Marmaray'da işçiyi sızan su öldürdü
Marmaray güvenli mi? Kontrolü neden TCDD değil taşeron firma yapıyor? Demiryolları sendikası BTS, tünelin güvenilirliğinin araştırılmasını istiyor.
Özlem Akarsu Çelik oakarsucelik@gazeteduvar.com.tr
DUVAR - Marmaray'da dün sabah saatlerinde yapılan 'teknik arıza' anonslarının asıl nedeninin, taşeron bir işçinin iş kazası sonucu ölümü olduğu anlaşılınca gözler tünelin güvenliğine ve taşeronlaşmaya çevrildi.
SU SIZDIRAN ÇATLAK, MATKAP, ÖLÜM...
19 Eylül gece yarısı gerçekleşen olay şu şekilde gerçekleşti: Marmaray'da çalışan 27 yaşındaki taşeron işçi Fatih Uysal, trenlere enerji sağlayan katener hattında meydana gelen su sızıntısına elindeki enjeksiyon matkabıyla müdahale etmeye çalışınca elektrik çarpması sonucu hayatını kaybetti.
Olay, Marmaray'ın Sirkeci girişinde gerçekleşti. Hat 1'deki arıza giderilemediği için dün saat 12.30'a kadar trenler sadece 'Hat 2'de çalıştırılabildi. Bu sırada arıza boyunca TCDD yönetimi 'teknik arıza' anonsları yaptırdı. Birleşik Taşımacılık Sendikası (BTS)'na göreyse bu bir 'iş cinayeti'!
'KONTROL NEDEN TCDD'DE DEĞİL DE TAŞERONDA?'
BTS Genel Sekreteri İshak Kocabıyık, ölümlü iş kazasını DUVAR'a şu sözlerle değerlendirdi: "Bu tünel ve hat, TCDD ve Ulaştırma Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından yapıldı. Fakat TCDD bu hattı işletmeye başladıktan sonra bu yolun kontrolünü başka bir firmaya verdi. Yani işin sahibi, bunu yapacak birikimi ve imkanları varken işi taşeron bir firmaya verdi. Senelerdir tren işletmesi sebebiyle deneyimi olan TCDD'nin yerini tecrübesiz işçileri olan bir firma alınca genç işçi bu şekilde hayatını kaybetti.
'TÜNELDEKİ SIZINTILAR İNCELENSİN'
Marmaray'ın güvenilirliğinin araştırılması gerektiğini belirten Kocabıyık, "Burada sorgulanması gereken öncelikle taşeronlaşmanın getirdiği sonuçtur. İkinci olaraak, bu tünelin işletmecilik açısından güvenilirliğinin ve su sızıntılarının bağımsız meslek odaları ile üniversitelerin ilgili bölümleri tarafından incelenmesi, raporlaştırılması ve bu raporun kamuoyuyla paylaşılması gerekmektedir"dedi.
2010 yılında, inşaat devam ederken Tabiatı Koruma Kurulu'na yazılı olarak başvurduklarını, 'Buradaki titreşimlerden dolayı Topkapı Sarayı'nın duvarlarında çatlamalar ve çöküntüler oluştu. İleride çok daha büyük sorunlara yol açabilir. Konu, Kültür Bakanlığı ve üniversiteler tarafından araştırılsın' dediklerini hatırlatan Kocabıyık, taleplerine hiçbir yanıt verilmediğini söyledi.