Genç sanatçılara destek vermek amacıyla yola çıkan Mamut Art Project beşinci yılında resimden heykele, enstalasyondan yeni medyaya kadar farklı alanlarda çalışma yapan sanatçıları ağırlıyor. Dikkat etmeniz gereken genç sanatçıları dinledik.
Sanatı ulaşılabilir hale getirmek ve genç sanatçılara alan açmak
amacıyla yola çıkan Mamut Art Project beşinci yılında KüçükÇiftlik
Park'ta ziyarete açıldı. 26-30 Nisan tarihleri arasında, 1000
başvuru arasından jüri üyelerinin seçtiği 50 sanatçının işleri
görülebilecek. Dikkat etmeniz gereken sanatçılardan projelerini
dinledik.
TOFAŞ AŞKI MAMUT'TA
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde fotoğraf eğitimi
alan Can Görkem TOFAŞ otomobil tutkunlarına dair hazırladığı TOFAŞK
fotoğraf serisiyle Mamut'ta. Daha önce ‘Gezi ve Yarını’ başlıklı
videosu, Dolapdere’de bulunan ve halk arasında “Hırsız Pazarı”
olarak bilinen pazardan triptik fotoğraf çalışması olan Görkem
TOFAŞK çalışması hakkında şunları söylüyor: "Ne kadarımız bu
birleştirilmiş sözcük hakkında bilgi sahibiyiz bilmiyorum ama pek
çoğumuzun aşina olduğu şey Türk Otomobil Fabrikaları tarafından
üretilen Tofaş marka otomobiller. Doğan, Şahin, Kartal nam-ı değer
“Kuşlar”. Türkiye toplumunda önemli yere sahip olan otomobiller
90'larda Türkiye otomobil sektörünün % 41’ine sahipti.
Neredeyse iki otomobilden birinin Tofaş olması birçoğumuzun bu
arabalarla bir hikayesi olduğunu da doğrular nitelikte. Benim
çocukluğum da memur çocuğu olarak tüplü, kırmızı bir Şahin'in
içinde geçti. O zamanlar hayalini kurduğum tek araba babamın sahip
olduğu o kırmızı Şahin'di. Günümüzde üretimleri yapılmasa da
ülkenin farklı şehirlerinde ve kırsalında hala en çok tercih edilen
araçlardan biri. “TOFAŞK”çılar bu tercihlerinin sebebinin
genellikle Türkiye’de üretilmiş olmaları, ucuz olmaları ve modifiye
edilmeye açık olmaları olduğunu söylüyorlar.
Zamanlarının önemli bir bölümünü arabalarıyla ve onları modifiye
ederek geçiren bu genç topluluğun en önemli sosyalleşme alanları
ise grup olarak yaptıkları TOFAŞK etkinlikleri ve yarışları.
Yarışlar bireylerin kendi aralarındaki statü ve hiyerarşi
bakımından ciddi öneme sahip ve izleyici kitlesi de oldukça
kalabalık ve fanatik."
KOBANE'NİN SAVAŞ ARABALARI
Yakın Doğu Üniversitesi Edebiyat ve Dokuz Eylül Üniversitesi
Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf Bölümü mezunu olan Rasim Aslan
Kobane'de çektiği bir fotoğraf serisiyle katılıyor. "Kobane'de
yaklaşık iki ay kaldım, oradaki yıkımı, vahşeti ve acıyı görünce
savaşı izlemenin ve uzaktan sadece izleyici olmanın aslında savaşı
yapmak ve yok etmek kadar korkunç bir şey olduğunu anladım. Yok
edilmiş bir şehirle karşılaşacağımı biliyordum ama korkunçluğu ve
barbarlığı bu seviyede görebileceğimi tahmin bile edemiyordum.
İnsanlar kendi arabalarıyla kaçma fırsatı bile bulamamış, yıkımın
içinde rengarenk parlayan arabalar, lüks markalar savaşın hiçbir
şeyi ayırt etmeden nasıl yok ettiğini gösteriyordu bana. Arabalar,
şehir içinde sokaklarda yatan yüzlerce insan cesedinin birer
temsili gibiydi, bendeki karşılığı, verdiği şey buydu."
