Erciyes Üniversitesi Endüstri Mühendisliği 3’üncü sınıf öğrencisi 22 yaşındaki Özge Kandemir de var. 7 Ekim'de gittiği İstanbul'da hafriyat kamyonu kurbanı olarak yaşamını yitirmişti. Özge Kandemir, annesinin “yollar güvenli değil, uçakla git” demesi üzerine 7 Ekim günü sabah uçakla İstanbul'a gitmiş; Kadıköy Caferağa Mahallesi’ndeki Tuğlacı Emin Bey Sokağı girişinde kaldırımda arkadaşları ile sohbet ederden, inşaat malzemesi yüklü hafriyat kamyonunun altında kalarak yaşamını yitirmişti. Hızla ara sokağa dar bir manevra ile giriş yaparak genç kızın ölümüne yol açan kamyon sürücüsü Aydın Y ise yüzde 100 kusurlu olmasına rağmen, “adli kontrol şartıyla” serbest bırakıldı.(DUVAR)