Jeoloji Mühendisleri Odası'ndan tren kazasıyla ilgili açıklama: Demiryolları müteahhitlerin insafına bırakıldı
Jeoloji Mühendisleri Odası, Tekiradağ'dak tiren kazasının öngörülebilir ve önlenebilir sebeplerden ötürü meydana geldiğini söyledi: Basit mühendislik hatalarına dayalı ölümcül kazların yaşanması bilime, mühendisliğe önem vermeyen anlayışların bir ayıbı olarak maalesef tekrar tekrar bu ülkede ortaya çıkmaktadır.
DUVAR - TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası, Tekiradağ'da 24 kişinin can verdiği tren kazasıyla ilgili açıklama yaptı. Açıklamada, zeminin jeolojik ve bölgenin meteorolojik özellikleri dikkate alınmadan projenin yapıldığı kaydedildi, "Facianın meydana geldiği bu menfez geçişinde mühendislik parametrelerinin dikkate alınmaması ve toprak dolgu yapılması kazaya adeta davetiye çıkarmıştır" denilen açıklamada maliyetleri düşürmek için yol bekçilerinin işlerine son verilmesinin de kazada rol oynadığı belirtildi.
Jeoloji Mühendisleri Odası'nın açıklamasında şu ifadeler yer aldı:
BAKANLIĞIN AÇIKLAMASI İTİRAF NİTELİĞİNDE: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından yapılan açıklamada; “Kazanın aşırı yağmur yağışları nedeniyle menfez ile ray arasındaki toprağın boşalması nedeni ile meydana geldiği tespit edilmiştir” denilmektedir. Gerek bakanlığın açıklamasından, gerekse kaza yeri görüntülerinden mühendisliğe önem vermeyen bir yapım hatasının yine bir faciaya yol açtığı çok açık olarak görülmektedir. Bakanlığın açıklaması da adeta bir itiraf niteliğindedir.
DUVARLAR USULÜNE UYGUN YAPILMADI: Yapı yerindeki zeminin jeolojik-jeoteknik özellikleri ile bölgenin meteorolojik özellikleri dikkate alınarak yapılması gereken menfez kesit ve projeleri ile menfez üstü ve çevresinde taşkın sularına karşı yapılması gereken dolgu ve koruyucu duvarların usulüne uygun yapılmadığı görülmektedir. Facianın meydana geldiği bu menfez geçişinde yukarıda belirtilen mühendislik parametrelerinin dikkate alınmaması ve toprak dolgu yapılması kazaya adeta davetiye çıkarmıştır.
ÖNGÖRÜLEBİLİR VE ÖNLENEBİLİR NEDENLERLE MEYDANA GELDİ: Çok hızlı tren mühendislik hizmetlerinin gerçekleştirildiği 21. Yüzyılda, basit mühendislik hatalarına dayalı ölümcül kazların yaşanması bilime, mühendisliğe önem vermeyen anlayışların bir ayıbı olarak maalesef tekrar tekrar bu ülkede ortaya çıkmaktadır. Bu facia da, pek ala öngörülebilir ve önlenebilir nedenlerle meydana gelmiştir.
YOL BEKÇİLERİ OLSA KAZA ÖNLENEBİLİRDİ: TCDD Yapım ile TCDD Taşımacılık dairelerinin 14 Haziran 2016 yılında ayrılması sonucunda; yapım ve taşımacılık plan ve hedeflerinin birlikte değerlendirilmediği, yapım aşamasında şartname kriterlerinin müteahhit firmaların insafına bırakıldığı, 2013 yılına kadar demiryolu güzergahlarında görevli olan 'yol bekçileri'nin maliyet kapsamında işlerine son verilmesi ve rutin günlük kontrollerin yapılmaması bugün yaşadığımız kazanın bir diğer önemli nedeni olarak görülmektedir. Şayet bu personeller olsaydı, menfez ile ray arasındaki dolgu ve balastın gitmiş olduğu görülecek ve ilgili tren seferi yapılmamış olacaktı. Bilim ve aklın bu ülkede egemen olması ile kazalara da, facialara da engel olmak mümkündür. (HABER MERKEZİ)