NEFRET CİNAYETLERİ MAMUT'TA
Halen Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fotoğraf
Bölümü'nde eğitimine devam eden Berkay Yahya da LGBTİ'ler üzerine
hazırladığı çalışmasıyla Mamut'ta. "Projenin ismi 2015 yılı başında
intihar eden, aslında dolaylı yoldan öldürülen trans arkadaşımızın
yılbaşından birkaç gün önce sosyal medya üzerinden paylaştığı
'Harika bir yıldı. Bunun parçası olduğun için teşekkürler' hazır
paylaşımından geliyor. Yılbaşının hemen öncesinde herkes
paylaşıyordu bu cümleyi. Arkadaşımızın intiharı da yılbaşı gecesi
gerçekleşti. Geçen bir yılda yaşananlar, onun intiharı, bütün bu
bir yılın özetinin bir cümlelik sonucuna dönüşüverdi birden.
Bu işte de yakalamaya çalıştığım zorla şahit ettirme fikrinden
sonra, buna maruz kalanlara yöneltilen bir ‘teşekkür’ aslında bu
cümle. Bunun nasıl okunacağını ise şahit olan bizlerin çözmesi
gerekiyor. Projem 2015 sonbahar döneminde hazırladığım üçer
dakikadan oluşan 3 kanallı videolardan oluşuyor. Konusu Nefret
cinayetleri/suçları olan işin anlatımını bu konu üzerinde daha
önceden söylenmiş sözler, içeriden üretilmiş işler şekillendirdi
biraz da. İçerisinde nefreti, şiddeti kendine konu edinmiş bir iş
ortaya çıkarılmak istendiğinde şiddeti/kurbanı göstermeye,
yaşanılanı yeniden sahnelemeye yönelinmekte refleks olarak. Fakat
'Farkındalık' yarattığı düşünülerek hazırlanan bu işlerin aslında
tam olarak neye hizmet ettiğini veya dönüştürücü bir fikir olup
olmadıklarının sorgulanması gerektiği de tartışılan bir konu. Video
projem de bu soruların soncunda şekillendi."
AYDINLANMA KADINLARININ PORTRELERİ
Dokuz Eylül Güzel Sanatlar Enstitüsünde Yüksek Lisans eğitimine
devam eden ve 2013 yılından bu yana İzmir'in ses haritasını çıkarma
projesini yürüten Ziyafettin Oğuz Aydınlanma kadınlarının
portreleriyle Mamut'a katılıyor. "Güzellik, çağdaş bir dünya
fikrini savunur ve aydınlık kavramını sürekli besler. Bu anlamda,
çağdaş dünya savunucusu olan, kendi hayatlarını değerli düşünce,
fikir, anlayış ve mücadeleyle yaşamış aydın kadınların portrelerini
çalıştım. İzleyiciler 2016 Ocak ayında başladığım ve 2016 Kasım
ayında bitirdiğim 5x5 cm boyalı alanda 60 portreyi aydınlığın yüzü
olarak görecekler."
'Can'an'
sergisinden...
YA CAN, YA CAN'AN
Bir süredir Berlin'de bir sanatçı kolektifiyle “isn’t it Love?”
fotoğraf serisi üzerine çalışan Ceren Saner "Can'an" adlı analog
fotoğraf serisiyle Mamut'a katılıyor. Saner seriyi annesi ve onunla
ilişkisi üzerine görsel bir günlük olarak tanımlıyor. "Ben üç
yaşındayken vefat eden babam, annemi ilk gördüğü günden sonra, şu
sözleri söyleyerek bahsetmiş ondan; ‘Ya can, ya Canan.’ 2015
yılının Şubat aynın o bilmem kaçıncı gününde, eski dost adını
verdiğim babamın analog kamerasına koyduğum ilk film rulosunu,
annemin benden ilk defa saçını boyamada yardım istemesi üzerine
bilinçsizce çekmeye başladığım fotoğraflarla bitirecek, eski dostun
filmin bittiğini belirten sesini ilk defa duyacak, ve şaşkınlıkla
annemin boneli saçlarına bakarak şu cümleyi kuracaktım: Sonunda,
seni, babamla birlikte çekebildik."
