İklim meselesi altı aydır Kıbrıslıların da meselesi. Tabii ki
önceden de bilinen, konuşulan bir şeydi. Ama geçen aralık ayında
yaşanan şiddetli yağış ve sonucunda sel sularının dereye
sürüklediği araçtaki dört gencin hayatını kaybetmesi ada halkının
yüreğine ateş gibi düşünce konu başka bir boyuta taşındı.
İklim değişikliği Kuzey Kıbrıs için iki büyük sorundan oluşuyor:
Birincisi elektrik ve ulaşımda aşırı fosil yakıt bağımlılığı.
Ülkede hiçbir belediyenin toplu taşıma hizmeti yok ve üniversiteler
kendi ulaşım hizmetlerini uygulamak zorunda kalmış. Elektrik ise
yüzde 99,9 oranında fuel-oil ve dizel yakan termik santrallerden
geliyor. Bu santrallerin Türkiye’nin üretiminde payı binde üçün
altında (1). İkincisi ise adada asfalt ve beton politikalarının
dayanılmaz noktaya gelmesi.
Tabii ki böylesi bir resim bir günde olmadı. Geçen yüzyılın
başında tren ulaşımı olan adanın şimdi ne tren ulaşımı ne de toplu
taşıma sistemi var. 1974’ten önce önemli bir sanayisi olan adanın
kuzeyinde şimdi çok az şey kalmış. Adanın 2018 yılı ihracatı sadece
100,85 milyon dolar (2).
KIBRIS İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNİ İTHAL EDİYOR
Kuzey Kıbrıs arabaların deposunu benzin, dizel ve LPG ile
doldurmak için 2018 yılında 192,8 milyon dolarlık ithalat yaptı
(3). Yetmedi, 117,5 milyon doları da araba satın almak için ödedi.
Yani bütün üretimini sattı ve bundan elde ettiği gelirin üç katını
araba almaya ve onun deposunu doldurmaya harcadı.
Benzer şekilde elektrik üretiminde yüzde 99,9 fosil yakıtlara
bağımlı olan Kuzey Kıbrıs 2017 yılında 130,8 milyon doları fuel oil
ithalatına ödedi. Bu durumda yakıtlar ve arabalara harcanan paralar
bir araya getirildiğinde ortaya yarım milyar dolarlık bir ithalat
rakamı çıkıyor ki bu da Kuzey Kıbrıs’ın ana ithalatının iklim
değişikliği olduğunu gösteriyor.
MEŞHUR KIBRIS ASFALTI
Kuzey Kıbrıs’ta birbirine en uzak iki yerleşim Lefke ile
Dipkarpaz. Aralarındaki mesafe ise 189 km. Girne ile Lefkoşa arası
yaklaşık 24 km. Ama Kıbrıs’ın kuzeyinde 204 bin kayıtlı araç var.
Yani tek sıra halinde park edilse Girne’den Kars’a kadar bir sıra
oluyor. Kuzey Kıbrıs’ta toplam 1657 km. karayolu var. Bu yolları
tek şerit olarak düşünsek Akdeniz’in ortasından İspanya kadar tek
şerit yol oluyor.
Bu kadar fosil yakıtlara bağımlı olunca karşımıza asfalt ile
kaplı bir ada çıkıyor. Bu durumda yağışların sel felaketine
dönüşmesi kaçınılmaz.
PORTAKAL BAHÇELERİNE BETON
Kuzey Kıbrıs fosil yakıt bağımlılığı ve ona bağlı asfalt
politikaları dışında bir de beton bağımlılığına sahip. 2018 yılında
18,3 milyon dolar narenciye satan KKTC, karşılığında 25 milyon
dolardan fazla para verip çimento ve çimento hammaddesi satın
almış. 43,6 milyon dolarlık süt ürünleri ihracatına karşılık inşaat
demirine 2018’de 63,2 milyon dolar harcamış.
Bu alışveriş daha çok Türkiye ile arasında oldu. Böylece Türkiye
bir tonu 40-45 dolar olan çimento verdi ve karşılığında bir tonu
300 dolar olan narenciye, bir tonu 3 bin 800 dolar olan hellim gibi
süt ürünleri aldı. Kuzey Kıbrıs ise tam tersini yaptı. Bir ton
narenciyeden 300 dolar kazandığı, bir ton hellimden 3 bin 800 dolar
kazandığı arazilere bir tonu 40 dolar olan çimento döktü ve o
bahçelere ve mandıralara verimsiz evler, tesisler yaptı. Yani
Kıbrıs, Türkiye’den daha fazla iklimi değiştirme politikası ithal
etti.
