Özlem Günyol ve Mustafa Kunt sanatçı ikilisinin yeni sergisi Ses-li Harfler I Ses-siz Harfler son dönemin politik gündemine medya araçları, kelimeler ve formlar üzerinden bakıyor.
Çizgiler, vektörler, harfler, kelimeler ve formlar... Uzun
süredir birlikte üreten Özlem Günyol ve Mustafa Kunt sanatçı
ikilisinin Ses-li Harfler I Ses-siz Harfler sergisi Dirimart
Dolapdere'de açıldı. Siyasi semboller, medya araçları, dil ve
ekonomik figürlerin başrolde olduğu sergi günümüz politikalarını
eksenine alıyor.
Ses-li Harfler I Ses-siz Harfler sergisi bizi tutuklu
gazetecilerin savunma metinlerinin yeni bir yorumuyla karşılıyor.
Karşımıza büyük politik hareketlerin parçası olarak çıkan metinleri
vektörel bir çizim haline getiren sanatçılar bize yeni bir bakış
için alan açıyor? Tarihteki bu tarz savunmaların kaderi anıtlaşmak
mı?
Sergiye hakim olan Cezalı Harfler videosunda uçuşan, dağılan ve
bir araya gelmeye çalışan harfler görürüz. Bu harfler 2008 1
Mayıs'ında valilik tarafından atılması yasaklanmış sloganların
harfleridir. Harfler nümayiş günü bir araya gelmeye çalışan
insanları, sloganları hatırlatır. Bildiğimizi Bilmediğimiz Şeyler
Var çalışmasında da Türkiye'de çıkan 32 basılı yayının isimlerinden
harfler bir araya gelerek çalışmanın ismini oluşturur. Medyanın
bilgi verme amaçlı çalıştığına dair o çok eskilerde kalmış görevini
hatırlatır bize. Ancak bu sefer tersten.
ÖZLEM-MUSTAFA GÜNYOL-KUNT
Continuous Profile, 2019
Paslanmaz çelik
29 x 27.9 x 27.9 cm (11 3/8 x 11 x 11 in.)
Bilip bilmediklerimizden devam edelim. Sanatçıların Çıkmaz
isimli çalışması 2002 yılına, Irak işgali öncesine götürüyor bizi.
Donald Rumsfeld'in Irak'taki kitle imha silahları konusunda verdiği
belirsiz cevap bizi KNOWN (bilinen) ve UNKNOWN (bilinmeyen)
kelimelerinin oluşturduğu bir döngüye sokuyor. Bilinenler
bilinmiyor, bilinmeyenler bilinmiyor. Ya da neresinden okursanız
artık.
Sanatçıların 2018 yılı ajandası/günlüğü sayılabilecek M
defteriyse 2018 yılı ana akım yayıncılığımızın bir özeti
niteliğinde. 100 bin tiraj üzerindeki gazetelerin manşet ve birinci
sayfa haberlerinin kelimelerinin dökümü niteliğindeki sözlük
izleyiciye tuhaf gündemimizi parçalarına ayırmak için bir fırsat
sunuyor. Manipülasyonun, manşetin ve medyanın birbirine girdiği,
görevlerinin birbirine karıştığı bir sözlük.
ÖZLEM-MUSTAFA GÜNYOL-KUNT
M, 2019
Kağıt
10 x 15 cm (3 7/8 x 5 7/8 in.)
Sergide izleyiciye Duce selamı veren bir iş de var. İtalyan
Futurist sanatçı Renato Bertelli, Mussolini için Continuous Profile
isimli bir büst yapar. 360 derece etrafını gözetleyen bu korkutucu
güzellikteki Mussolini portresi geçen yüzyıldaki Avrupa sanatının
aşırı uçlarının en belirgin örneklerindendir. Günyol ve Kunt bu
yeni yorumlarında "Bay Bertelli, haklısın. Profil hala devam
ediyor" diye ekler. Bu yeni profil hem sergideki bütün işlere selam
verir, hem de biraz karanlıktadır. Ancak izleyicilere de şunu
sorar: Bütün bu günümüz politikalarına dair söz söyleyen işleri
neden geçen yüzyıl başındaki politik hareketlere bakarak
yorumlamıyorsunuz?
Galerinin özel gösterim mekanındaysa sanatçıların Maddesel
Resimler serisi yer alıyor. Dünyanın farklı ülkelerindeki madeni
paraların yapımında kullanılan demir, bakır, çinko gibi
materyalleri parada kullanıldığı orana bağlı kalarak resmeder
sanatçılar. Bir nevi bu paraların birer portresine dönüşür bu
resimler. Bu para portreleri ortasında duran heykelde yer alan zapt
edilemeyen Wall Street boğası da bu paraların dolaşımına referans
verir.
ÖZLEM-MUSTAFA GÜNYOL-KUNT
Materialistic Paintings
% 94 St %6 Cu (Pound Sterling, 1 Penny), 2018
metal powder, 300 g/m² Hahnemühle mould-made print making
paper
76 x 82 cm (29 7/8 x 32 1/4 in.)
Günyol ve Kunt ikilisinin ayrıksı bir sanat anlayışları var. Bir
yandan politik altyapısı güçlü işler. Ancak bir yandan da bilmeyen
için bu altyapıyı çözmek emek istiyor. Detaylı, hatta fazla detaylı
sergi metnini okumadan gezen bir ziyaretçi yine de işlerin
estetiğinden zevk alabilir, hatta biraz daha dikkatli bakan politik
altyapıyı okuyabilir de. Ancak sergi metnini okuyunca işler yeniden
anlam kazanıyor ve neredeyse birer bulmacaya dönüşüyor. Sözlük
formatındaki M'yi karıştırmak son dönem ana akım yayıncılığımıza
gezinti yapmak gibi.
Yakın zamanda sanatçı ikilisinin AYRIAYRIBİRARADA işlerini
Kabataş'taki Kahve Dünyası'nın Yan Köşe mekanında görmüştük.
Anayasa metninin bozumu olan bu kamusal alan enstalasyonu kötü bir
zamana denk geldi. Anayasa tartışmalarının tam ortasında
görebilseydik daha fazla gündem olabilirdi. Ancak AYRIAYRIBİRARADA
gündem dışı olarak bize başka bir şeyi hatırlattı. Ne olursa olsun
toplumsal sözleşmenin gerekliliğini.