Meçhul’ün gölgesinde kimlik arayışı
Dardenne Kardeşler’in tercih ettiği yakın plan çekimler ve dar mekânlar sayesinde Jenny’deki değişimleri kolaylıkla yakalayabiliyoruz. Film “meçhul kız” imgesinden yola çıkarak Jenny’ye bir kimlik, açılım kazandırmaya çalışıyor.
Esra Karataş
esrakaratas1@gmail.com
DUVAR - Dardenne Kardeşler’in 69. Cannes Film Festivali’nde gösterilen son filmleri Meçhul Kız / The Unknown Girl başarılı genç bir doktoru merkezine alarak suç ve sorumluluk duygularına odaklanıyor.
Dram yanı güçlü ancak mizah duygusundan yoksun Meçhul Kız’da Dardenne Kardeşler seyirciyi ağır kasvetli bir havanın içine davet ediyorlar. Başat karakteri olarak genç bir kadının tercih edilmesi filmin kasvetli havası ile yarattığı zıtlık filmi çekici hale getiriyor en başta. İlerleyen dakikalarda bu zıtlık şüphe olgusuyla genişletiliyor. Muayenehanesinde yaşadığı “meçhul” bir olay sonucu çevresine farklı gözlerle bakmaya başlayan Dr. Jenny Davin, çözmeye çalıştığı bir muammanın içinde buluyor kendini. Takıntı haline getirdiği ve kendini sorumlu hissettiği bu olay polisiye bir hal alıyor. Jenny, bu sayede etrafına farklı gözlerle bakmaya, egosundan sıyrılmaya başlıyor.
Jenny, muayenehanesinde sosyal sigortalı hastalara bakan bir doktor. Genç kadının kendinden emin tavırlarla stajyeri Julien’i bilgilendirmesine, yönlendirmesine tanık oluyoruz. Bunu yaşından beklenmeyecek sertlik ve profesyonellikle yapıyor. Başarıya odaklı, hedefe kitlenmiş durumda. Bu durumun stajyeri üzerindeki olumsuz etkisini hemen görebiliyoruz. Jenny, meslekten emekli olmuş bir doktorun muayenehanesini devralmıştır.
Yakında daha donanımlı üst düzey bir klinikte doktor olarak çalışmaya başlayacaktır. Yıldızı parlayan bir doktor olduğunu anladığımız Jenny, o gece muayenehanede yaşadıkları sonucu, teşhis ve tedavi odaklı saat gibi işleyen yaşamına bir ara verecek ve onu çevreleyen dünyaya daha yakından bakmaya başlayacak, kırdığı kalpleri almaya çalışacaktır. “Meçhul” olayın Jenny’nin üzerinde bıraktığı iz onu kendisi ile hesaplaşmaya yöneltecektir.
Jenny’nin kendiyle hesaplaşma serüveninin, “meçhul” olaya bulaşmış insanlarda da aynı etkiyi yaratmış olması filmin eksik yanlarından. Yan karakterlerdeki değişim birdenbire ve seyirciyi ikna edemeden gelişiyor. Elbette biz sadece Jenny’nin gözünden görebiliyoruz olayları, ancak ardı ardına gelen çözülmeler konuya iliştirilmiş gibi bir etki bırakıyor.
İMGELERDEN YOLA ÇIKARAK...
Dardenne Kardeşler’in tercih ettiği yakın plan çekimler ve dar mekânlar sayesinde Jenny’deki değişimleri kolaylıkla yakalayabiliyoruz. Jenny ile birlikte ipuçlarının peşinde meçhul olayı çözüyoruz. Film “meçhul kız” imgesinden yola çıkarak Jenny’ye bir kimlik, açılım kazandırmaya çalışıyor. Jenny’yi yakından takip eden kamerayla birlikte gezerek onu çevreleyen ortamı görebiliyoruz.
Bu noktada yönetmenlerin politik duruşunu da görmek mümkün. Jenny’ye yaklaşmak için son derece ikna edici bir yöntem. Ancak, başarılı genç bir doktorun yaşadığı son derece sevimsiz, soğuk atmosferi anlamlandırabildiğimi söyleyemeyeceğim. Bu hasta odaklı doktorun hasta haklarını ihlal edecek bir eyleme sırf kendi egosu üzerinden kapılması da anlamlı gelmiyor.
Film, dar mekânlarla yarattığı etki ve kamera kullanımı açısından son derece ikna edici olmasına rağmen senaryosu seyirciyi ikna etmeye yetmiyor.
Yönetmen - Senaryo: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Oyuncular: Adèle Haenel (Jenny Davin), Olivier Bonnaud (Julien), Jérémie Renier (Le Père de Bryan)