Game Art
Projesi'nden...
VİDEO OYUNLARIYLA GAME ART
Yıldız Teknik Üniversitesi'nde Fotoğraf ve Video okuyan Kaan
Sofuoğlu Mamut'a video oyunlarını sanat malzemesi olarak kullandığı
Game Art Projesiyle katılıyor. "Gameart inandığım ve imkan buldukça
üretmeye devam edeceğim bir alan. Seyirci deneyimine ihtiyaç
duyması en önemli noktası bence. Çevremden gelen ilk tepkiler,
projemi oyunun yasalarından yoksun olmakla suçlamak oldu. Bu
tartışmalar hoşuma gidiyor açıkçası, arkadaşlarımla saatler süren
bu tarz sohbetleri seviyorum. Haklı oldukları şey, projemde
oyunlarda alışıldığı gibi bir rekabet veya puan sistemi bulunmuyor
olması. Bu da onu bir oyun olmaktan çıkarıp, sanat külliyatı
içerisinde değerlendiren şey aslında."
ANKARA'NIN GURUR TABLOSU BİNALARI
Hacettepe Üniversitesi Heykel bölümü mezunu olan Gökçen Ataman
Ankara Havaalanı'yla şehir merkezi arasındaki bölge üzerinde Google
Street View aracılığıyla bulduğu binalar üzerine yaptığı projesiyle
katılıyor. "Bu binaların bulundukları güzergah dolayısıyla Potemkin
köylerine benzediğini düşüyordum, ama çalışmalarım sırasında
aslında bir gurur tablosu olduklarını fark ettim. Ankara'nın yeni
mimari stiline uygun bir dil yakalayabilmek ve aslı mümkün olduğu
kadar korumak için Street View'da gördüğüm perspektifleri, kağıt
üzerinde kapladıkları alanları değiştirmedim, düzeltmedim."
ZOR SAADET AYNASI
İngiltere, İspanya ve Türkiye'de festival, parti, konser dekoru
ve kostüm çalışmaları yapan Milan Nae, Zor Saadet Aynası
çalışmasıyla Mamut'ta. Uluslararası Af Örgütü’nün Trans Onurlu ve
Türkiyeli Sergisi'nde ve 2010 İstanbul Onur Haftası Sergisi'nde
küratörlük de yapan Nae aynı zamanda birçok sergide de kendi
çalışmalarıyla yer aldı. Mamut'taki projesi hakkında şunları
söylüyor: "Mamut’taki projem sezgi diyarından sürreal bir kesit.
Hepimizin her an deneyimlediği tercih yapma halinin tuhaf bir tür
yansıması ve bir yumuşaklık önerisi. Sezgilerin bizi götüreceğini
hissettiğim bir doku ve renkler dünyasını fiziksel olarak yaratmayı
denedim. Mekanı da deneyimin içine katarak izleyici için bütünlüklü
bir estetik alan kurgulamak istedim. İzleyicinin standımda uçuşkan,
amorf, uyumlu, uyumsuz formlar; renksel ve dokusal ilişkilenmeler
ve zıtlıklarla karşılaşacağını söyleyebilirim."
EĞİTİM SİSTEMİNİN SIRALARI
Gazi Üniversitesi'nde Görsel Sanatlar Eğitimi eğitimi alan ve bu
alanda ders veren Ömer Dinler eğitim sistemi üzerine hazırladığı
bir enstalasyonla Mamut'ta. "Projemde mevcut olan eğitim
sistemimizin insan hayatına kattıklarını ve aldıklarını farklı bir
açıdan göstermeyi ve eleştirmeyi amaçladım. Mesajımı hazır yapım
malzemelerini kullanarak, enstalasyon yaparak şekillendirdim. Bunu
hepimizin, hayatlarının büyük bir kısmını geçirdiğimiz, kullanılmış
ve halen de kullanılmakta olan ahşap sıralar ile yapacağım
düzenlemede ve yerleştirmede vermeye ve anlatmaya çalıştım.
Standımı ve izleyiciyi çalışmamın bir parçası haline getirmeyi ve
eserin parçası haline gelen izleyiciyi rahatsız etmeyi
amaçlıyorum."