Kaşlılardan ÇED toplantısına çağrı: Yol projesi telafisi imkansız sonuçlar doğuracak
Antalya'nın Kaş ilçesinde yapılacak yol projesine bölge coğrafyasını tehdit ettiği için karşı çıkan Kaşlılar, yarın yapılacak halkın katılım toplantısına çağrıda bulundu.
DUVAR - Birleştirilen Finike-Demre-Kaş-Kalkan Devlet Yolu projesi için hazırlanan ÇED için 1 Temmuz Perşembe günü saat 11:30'da Turan Erdoğan Yılmaz Fen Lisesi'nde halkın katılımı toplantısı yapılacak.
Projenin Kaş coğrafyasını tehdit ettiğini ve telafisi imkansız olumsuz sonuçlar doğuracağını belirten Kaşlılar, "Toplantı yapıldığı takdirde, proje süreci başlayacaktır. Bu nedenle, olabildiğince kalabalık katılım sağlayarak toplantıyı yaptırmamak, projeyi sorgulamak ve itirazlarımızı dile getirmemiz çok önemlidir" diyerek çağrıda bulundu.
Projeye neden karşı çıktıklarını da açıklayan Kaşlılar şu bilgileri paylaştı:
"Finike-Demre-Kaş-Kalkan (Finike kısmı iptal edilmiştir) güzergahını içeren otobanın maliyeti 2.165.698.000 TL'dir. Ancak bilirkişiler maliyetin 4-5 milyara, inşaat süresinin ise 3-4 yıla çıkacağını öngörmektedir. Böylesi bir bütçe, sürdürebilir turizm, sosyal-kültürel ve tarımsal gelişim gibi projelere aktarılsa, Kaş'ın ekonomisi ve özellikle turizmden dolaylı-dolaysız pay alan Kaş halkının refah seviyesi çok daha yüksek seviyelere çıkmayacak mıdır?
Projede iddia edildiği gibi, mevcut sahil yolu sürücü için yorucu değil, tam aksine güvenli ve rahat bir sürüş sağlamaktadır. Virajlı olmasından dolayı yavaş ve emniyetli seyir söz konusudur (ortalama 60km/sa hız). Ötesi, 33 km'lik güzergahın topu topu kat etme süresi ortalama 28 dakika olan (ağır taşıtlar için 30-40 dk) yol, aynı zamanda keyifli ve manzaralıdır.
Yine, projede iddia edildiği gibi, bu kıyı yolunda yoğun bir trafik söz konusu değildir. KGM raporuna göre, 2016 yılı ortalama günlük trafik 2360 taşıt olarak hesaplanmıştır. Yıllık %5 artışla 2021 yılına uyarlandığında ise 3262 araç sayısına ulaşılmaktadır. Görüldüğü gibi, 1 saatte geçen yıllık ortalama taşıt sayısı 100'ün altındadır. Kış aylarında ise bu sayı yarıya, hatta hayli altına düşmektedir. Yoğunluk, turizm nedeniyle daha çok yaz aylarındadır. Uzmanlara göre, park sorununun çözümü dahil, iyileştirmeler yapılarak (ki bazı çalışmalar yapılmıştır), çok daha düşük maliyetlerle bu sahil yolunu daha konforlu hale getirmek mümkün iken neden bu seçenek kullanılmak istenmemektedir?
Güzergah, Kaş-Kalkan arasındaki kıyı yoluna alternatif olarak üst kotta (dağ kesimi) planlanmıştır. Oysa aynı kotta mevcut bir yol vardır. Üstelik bu yola alternatif, vadi ve platolardan geçen başka köy yolları da mevcuttur!
Finike'deki narenciye arazilerini ortadan biçen proje yolunun ovadan geçiş kısmı iptal edilmiş ve mevcut yolun kullanılmasına karar verilmiştir. Finike halkının haklı itirazlarıyla bu yanlıştan dönülmüştür. Biz Kaşlılar da neden 'dur' demesin?
Bilirkişi raporunda aynen şunlar yazmaktadır:
'Kaş-Kalkan arası 28.7 km uzunluğundaki yeni güzergah için maks. hız 120 km/sa, Ulugöl gibi evlere çok yakın mesafelerde min. hız 80 km/sa olarak verilmiştir. Dolayısıyla 90 km/sa ortalama hız alındığında toplam seyahat süresi yaklaşık 19.13 dk olacaktır. Mevcut kıyı yolu ise yaklaşık 28 dakikada kat edilmektedir. Yeni yolu kullanmak isteyen bir kişi ise, Kaş'tan planlanan yolun başlangıcına, yani geriye (Ağullu'ya) 12 dakikada, oradan da 19.13 dk yol alarak toplamda 31.13 dakikada Kalkan'a ulaşacaktır. 31.13/28=1.11 oranı sapma eğrisine yerleştirildiğinde, mevcut güzergahtaki lokal trafiğin sadece yaklaşık %27'si yeni yola kayacak, %73'ü sahil yolunu kullanmaya devam edecektir.'
Bu olgular göz önüne alınmadan kamu kaynaklarından milyarca TL bu projeye harcanması neden denli rasyoneldir? Süreyi 3-5 dakika daha kısaltmak ve hız yapmak uğruna bu projeye gerçekten ne kadar ihtiyaç vardır?" (HABER MERKEZİ)