ÇÖZÜMSÜZLÜK SÜRECİ
Kıbrıslılar Türkiye’den iklim değişikliğini satın alıyor. Üstüne
bunun vergisini devlete veriyor. Elektrik fiyatı neredeyse
Türkiye’nin iki katı. 1 kilowatt saatlik enerji için devlete
yaklaşık 1 TL öderken bunun 56 kuruşu yakıta gidiyor (4). Sadece
yakıt parası Türkiye’deki vergiler ve TRT payı dâhil toplam
elektrik fiyatından pahalı.
Durum böyle iken Kuzey Kıbrıs’ın elektrik kurumu, Kıbtek
geçtiğimiz Kasım ayında “Elektrik Enerjisi Üretim Senaryoları
Raporu” yayımladı. Raporda şebekenin yüzde 20’sinden fazla güneş
bağlamanın mümkün olmadığını, daha fazlası için elektrik sisteminin
büyük bir sisteme, Türkiye ile bağlanması gerektiğini ve güneş
enerjinin depolanma sıkıntısından bahsediyordu. Tıpkı Türkiye’de
yapıldığı gibi. Konu hep eksik anlatılıyor. Çünkü rapor güneşe
gerekçe getirirken neden hâlen binde bir güneşten enerji elde
edildiğini söylemiyor. Ya da sistemin zaten Güney Kıbrıs’a bağlı
olduğunu da söylemiyor. Söylese Güney’de güneşin dışında rüzgâr ve
biyogaz tesisleri de olduğunu, 2017 yılında ihtiyacın yüzde
8,4’ünün bunlardan karşılandığını (5) da söyleyecek. Ama tabii
bunlar hep bahane. Yoksa Girit gibi kapalı bir ada 2002’de yüzde
7,5 olan güneş ve rüzgâr payını 2017’de yüzde 21,6’ya çıkmışken (6)
Kıbrıs neden yapamasın? Zaten yapmak isteseydi koca raporda rüzgâr
enerjisinin adı geçmez miydi?
KIBRIS'TA AMMAN(!) PLANI
Kuzey Kıbrıs eskiden yeşil bir ada idi. Şimdi asfalt ve beton
kaplı ama ne yaya ulaşımına ne de toplu taşımaya uygun. İnşaat
sektörü yüzünden ülkede 90 kadar taş ocağı var ve Beşparmak Dağları
artık eskisi kadar güzel değil. Kıbrıs halkı “Amman petrole ne
gerek var, güneşimiz, rüzgârımız var” diyen bir plana ihtiyaç
duyuyor.
Amman Planı çok basit bir plan. Ülkenin portakal ve hellim satıp
çimento alıp bunu bahçelere dökmeyeceği bir plan. Bu plan adanın
enerjisini kullanacak, tüketmeyecek bir plan. Bugün Kıbrıs doğasını
yok etmesi için çimento döküyor ve bunun için portakal ve hellim
satıyor. İklimi değiştirmesi için elektrik üretiminde petrol,
ulaşımda otomobil kullanıyor. Sonucunda iklimi değiştirenler para
kazanacak diye dört genç hayatını kaybediyor.
Kıbrıs’ın iklimini kimin değiştirdiği çok açık. Bu politikaları
kimin uyguladığı, kimin finanse ettiği de çok net. Bu sürece çözüm
üretmeyerek halkın da payının olduğunu söyleyebiliriz. Dolayısıyla
Kıbrıslıların “amman bizim enerjimiz zaten var, petrole ne gerek
var?” diyeceği bir planı zorlaması elzem.
Adanın ve adalının enerjisi bolken iklimi daha fazla
değiştirmeye ne gerek var?
(1) TEİAŞ’ın verileri için: https://www.teias.gov.tr/sites/default/files/2019-02/kurulu_guc_ocak_2019.pdf
(2) İhracat detayları: https://ticaret.gov.ct.tr/Portals/44/Raporlar/%C4%B0statistik/01%20Gdtr/01-ihr/Ocak-Aralk-2018-ihr.pdf?ver=2019-03-25-145913-990
(3) İthalat verileri için: https://ticaret.gov.ct.tr/Portals/44/Raporlar/%C4%B0statistik/01%20Gdtr/01-ith/Ocak-Aralk2018-ith.pdf?ver=2019-04-19-155439-333
(4) Kıbtek’in elektrik faturası bilgileri: https://www.kibtek.com/tarifeler/
(5) Güney Kıbrıs’ın 2017 yılı üretim verileri için: https://www.dsm.org.cy/en/cyprus-electrical-system/electrical-energy-generation/energy-generation-records/yearly/res-penetration
(6) Girit’in enerji stratejisi için: http://www.esru.strath.ac.uk/Documents/MSc_2018/Marinos.pdf