Korona etkisi: Avrupa'da arabasız kamusal alanlar genişliyor

Korona virüsü, mega kentlere arabasız ve temiz havalı günleri hatırlattı. Birçok kentte belediyeler yeni bisiklet yolları açıyor. Atina Belediyesi 'kamusal alanı arabalardan kurtarmak' için iddialı bir plan açıklarken, Avrupa'da çok sayıda kentte benzer adımlar atılıyor.

Abone ol

DUVAR - Korona virüsü salgını, Avrupa'nın büyük kentlerinde çevreci kent politikalarını da beraberinde getirdi. Başta Yunanistan'ın başkenti Atina olmak üzere birçok kentte belediyeler, kamusal alanları araçlardan kurtarıp yayalara ve bisiklet sürücülerine daha fazla alan tanımak için kolları sıvadı.

Atina Belediye Başkanı Kostas Bakoyannis, kentte bisiklet sürücüleri ve yayalar için 50 bin metrekarelik bir alan yaratma planlarını açıkladı. Planın merkezinde, kentin arkeolojik alanlarını birbirine bağlayan yaklaşık 6.5 kilometrelik bir yürüyüş yolu bulunuyor. Atina'daki kaldırımların ve meydanların genişletileceği, bulvarların yayalaştırılacağı ve Akropol'ün aşağısında kalan sokakların trafiğe kapatılacağı belirtiliyor.

'KAMUSAL ALANI ARABALARDAN ÖZGÜRLEŞTİRECEĞİZ'

Geçtiğimiz sene Atina tarihinin en genç belediye başkanı olarak seçilen Bakoyannis, normalde yıllar sürecek altyapı çalışmalarının korona virüsü salgını sayesinde hızlandığını söyledi. Bakoyannis, "Hayatta bir kez elde edebileceğimiz bir şansımız var. Amaç, kamusal alanı arabalardan özgürleştirmek ve onu, yürüyerek kentin tadını çıkarmak isteyen insanlara vermek. Atina daha temiz, daha yeşil ve daha iyi aydınlatılmış olacak" dedi.

BUDAPEŞTE'DE 20 KİLOMETRELİK BİSİKLET YOLU AÇILDI

Korona virüsü salgınıyla eş zamanlı olarak arabalara savaş açan tek kent Atina da değil. Macaristan'ın başkenti Budapeşte'de de, en kalabalık araba yollarında geçtiğimiz ay yaklaşık 20 kilometrelik geçici bisiklet yolları açıldı. Geçtiğimiz sene çevreci bir kampanyayla seçilen Belediye Başkanı Gergely Karácsony, halkın salgın sırasında toplu taşımadan kaçınmak istemesi sayesinde bu girişimi kolaylıkla hayata geçirdiklerini anlattı. Şimdi trafik seviyelerini düzenli olarak inceleyen kent belediyesi, bisiklet yollarının hayatın normale dönmesinin ardından da kalıcı olup olamayacağını araştırıyor. Dahası, gelecekte yeni bisiklet yolları açılması için halka görüşmeler planlanıyor.

PARİS BELEDİYE BAŞKANI: ESKİYE DÖNEMEYİZ

Fransa'nın başkenti Paris'te de, araba lobisinin açık protestolarına rağmen 32 kilometrelik geçici bisiklet yolları açıldı. Kentin doğu-batı hattını birbirine bağlayan ana yollardan bazıları, özel araçlara kademeli olarak kapatıldı. Şimdi, yaklaşık 50 kilometre uzunluğunda yeni bir bisiklet yolunun daha açılması gündemde. Paris Belediyesi, kent halkına eski bisikletlerini onarmaları için 50'şer euro teşvik de verdi.

Kentte yapılan çalışmalar, korona virüsü salgını nedeniyle uygulanan sokağa çıkma kısıtlamalarında arabaların çekilmesiyle hava kirliliğinin büyük ölçüde azaldığını ortaya koymuştu. Paris Belediye Başkanı Anne Hidalgo da, 2014'te seçilmesinden önce bile araba yerine bisiklet kullanımını siyasi programının temel hedeflerinden biri haline getirmişti. Hidalgo virüs nedeniyle gelinen noktada, 'Paris'in salgın öncesindeki trafik sıkışıklığına ve araç kirliliğine geri dönmeyeceğini' ilan etmiş durumda.

DUBLIN'DE KALICI OLACAK

İrlanda'nın başkenti Dublin'de de belediye, korona virüsü salgını sırasında kentte geniş bir alanı yaya ve bisiklet sürücülerine ayırmıştı. 'Geçici hareketlilik planı' adıyla yürürlüğe sokulan bu uygulamanın normalleşme sürecinde kalıcı hale gelmesi bekleniyor.

İTALYA'DA 500 EURO BİSİKLET TEŞVİKİ

Avrupa'da hava kirliliğinin en yüksek seyrettiği yerlerden biri olan İtalyan kenti Milano'da ise birçok sokak yaz aylarında arabaların alınmayacağı açıklandı. Buna göre, toplamda 35 kilometre uzunluğundaki bir yol yaya ve bisiklet sürücülerine tahsis edilecek. İtalya'nın başkenti Roma'daysa belediye, 150 kilometrelik geçici ve kalıcı bisiklet yollarının inşa edilmesine izin verdi. İtalya'da 50 binin üzerinde nüfusu olan kasaba ve kentlerde, sosyal mesafeye uyulabilmesi için hükümet yeni bisiklet, scooter, elektrikli bisiklet veya Segway almak isteyenlere 500 euroya kadar yardım açıkladı.

The Guardian'ın haberine göre, korona virüsü salgını sonrasında Belçika'nın başkenti Brüksel ve Avustralya'da Sydney'in yanı sıra Kolombiya'nın başkenti Bogotá'da da benzer adımlar atılıyor. (DIŞ HABERLER)